Word in 10 stappen een PR-goeroe. Juist nu!

24 september 2020 12:06

Word in 10 stappen een PR-goeroe. Juist nu!

PR is er altijd en overal. Iedereen doet er bewust of onbewust dagelijks aan mee. Juist in tijden van crisis is transparante communicatie hard nodig om te laten zien waar je als bedrijf voor staat en hoe je inspeelt op de nieuwe werkelijkheid. Juist nu is het belangrijk PR strategisch in te zetten voor jouw bedrijf, merk of voor jezelf. Hoe je dat doet? Carla de Barros Barbosa en Christine van der Linden reiken de oplossing aan: door relevante content te maken én nieuwswaarde toe te voegen. In hun boek De PR-factor leggen zij helder uit hoe je een merk- of productverhaal opbouwt. Ze delen universele inzichten en toepasbare lessen voor iedereen die PR succesvol wil inzetten.

Aan de hand van cases, tips, modellen en gedeelde ervaringen van journalisten, influencers, trendwachters en CEO’s krijg je in De PR-factor praktische adviezen om met PR een waardevolle bijdrage te leveren aan het behalen van de strategische doelen.

De PR-factor is voor iedere professional die communicatie en PR strategisch wil inzetten. "Voorbeelden uit de praktijk laten keer op keer zien dat je met interessante merkverhalen je bedrijfsreputatie versterkt", zegt Christine van der Linden. "Wij geven aan hoe je content maakt over je eigen merk die zo relevant is dat klanten en media die als vanzelf willen delen. PR is altijd en overal aanwezig. Je kunt er zelf de regie in nemen en PR succesvol inzetten om jouw bedrijf of merk te laten groeien."

Een plan van aanpak

Goede bedrijfscontent die trending wordt op sociale media. Die tienduizenden keren wordt geliket en zelfs redacties de moeite waard vinden. Dat is content die de reputatie van je merk een stevige boost geeft. Zelden zijn die inspanningen het resultaat van toevallige omstandigheden, veel vaker zit er een gedegen plan van aanpak achter. "In 'De PR-factor' lezen professionals hoe dat in de praktijk werkt. We hebben ontdekt dat vier elementen hierin vaak een belangrijke rol spelen: actualiteit, verrassing, aansprekende dragers en mogelijkheid tot identificatie", zegt De Barros Barbosa.

Succesvolle voorbeelden

Succes-cases die in het boek worden behandeld zijn onder meer het 50-jarig bestaan van Transavia, de campagne 'Wees Lief voor Elkaar' van Sesame Workshop en de spectaculaire operatie op open zee waarbij een cruiseschip op het zware ladingsschip BOKA Vanguard van Boskalis geladen is. Ook komt het reputatiemanagement van Philips aan bod. Stuk voor stuk voorbeelden van merken die met een geregisseerde PR-aanpak veel succes oogsten. De Barros Barbosa wijst erop dat werken aan een sterke reputatie betekent dat je steeds regie houdt over je boodschap. "Het corporate message house is daarbij een handig hulpmiddel. Hierin leg je de belangrijkste boodschappen vast, inclusief een stevige onderbouwing."

Een consistente boodschap

Hoe formuleer ik de juiste boodschap? En waar communiceer ik deze vervolgens? Het zijn vragen als deze waarop 'De PR-factor' een antwoord geeft. "Je komt er als merk niet mee weg om weinig tot niet te communiceren, klanten pikken dat simpelweg niet. Nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen volgen elkaar bovendien in rap tempo op en die combinatie maakt het voor merken steeds moeilijker om een consistente boodschap de wereld in te slingeren. De PR- factor helpt ze daarbij", zegt Van der Linden.

Jouw merk in de media

Ook leren lezers hoe journalisten denken en hun nieuwsaanbod afwegen. De PR-factor is daarmee ook onmisbaar leesvoer voor marketeers en communicatieprofessionals die hun boodschap willen teruglezen in krantenkolommen en magazines, op blogs en andere nieuwssites.

John van Schagen, BNR-journalist

"Wij kijken naar de afzender. Wanneer er een vrij sterke commerciële boodschap achter zit, kan het een reden zijn om niks met het bericht te doen. Ik moedig dan ook aan om zeker in de eerste twee alinea’s de commerciële boodschap achterwege te laten."

Murielle van Schaik, influencer

"Merken staren zich wel eens blind op likes en aantallen, in plaats van op het profiel en de stijl van de influencer. Verdiep je in de influencer om te onderzoeken of de match goed is."

Over de auteurs

Carla de Barros Barbosa en Christine van der Linden zijn oprichters van communicatieadviesbureau Linden & Barbosa in Amsterdam. In de afgelopen 20 jaar hebben zij meer dan 150 merken geadviseerd in de sectoren zakelijke dienstverlening, entertainment, toerisme, lifestyle en food. Zij worden veelvuldig gevraagd als gastspreker.

Kun je ook niet wachten? Lees hier alvast een hoofdstuk uit het boek.

De PR-factor is verkrijgbaar via Bol.com.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.