Verzuim, wat een gedoe!

15 mei 2017 09:22

Verzuim, wat een gedoe!

Recentelijk werd ik gebeld door een klant. Het verzuim moest echt omlaag, want hun verzuimpercentage was veel te hoog. Ze hadden alle leidinggevenden al herhaaldelijk aangegeven dat het verzuim omlaag moest, echter zonder resultaat. Ze doen het niet riep hij!

Verzuimgesprekken staan te boek als een van de lastigste gesprekken op de werkvloer. Veel managers gaan ze liever uit de weg is ook mijn ervaring. Verzuimgesprekken voer je met iemand die je goed kent. Waar je misschien al jaren mee samenwerkt en een band mee hebt opgebouwd. Dat maakt het lastig en soms ook eng.Om te ontdekken waar de schoen wrong bij deze opdrachtgever ben ik in gesprek gegaan met de managers. “Ik begrijp het wel, we hebben een overname gedaan, dat brengt twee culturen samen en daarnaast is het drukker dan ooit en krijg je ook nog een nieuw automatiseringssysteem met kinderziektes. Dat is gewoonweg veel en moet ik ze dan gaan bellen, op bezoek gaan en er maar continu bovenop zitten dat ze weer zo snel mogelijk aan het werk gaan, dat vind ik moeilijk.”

“Ik geloof het verhaal van mijn medewerker, die ken ik heel goed en ik vertrouw zijn verhaal, dus waarom moet ik die op zijn nek gaan zitten om gisteren weer aan het werk te zijn?” Een andere collega geeft aan: “Ik doe het wel, ik zit er strak op en overleg ook veel met bedrijfsarts en andere betrokkenen en het werkt, ze zijn bij mij snel weer aan de slag. Maar ik oefen wel flink druk uit, niet altijd even fijn.” Ik merk op dat ik veel ‘moeten’ hoor en de indruk krijg dat het continue aanspreken van de mensen bij hun tot weerstand leidt. Altijd kijken naar wat niet goed gaat, kan verlammend werken, waardoor het ‘dus’ maar niet wordt gedaan. Instemmende geluiden zijn het resultaat. Ik vervolg, je kunt er ook anders naar kijken, door een andere bril, dus niet negatief naar het ziekteverzuim kijken maar met een positieve insteek zoals “Wij willen een gezonde werkomgeving voor onze medewerkers creëren en ik kijk wat ik daaraan kan bijdragen.” Zo draag jij ook bij aan de oplossing van het verzuim en staat weer aan het stuur!

Ga in gesprek en kijk en vraag vooral waarin je hen kunt ondersteunen om snel weer beter te worden. Demedicaliseer het gesprek, bespreek de afwezigheid en niet het ziek zijn zelf. Neem het werk als insteek. Kijk bijvoorbeeld bij frequent verzuim of het werkgerelateerd is. Hoe ervaar je het werk? Heb je te veel of te zwaar werk? Kan ik helpen? Als leidinggevende moet je goed luisteren, doorvragen en prikkelen. Je krijgt een ander gesprek en onderzoekt wat er nog meer nodig is. Wat overigens niet betekent dat de medewerker niks hoeft te doen, integendeel! Je vraagt juist meer en betrekt de medewerker er veel meer bij. De managers reageren enthousiast en we spreken af dat ik samen met hun een nieuwe gespreksleidraad ga maken die aansluit bij hun intenties en daar met elkaar mee te oefenen. De eerste resultaten zijn in ieder geval veelbelovend! «

Ellen Sinke, eigenaar HR Consultancy B.V.

HR Consultancy B.V.

www.hr-consultancy.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.