Gepubliceerd op 1 maart 2019

Met welke vaste lasten krijgen ondernemers te maken?

Als ondernemer heb je te maken met verschillende vaste kosten. Vaste kosten, oftewel constante kosten, zijn de (vaak maandelijkse) kosten die noodzakelijk zijn om het bedrijf draaiende te houden, ongeacht de hoogte van de omzet. In dit artikel zetten wij de belangrijkste vaste kosten op een rijtje.

De huur van een bedrijfsruimte

Als je medewerkers wilt aannemen, klanten wilt ontvangen en opslag nodig hebt dan is een bedrijfsruimte van essentieel belang. Gelukkig is er fiscaal best veel mogelijk met zakelijke huurkosten. De huur mag veelal voor 100% worden afgetrokken van de winst. Dat geldt ook voor de volgende zaken: de energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten, inrichtingskosten en de huisstijlkosten. Als jouw bedrijf uit weinig medewerkers bestaat en je eerst wat meters wilt maken, dan kun je ook een bedrijfsverzamelgebouw overwegen. Vaak zitten hier allerlei voorzieningen, zoals een vergaderruimte, bij inbegrepen. Daarnaast is het natuurlijk een stuk goedkoper.

Energiekosten

De energiekosten zijn voor veel ondernemers met een eigen bedrijfspand een van de hoogste kostenposten. Gelukkig mag je deze energiekosten aftrekken bij de Belastingaangifte van de opbrengsten van de onderneming. Daarnaast kun je veel doen om deze kosten zo laag mogelijk te houden. Ongeveer 65% van de energiekosten bestaat uit kosten voor de verlichting. Kies dus bij voorkeur voor ledverlichting in plaats van tl-verlichting. Zorg daarnaast voor een klokthermostaat, zodat er geen onnodige warmte verloren gaat. Tot slot is het verstandig om regelmatig energiecontracten te vergelijken in een energievergelijker. Zo weet je zeker dat je (nog steeds) bij de goedkoopste aanbieder zit.

Verzekeringen

Als je in loondienst bent, dan ben je automatisch verzekerd voor de werknemersverzekeringen. Je bent dan verzekerd voor de Ziektewet, Werkloosheidswet (WW) en Wet Inkomen en Arbeid (WIA). Als zzp’er, moet je dit zelf regelen. Je bent in ieder geval verplicht om via de inkomstenbelasting premie af te dragen voor de Volksverzekeringen. Als je verzekerd wilt zijn tegen inkomensverlies bij ziekte, dan moet je een Arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten. Dit is niet verplicht, maar wel verstandig. Ook het pensioen zul je zelf moeten regelen. Daarnaast is het raadzaam om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) (zelfstandigen) of een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) af te sluiten. De BAV dekt financiële schades aan derden. De AVB dekt letsel of schade aan zaken van een derde.

Kosten voor personeel

Voor een werknemer betaal je meer dan zijn of haar maandelijkse nettoloon. Per werknemer betaal je namelijk bovenop het afgesproken brutosalaris nog zo’n 20 – 35% van dat salaris. Denk hierbij aan de indirecte loonkosten, bijvoorbeeld reiskosten, pensioenkosten, een telefoon of lease-auto van de zaak en een eventuele dertiende maand. Als er geen CAO van toepassing is, dan mag je zelf betalen of je een pensioenregeling aanbiedt of niet. Naast bovenstaande kosten, maak je vaak ook nog extra kosten. Denk hierbij aan verzekeringen, arbovoorzieningen, personeelsuitjes, eten en drinken en de opleidingen van het personeel.

Belasting

Niet alleen particulieren, ook ondernemers moeten belasting betalen. Zo betaal je elk kwartaal de btw over de verkoop aan de Belastingdienst. Het percentage btw is afhankelijk van de dienst die je levert of de producten die je verkoopt. Meestal ligt het percentage op 21%. Daarnaast moet er ook inkomstenbelasting betaald worden. Gelukkig zijn er voor (startende) ondernemers een aantal regelingen die een vrijstelling geven voor belasting, zoals bijvoorbeeld de kleine ondernemingsregeling.

Onze partners