Flinke groei aantal nieuwe websites in Nederland

29 oktober 2020 10:13

Flinke groei aantal nieuwe websites in Nederland

De vraag naar het hebben van een website is het afgelopen jaar flink toegenomen. Uit cijfers van de SIDN blijkt dat het aantal geregistreerde .nl domeinnamen van begin Q2 naar einde Q3 van 5.913.959 naar 6.032.207 is gestegen, een procentuele stijging van ca. 2,0%. Wouter Twisk, CEO van website platform JouwWeb.nl, zag in diezelfde periode 24.509 nieuwe klanten een website bouwen. Volgens Twisk had men meer door de coronamaatregelen meer tijd beschikbaar, en was de noodzaak voor winkeliers en kleine ondernemers om klanten online te bedienen ook ineens veel groter.

‘Veel nieuwe webshops en bijna viervoud aan transacties op zijn piek in april’ 

‘Het grootste deel van onze betalende gebruikers zijn kleine ondernemers en webwinkels. Wij bedienen dus vooral de kleinere webshop houders. Die groep is bij ons alleen al dit jaar met tienduizenden gegroeid. Het aantal webshop transacties van onze gebruikers bereikte op zijn piek bijna een viervoud ten opzichte van begin maart. Dat heeft zich aardig aangehouden. Er wordt dus steeds meer bij dit soort kleine webshops besteld.’

Druk om online uit te breiden groot voor kleine winkeliers

Coronamaatregelen hebben een flinke impact op het bedrijfsleven gehad. Kleine maar ook middelgrote fysieke winkels en horeca zijn langere tijd gedwongen gesloten geweest. Winkeliers wijken uit noodzaak nu naar alternatieve verkoopkanalen uit. Amazon, Bol.com, Marktplaats, Social Media en dus ook zelf verkopen via een eigen webshop zijn daar slechts enkele voorbeelden van. Naast dat consumenten ieder jaar meer online zullen besteden, komen er dit jaar dus ook in een stroomversnelling meer online winkeliers bij.

De zomerperiode was dit jaar geen remmende factor

De meeste sectoren kennen jaarlijks een zomerdip, een periode waarin een grote hoeveelheid websitebezoekers steevast wegblijven. Zodra de temperaturen oplopen is men meer buiten te vinden, maar ook minder bereid om online geld uit te geven. Dat betekent normaalgesproken een flinke dip in gebruikers en dus omzet voor veel online bedrijven.

‘De afgelopen zomer was daar totaal geen sprake van, zelfs het tegenovergestelde gebeurde. Uit onze analytics data blijkt dat er bijvoorbeeld in Q3 meer Nederlanders naar ‘website maken’’ zochten dan in Q2 op Google en dat is slechts een enkel voorbeeld’ aldus Twisk.

JouwWeb
Torenallee 20
5617 BC Eindhoven

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.