De winnende combinatie

Online marketing is al jaren enorm in opkomst en ontwikkelt zich razendsnel. Webshops ontstaan in groten getale, traditionele winkels vallen om – zowel lokale winkeliers als de grote ketens. 
De gedachte dat offline communicatie ‘uit’ is overheerst en alle pijlen worden gericht op online kanalen.

Daartegenover staat een andere tendens: 
de klant wil zich kunnen identificeren met 
een merk of organisatie, wil een geloofwaardig verhaal, een wederzijdse band. Online middelen 
zijn hiervoor niet toereikend. Ze hebben een groot bereik, maar zijn doelgericht en vluchtig. Grote webshops als Coolblue komen hierdoor juist met fysieke winkels voor meer persoonlijke service. Is het nog te volgen?

Online en offline zijn geen vijanden. Het is geen kwestie van óf, maar van én. Ze hebben ieder hun eigen nut, doel en effect. Het is de kunst om hiervan te profiteren en beide werelden met elkaar te combineren, op een voor de klant prettige manier. Merkbeleving is een totaalervaring, waarbij alle zintuigen worden geprikkeld. Met online media alleen is een fysieke beleving niet volledig te realiseren. Daar zijn offline middelen bij uitstek geschikt voor. Het bladeren door een mooi vormgegeven brochure of magazine, het bezoek aan het bedrijf, de winkel of een beursstand waarbij je kunt voelen, uitproberen en proeven, het persoonlijke gesprek met een medewerker; stuk voor stuk versterken zij de boodschap die je online uitdraagt. En andersom.

Mijn advies voor 2017: laat je niet gek maken. Focus je op de behoefte van jouw klanten. Blijf kijken hoe jij ze het beste kunt bedienen en breng jouw merkidentiteit consistent naar buiten, zowel on- als offline. «

Debbie Grijpink 
Mærke – creatie en communicatie
E-mail debbie@maerke.nl

www.maerke.nl

Onze partners