Uiteindelijk leidt ICT weer naar de mens

24 oktober 2016 14:07

Uiteindelijk leidt  ICT weer naar de mens

groepsfoto_optBedrijfsleven en overheid krijgen hun ICT-vacatures momenteel nauwelijks ingevuld. Na een kleine dip in 2015, is de honger naar technologische kennis groter dan ooit. Toch moeten werkgevers alert blijven op het nut van digitale investeringen, zeggen de tafelgasten. “ICT is een middel, geen doel.”

In HR Trends 2015/2016 van organisatieadviesbureau Berenschot en ADP Nederland tekent de mismatch op de arbeidsmarkt zich duidelijk af. Honderdduizenden Nederlanders zoeken een baan, maar zij komen niet aanmerking voor de tienduizenden ICT-vacatures die momenteel openstaan. Met name hbo- en wo-functies als software developer, software engineer en data-analist staan hoog op de verlanglijst van bedrijven en organisaties, zo blijkt uit rapportage HR Trends. Ook Monsterboard toont hoe hoog de nood is. De banensite meldde in maart van dit jaar dat het bestand maandelijks met 2500 nieuwe ICT-vacatures groeit.De deelnemers aan het rondetafelgesprek, bijeengekomen bij Verloop Drukkerij in Alblasserdam, ervaren de prangende vraag in dagelijkse praktijk. Directeur Arjan Verloop wil een specialist aantrekken voor onder andere de begeleiding van zijn nieuwe product Identity Cloud, een online omgeving voor communicatieproducten. “De grafische wereld schuift steeds meer op richting ICT. Het wordt dus tijd voor een IT’er in huis, maar we zoeken dan iemand die zich op het snijvlak van technologie en creativiteit beweegt. Niet eenvoudig. We zagen in een stagiair een prima kandidaat, dat ging helaas niet door omdat de school vond dat het intern ontbrak aan een sparringpartner op IT-gebied.”

Kennis overnemen

Sonya Rahmani (ABN AMRO) ziet een bijkomend probleem. De verlokking van een succesvolle startup maakt de vijver van hoogopgeleide techneuten nog kleiner. “We hebben met Deloitte Fast50 een bijeenkomst over de ‘War for Talent’ georganiseerd. In dialoog met ondernemers werd besproken hoe IT-personeel aan te spreken en te werven. De krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor een consolidatieslag. Bedrijven nemen innovatieve bedrijven over om kennis binnen te halen. Die trend zet zich de komende tijd voort.” Verdwijnt daarmee juist niet heel veel innovatiedrang naar de achtergrond, vraagt Romano Fava (Olympia uitzendbureau). “Als je het out of the box denken inkadert, gaat het wellicht verloren.” Op kennisgebied lopen de jonge IT-ondernemers inderdaad voorop, beaamt Sonya Rahmani. “Maar op een gegeven moment komen personeels- en investeringsvraagstukken aan de orde. Niet iedereen heeft daar zin in of de capaciteit voor, een grote organisatie geeft dan houvast. Je wilt het uniek karakter van een startup behouden, maar er worden uiteraard goede afspraken gemaakt over het functioneren binnen een grotere organisatie.”

Band school-bedrijfsleven

Wat kunnen toekomstbestendige oplossingen voor het technologisch kennishiaat zijn? De tafelgasten zien een rol voor het onderwijs weggelegd, al verschillen ze van mening over de uitvoering. Dataplace hield een tijd geleden een onderzoek onder klanten, vertelt Marc van Erp, accountmanager bij het datacenter, en telde zestig openstaande IT-vacatures. “Het zegt iets over de enorme behoefte. Als we naar de regio Drechtsteden kijken, zien we dat veel kennis vertrekt. Op termijn moet er in de regio hoe dan ook een hbo-ICT komen. Daarnaast kan de relatie tussen school en bedrijfsleven worden verstevigd. Er zijn natuurlijk al contacten, maar het initiatief ligt vaak bij individuele bedrijven. Maak er beleid van. Nodig bijvoorbeeld standaard gastdocenten uit het werkveld uit.” Opleidingen sluiten niet aan bij de praktijk, is de veelgehoorde kritiek van werkgevers. Je kunt je afvragen of scholen daar iets aan kunnen veranderen, zegt Romano Fava. “Het palet aan ICT-functies is tegenwoordig enorm, het onderwijs kan ze niet allemaal van A tot Z behandelen. Goede leerlingen kijken toch wel verder dan de aangeboden lesstof. Voor het overige moeten ze zich in het bedrijfsleven, met cursussen en trainingen, ontwikkelen. Dat is een continu proces. Professionals blijven leren.”

