Gepubliceerd op 8 januari 2019

Waarom buitenreclame zo effectief is en blijft

De laatste jaren noteerden we belangrijke verschuivingen indien we het hadden over het marketingbudget. Het steeds belangrijker worden van online marketing is bijvoorbeeld opvallend. Minstens even opvallend zijn ook de resultaten van het Media Economy Report die aantonen dat ook buitenreclame aan een opmars bezig is. Veel heeft volgens hen te maken met de verhoogde effectiviteit van buitenreclame. Maar waarom is buitenreclame nu zo effectief?

Buitenreclame kent een constant publiek

Terwijl men steeds vaker uitgesteld tv kijkt of gewoon aan het Netflixen gaat, heeft buitenreclame niet te maken met een terugval. We komen nog steeds even vaak buiten en bovendien is er geen sprake van afbrokkeling: nieuwe reclamekanalen zoals Spotify of Youtube knauwen aan het budget voor tv-spotjes, maar niet aan dat van buitenreclame. Omdat er zo weinig concurrentie voor buitenreclame bestaat, blijft het zo effectief. Ook het feit dat we nog niet allemaal met een Google Glass en bijhorende adblockers over straat lopen, heeft waarschijnlijk ook wel wat te maken met de hoge effectiviteitscijfers.

Steeds accuratere publieksmetingen

Kleven, wachten en uiteindelijk de omzetcijfers meten. Zo ging het er vroeger aan toe. Tegenwoordig beschikt men over steeds meer geavanceerde bereikonderzoeken. Vooral in het buitenland heeft men al veel geëxperimenteerd met camera’s, eye-tracking, automatische tellingen en het meten van kijkpatronen. Op die manier is de kennis over buitenreclame fors gestegen, waardoor reclamecampagnes een stuk slimmer zijn geworden. Dit komt uiteraard de effectiviteit van buitenreclame ten goede.

Buitenreclame is steeds eenvoudiger in te plannen

Hoe contradictorisch het ook moge lijken: buitenreclame heeft de digitale trein niet gemist. Steeds vaker kiest men voor digitale schermen die op afstand worden aangestuurd. Online CMS-systemen zorgen ervoor dat reclameboodschappen eenvoudiger worden afgestemd op het moment van de dag én dat geschikte locaties efficiënter worden opgespoord. Door gerichter te adverteren, boost men ook de effectiviteit van buitenreclame.

Geen sprake van oververzadiging

In de beginperiode van het internet klikten we massaal op betaalde advertenties. Tegenwoordig is die realiteit volledig anders. Zo schakelen we majestatisch over naar adblockers. Hierdoor is men steeds vaker beginnen inzetten op subtielere reclame, met influencers die het levenslicht zagen.

Ook op het niveau van buitenreclame is er een verzadigingsrisico. Des te meer panelen er in het straatbeeld verschijnen, des te lager de effectiviteit van ieder paneel. De laatste jaren is er dan ook een verschuiving opgetreden naar minder panelen die zich op impactvollere locaties bevinden. Hierdoor is de gemiddelde effectiviteit sterk toegenomen.

Buitenreclame zet aan tot creativiteit

Meer dan een advertentie op Google zet buitenreclame aan tot creatieve campagnes. Door slim in te spelen op de omgeving of via een opvallende reclameboodschap is in het verleden reeds veelvuldig aangetoond dat er ook met een beperkt budget een hoge mate van effectiviteit kan worden gehaald.

De laatste jaren is dit effect gemaximaliseerd omdat nieuwe technieken hun intrede hebben gedaan. Die technieken focussen voornamelijk op de interactie met de doelgroep. Gaande van camera’s en touchscreens tot eenvoudige QR-codes: stuk voor stuk verhogen ze de effectiviteit van buitenreclame.