Personeel werven in het digitale tijdperk: zó doe je dat!

26 oktober 2018 14:36

Personeel werven in het digitale tijdperk: zó doe je dat!

De tijden van functie-eisen dicteren in vacatures zijn voorbij. De keuze in banen is reuze en daarmee heeft de werkzoekende het voor het uitkiezen. Hoe zorg je als bedrijf dat je alsnog de juiste werknemers weet te werven? Ware Communicatie, communicatiebureau in Delft, geeft je vijf handige tips.

TIP 1) Vergeet de standaard-aanpak

In bepaalde sectoren is een schaarste aan werknemers ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan de zorg, het onderwijs of het tekort aan vakmensen. Barbara Wiersema, directeur van Ware Communicatie, deelt haar ervaringen: “Onze klanten merken dat de ‘standaard’-aanpak om werknemers te werven allang niet meer werkt. Je moet de klantreis van A tot Z duidelijk hebben wil je een kans maken in deze competitieve markt. Daarom schakelen ze onze creatieve hulp in.”

TIP 2) Een goede wervingscampagne helpt écht

Wat is dan wél nodig voor het werven van goede werknemers? Een goede wervingscampagne én duidelijke profilering. Weet jij waar je als bedrijf voor staat? Waar gaat jouw hart als ondernemer sneller van kloppen? Wat typeert de manier van werken van jouw bedrijf? Als je dit plaatje compleet hebt, kun je gaan beginnen aan het uitwerken van een vacature waarin je het DNA van je bedrijf duidelijk verwerkt. Dit zorgt ervoor dat jouw bedrijf eruit springt, als een potentiële werknemer dezelfde functie ook bij de concurrent ziet.

TIP 3) Zoek de juiste media

Simpelweg een vacature op je website plaatsen is niet meer genoeg. Barbara: “Stel jezelf de vraag: wie moet er in aanraking komen met jouw vacature? Welke media gebruikt jouw ideale kandidaat? Hoe kun je een mooie mix maken van on- en offline communicatie? Waardoor gaat jouw vacature opvallen? Pas als je dit allemaal in kaart hebt gebracht, kun je écht aan de slag.”

TIP 4) Online is onmisbaar

Bij elk bedrijf zie je de budgetten van offline communicatie langzaam maar zeker verschuiven naar de online afdeling. Hier kun je zelf ook op inspelen door de online communicatiemogelijkheden in je voordeel te gebruiken. “Door het slim inrichten van je social media pagina’s, gebruik te maken van online marketing tools als Google Ads en specifieke targeting op je doelgroep te hanteren, kom je met een relatief klein budget al een heel eind”, aldus Barbara. “Een ander groot voordeel van online is dat je direct kunt zien wat je rendement is. Meten = weten!”, vervolgt ze.

TIP 5) Wees creatief

Denk na over ‘bijzondere’ manieren om je vacature te ondersteunen. Misschien kun je een leuke animatie maken? Een bijzondere tekst waar men direct enthousiast van wordt? Of is verfrissende eerlijkheid de sleutel tot succes?

Kies voor een optie die bij jouw bedrijf past.

Hulp nodig? We staan voor je klaar

Wil je meer weten over het uitzetten van een succesvolle wervingscampagne voor één of meer vacatures, specifiek gericht op jouw markt?

Bel of mail ons gerust via 015-2577948 of  barbara@warecommunicatie.nl.

We helpen je graag verder!

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.