De menselijke maat

8 december 2016 14:00

De menselijke maat

Trendsetters voorspellen het al een tijdje; door de komst van de robot, de drone en de elektrische auto zal de wereld in sneltreinvaart veranderen. Koppel hieraan de ongekende mogelijkheden van mobiele telefonie, internet, VR, AR en nanotechnologie, en dan mag je gerust spreken over een ware aardverschuiving.

Of deze veranderingen ook allemaal verbeteringen zijn? Er komen ongetwijfeld nieuwe en geweldige mogelijkheden voor gezondheidszorg en bedrijfsleven, er zullen bestaande banen verdwijnen, maar ook weer nieuwe banen komen en mensen zullen de beschikking krijgen over zaken die tot op heden ondenkbaar of onbetaalbaar waren. Maar er zullen ook toepassingen komen, waarop we wellicht niet meteen zitten te wachten. Of je het allemaal moet willen? Ik zit persoonlijk niet te wachten om van een pak melk in mijn koelkast te weten van welke koe, uit welke wei en van welke boer de melk afkomstig is. Als marketeer weet ik echter ook dat we alle mogelijkheden zullen gaan vertalen naar behoeften. En als die er (nog) niet zijn, dat we deze dan gaan creëren. Soms openlijk, maar heel vaak ook via neuromarketing, waarbij onbewust het gedrag van consumenten wordt beïnvloed. Hoe dan ook zal de consument het idee hebben dat er steeds meer te kiezen valt.

Kiezen is verliezen? Volgens Blaise Pascal hebben we twee dingen te verliezen: het ware en het goede en vier dingen waarmee we onze keuzes kunnen maken: ons verstand en onze wil, onze kennis en ons geluk.

Ik hoop dat we qua mensheid voldoende moed en wijsheid hebben om bij deze keuzes de menselijke maat als belangrijkste uitgangspositie én als doel te stellen. Dit met een hoge dosis gezond boerenverstand om sommige zaken gewoonweg niet te willen of te doen, ondanks de mogelijkheden. Dus voor mij bijvoorbeeld geen robot, maar een lief en kundig mens tegenover mij als ik later oud en hulpbehoevend ben… please! «

Els Barendrecht Move On communicatie
www.gelukkigeklant.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.