Vertrouw op je eigen vakmanschap én dat van je netwerk

13 december 2016 14:15

Vertrouw op je eigen vakmanschap én dat van je netwerk

zeeland-moet-gezamenlijk-een-vuist-makenOndernemers willen kunnen focussen op hun vakgebied. Daar hoort de meeste tijd in te gaan zitten, uit passie voor een product of kunde en omdat hiermee de omzet gemaakt moet worden. Dan is het goed om verzekerd te zijn van gedegen ondersteuning en advies, zeker op juridisch en financieel vlak.

We zijn te gast bij WEA Accountants Adviseurs te Middelburg, met als gastheer fiscalist en mede-eigenaar Johan Mathijssen. Hij verwelkomt iedereen en onder het genot van een prima kop koffie gaan de aanwezigen er eens goed voor zitten. Er valt tijdens dit rondetafelgesprek veel te bepraten. Het eerste vraagstuk maakt meteen veel los.

Zaken doen in een geglobaliseerde wereld kan behoorlijk complex zijn. Voor een mkb’er is het lastig bij te benen. Is goed ingedekt zijn nog haalbaar?

Jurist Kees van Overloop trapt af. Hij stelt dat ondernemers vooral last kunnen hebben van het feit dat ze met zowel internationaal als Nederlands en soms ook Belgisch recht te maken hebben in de regio, bijvoorbeeld als het om werknemers gaat. Daar heb je al een hele lastige basis te pakken. “En juist die basis of fundering is het punt”, vult managing director Tom Willaert aan. “Die is vaak niet stevig genoeg. Men is te weinig bezig met alles wat erbij komt kijken omdat het eigen vakgebied alle aandacht opeist. Zeker wanneer een bedrijf een flinke groei doormaakt -of heeft doorgemaakt- blijkt er achteraf nogal eens het nodige vergeten aan organisatorische kwesties, ook financieel en juridisch. Soms zijn bijna onopvallend al keuzes gemaakt, die niet altijd op de juiste gronden tot stand kwamen. Dat rechttrekken is niet altijd eenvoudig, met name wanneer er al consequenties aan verbonden zijn.” Hij ziet het als belangrijke taak voor ‘passanten’ zoals hier aan tafel om daar een proactieve rol in te spelen.

Voorbereid zijn en blijven

Johan geeft aan dat alleen al daarom het van enorm belang is om als accountant-fiscalist heel goed te luisteren naar je klanten en geregeld in gesprek te zijn met ze: “Hoe gaat het eigenlijk met een bedrijf? Die vraag moet je blijven stellen. En wees scherp op externe factoren, ook als ze heel positief voor je uitvallen. Wat als die grote klant wegvalt? Is er dan een alternatief, een buffer? Hoe snel kun je schakelen? Daarover meedenken is een belangrijke adviserende taak.” Zijn overbuurman, Lodewijk van Beers, knikt: “Je moet ook ongevraagd advies durven en kunnen geven. Ik zie dat als een wezenlijk aspect van mijn relatie met m’n opdrachtgevers. Juist als je hoofd er niet naar staat kun je als ondernemer zaken missen. Dan is het goed dat er iemand meekijkt die wat objectiever is.” Volgens Tom helpt het om verschillende scenario’s klaar te hebben liggen. Zo ben je voorbereid op veel situaties en het leert je na te denken over je bedrijf en de wereld waarin je opereert. “Een spiegel voorhouden wordt steeds belangrijker”, vindt hij. “Een ondernemer moet in beeld hebben en houden wie hij is en wat ie wil zijn. Durf het breed te trekken en zorg dat je meerdere specialisaties te bieden hebt. Zeeuwen hebben zich nooit veel aangetrokken van de conjunctuur, daar ligt ook een deel van onze kracht.” Wel wordt duidelijk aan tafel dat de aanwezigen visie missen van de provincie. Er wordt te weinig geluisterd naar het mkb en er is te weinig aandacht voor een aanzuigende werking waar het nieuwe competenties en kennis betreft.