Maak van een 8 een 10

Scandinavische landen, UK, Letland en Roemenië hebben programmeren opgenomen in de basisschoollessen. Het uitgangspunt is dat talloze beroepen, van kraandrijver tot industrieel monteur, steeds meer digitale trekken krijgen. Moet programmeren ook tot de standaardbagage van Nederlandse kinderen behoren? Arjan Verloop en Sonya Rahmani zien het als een pre. “Of je nu arts of IT’er wordt, het kan geen kwaad om iets van programmeren mee te krijgen.” Marc van Erp wil het van de individuele interesses en capaciteiten van scholieren laten afhangen. Romano Fava ziet meer in het stimuleren van exacte vakken. “De nadruk ligt nu op taal, maar sommige kinderen zijn daar gewoonweg niet goed in. Scholen proberen dan van een 4 een 6 te maken. Waarom laten we die viertjes niet zitten en stimuleren we leerlingen die goed zijn in rekenen van een 8 een 10 te maken? Er moet sowieso op de basisschool meer aandacht voor technische vakken komen.”

Wat drijft de klant?

De strijd om data woedt al enige jaren. Na Google en Apple, willen ook financiële instellingen, food- en fashionketens, elektronicareuzen en andere grote bedrijven tussen de oren van de klant te komen. Het midden- en kleinbedrijf is nog wat minder bezig met data-analyse, vertelt Marc van Erp, maar aan vindbaarheid op internet wordt veel waarde gehecht. “Het mkb richt zich op social media en SEO. Dat is prima, zolang de klant maar centraal staat bij digitale toepassingen. Uiteindelijk kom je via IT weer bij mensen uit.” Toch loont het voor iedereen de moeite om communicatiestromen in beeld te brengen, reageert Sonya Rahmani. “Als een onderneming vooruit wil, kijkt ze naar de klanten van de toekomst. Social media zijn perfect om uit te vinden wat mensen drijft.” Arjan Verloop wijst op de opzet van de online drukkerij van zijn bedrijf. “We hebben de webshop ingericht op basis van clickgedrag. Het is een uitkomst voor de online klant die snel resultaat wil.” Het draait volgens Romano Fava om ‘boeien en binden’. “Beleving is de drijfveer en ICT is daarvoor een middel. Het kan nooit een doel op zich zijn.”

Hybride oplossingen

Toegankelijkheid van informatie is een uitdaging voor het bedrijfsleven. Zo zorgt Software as a Service (SaaS) ervoor dat programma’s altijd en overal beschikbaar zijn. Vanwege het gebruiksgemak groeit het gebruik van deze cloudservice explosief. Als het om opslag van bedrijfsgegevens gaat, ligt dat toch iets anders. De angst voor informatieverlies blijft vooralsnog aanwezig.Van Erp: “Zeker driekwart van de bedrijven maakt, naast de cloud, van interne opslagmethoden gebruik. Dit hybride model wint weer terrein. Zeker bedrijven voor wie data van levensbelang is, kiezen voor een combinatie van bijvoorbeeld Office 365 en eigen opslag. We zitten in een transitiefase. Het duurt nog even voordat we alles veilig in de cloud kunnen en durven delen.”

Tekst: Martin Neyt / Fotografie: Richard van Hoek

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.