Lastige wetgeving

Kees trekt de kloof tussen bedrijfsleven en overheid nog wat breder, met de constatering dat arbeidsrecht te weinig aansluit bij de praktijk. “Dus zoeken werkgevers steeds meer naar andere oplossingen zoals die flexibele schil. Wij moeten door een uiterst complexe wetgeving zeer gespecialiseerd advies aanbieden. Dat is voor de gemiddelde werkgever zelf niet bij te benen.” Johan bevestigt dat gegeven: “De wetgeving stapelt reparatie op reparatie en het maakt uitvoering alleen maar lastiger.” Gezamenlijk concluderen de tafelgenoten dat het voor de meeste ondernemers niet is te volgen als het specialisten al veel tijd kost. Een mooi bruggetje naar het tweede onderwerp:

De verbinding leggen tussen cijfers, juridische kwesties en dagelijkse uitvoering is een lastig raakvlak. Hoe kijken mensen uit de praktijk hiernaar?

Tom opent met zijn visie dat een ondernemer er verstandig aan doet om te zorgen voor de juiste knowhow in zijn netwerk en die flexibele schil. Daarbij is het belangrijk dat die omringende dienstverleners contact hebben met elkaar, stelt hij: “Het is dan mede aan ons om verbindingen te leggen, kennis uit te wisselen. Daarnaast is het vanzelfsprekend ook je eigen verantwoordelijkheid als ondernemer om te zorgen dat je de juiste mensen om je heen verzamelt.” Die mening wordt door de gespreksgenoten gedeeld en aangevuld met een belangrijk aspect: geef openheid van zaken! Er moet wel een vertrouwensbasis zijn.

Op elkaar rekenen

Kees vertelt: “Als een cliënt bewust cruciale informatie achterhoudt zullen wij met een zaak stoppen, maar er zal dan eerst een gesprek plaatsvinden. Als de klant per se een bepaalde koers wil die wij niet adviseren, dan kunnen we nog wel blijven ondersteunen maar geven we heel duidelijk aan dat we zelf andere keuzes hadden gemaakt.” Lodewijk vertelt ook tegen te komen dat zijn opdrachtgevers wel eens erg creatief willen worden. Hij heeft er zelfs eens een langdurige relatie voor beëindigd: “Je kunt en wilt er je naam niet aan verbinden als professional.” Zijn financieel collega Johan is al net zo expliciet: “Als de bedrijfskennis van je cliënt en jouw vakkennis in een open gesprek bijeenkomen, vormt dat een katalysator.

Als een klant informatie achterhoudt, komt het creëren van onze meerwaarde niet tot zijn recht. Als het achterhouden dan nog onze bedrijfsnaam kan schaden, houdt het op. Er moet wederzijds vertrouwen zijn.” Buurman Tom bevestigt: “We worden vaak gezien als vertrouwenspersonen en daar horen voor honderd procent wederzijds commitment en openheid bij.”

Betrek er derden bij

Kees wil graag een misvatting over juristen rechtzetten: “Wij horen nogal eens dat we niet kunnen rekenen. Nou, dat moeten we bijna in iedere zaak. En als het echt complex wordt, halen we er een specialist bij, van een taxateur tot een accountant. Het is juist heel belangrijk om een geclaimde schade goed te onderbouwen.” Daarbij vertelt Johan dat hij en zijn collega’s andersom juist wel eens als een soort mediators optreden bij financiële geschillen. Er blijken opnieuw allerlei raakvlakken.

Groot voordeel van het aan externe experts overlaten is dat de emotie er in ieder geval uit is, wanneer een financieel-juridisch conflict speelt. Als het ook nog een gang naar de rechtbank bespaart, scheelt het zowel tijd als kosten en veel energie. Soms is het dus heel verstandig om een deel van je zaken door goed ingevoerde derden te laten regelen. «

Tekst: Hans-Jorg van Broekhoven / Fotografie: Els Swart

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.