Op naar een ‘slimme’ beleving van Zeeland

6 maart 2017 11:36

Op naar een ‘slimme’ beleving van Zeeland

Een bezoek aan Disneyland prikkelde directeur Patrick Polie van VVV Zeeland om anders naar de dienstverlening te kijken. “Met de huidige digitale technieken kunnen we de verschillende onderdelen van het toeristisch product optimaal met elkaar verbinden.”

De VVV staat voor het bevorderen van toerisme, recreatie en vrijetijdsbesteding. VVV Zeeland promoot de provincie Zeeland en levert daarmee een bijdrage aan de lokale en regionale economie. Met 800.000 bezoekers per jaar aan één van de zeventien Zeeuwse VVV-punten en 3,5 miljoen bezoeken aan de website, is VVV Zeeland een partij die ertoe doet. Patrick Polie is directeur van de VVV Zeeland. Deze organisatie ontstond in 2014 als gevolg van de fusie van vijf Zeeuwse VVV-organisaties. Ondanks de sterke positie van VVV Zeeland in toeristisch en recreatief Zeeland kampt de organisatie met haar imago. “We zijn vernieuwend bezig en zijn op een aantal punten koploper binnen Nederland, zeker qua ICT-ontwikkelingen en digitalisering. Toch wordt de VVV nog vaak geassocieerd met stoffige VVV’s en folders. Dat stadium zijn we in Zeeland voorbij.”

Nieuwe belevenissen

De vernieuwing en verjonging van de VVV Zeeland is goed zichtbaar bij het volledig gerestylede VVV-Inspiratiepunt in Domburg. Dit is een uniek VVV waar de bezoeker via interactieve toepassingen zoals koptelefoons, videoschermen en touchscreens de leukste tips uit de omgeving kan beleven. Bijzonder is ook de speciale Green Room waar mensen zich op een heel bijzondere manier kunnen laten fotograferen, bijvoorbeeld in een mosselpan voor de Zeelandbrug, onder water in de Oosterschelde, op een surfplank op de golven van de Noordzee of met twee Zeeuwse meisjes op het strand. “De hedendaagse consument stelt hoge eisen aan hoe en waar hij op vakantie gaat. De gast heeft al heel veel gezien en gedaan, en wil op andere manieren geïnformeerd worden. De gast is daarbij continu op zoek naar nieuwe belevenissen. Dit heeft ook gevolgen voor de rol van de VVV. VVV Zeeland wil hierop aansluiten door de VVV niet te positioneren als een winkelconcept, maar als een startpunt voor inspiratie en beleving van de omgeving. Dat doen we met de nieuwe VVV-Inspiratiepunten, maar zeker ook met onze digitale dienstverlening rond het toeristisch aanbod. Komend voorjaar openen we de volgende twee inspiratiepunten in Kamperland en Oostkapelle.”

Van dromen naar delen

Polie schetst de veranderende rol van de VVV. “Voorheen was onze dienstverlening vooral gericht op het fysieke gastheerschap. Later kwamen daar marketingtaken bij en nu, anno 2016, zijn we een moderne destinatiemarketingorganisatie. Onze missie is: iedereen fan van Zeeland. Om de (online) distributie van het toeristisch product optimaal te faciliteren, moeten we zo goed mogelijk inspelen op de wensen en eisen van consumenten. Dit doen we door goed naar de verschillende fases te kijken die een consument doormaakt bij het boeken van zijn vakantie: dromen, plannen, boeken, beleven en tot slot delen met anderen. In de ‘droomfase’ is de mate waarin we kunnen inspireren -zowel online als offline- bepalend. Ook het voeren van effectieve marketingcampagnes is hierbij belangrijk. Is de vakantie eenmaal geboekt, dan moeten we er samen voor zorgen dat de klant positieve ervaringen opdoet. Tot slot is de mate waarin consumenten hun ervaringen kunnen delen met anderen een belangrijke factor. De foto uit de eerdergenoemde Green Room bijvoorbeeld kan eenvoudig gedeeld worden via Facebook en Twitter.”

Digitale Zeeland Experience

Om de consument in iedere fase zo goed mogelijk te kunnen bedienen zet VVV Zeeland in op de Digitale Zeeland Experience, een ‘slimme’ beleving van Zeeland. “Door gebruik te maken van de digitale mogelijkheden van nu, en die te combineren met het merk Zeeland, kunnen we een verbinding leggen tussen de verschillende onderdelen van het toeristisch product voor zowel inwoners als gasten. Verblijf, vervoer én vermaak worden samen met de unieke kwaliteiten van Zeeland gebundeld in één krachtige beleving. En de gast staat binnen deze bundeling natuurlijk centraal”, legt Polie uit. “Vanaf april dit jaar is het mogelijk om hotels, vakantiewoningen en restaurants te boeken via onze website en/of de Zeeland app. Later breiden we dit uit, bijvoorbeeld met campings en attracties. Bijzonder is verder dat we de gebruiker op basis van zijn/haar surfgedrag een aantal specifieke voorstellen kunnen doen, rekening houdend met het weer, de locatie en de interesses. Zo ontvangen onze gasten maatwerk informatie waarmee we hun ‘Zeeland-beleving’ verder kunnen versterken. En natuurlijk is er nog veel meer mogelijk. We denken aan digitale toegangsbewijzen, waarmee je toegang kunt krijgen tot een attractie, je hotelkamer of slagboom kunt openen of toegang krijgt tot vervoer. Uiteindelijk kunnen onze gasten met één Zeelandpas of mobiele telefoon Zeeland beleven: vervoer, verblijf én vermaak.”

Bron van informatie

Met deze digitale ontwikkeling wordt niet alleen het toeristisch product van Zeeland op een slimme manier gepresenteerd. Deelnemende ondernemers profiteren van een uniek dashboard met allerlei data over onze gasten. Dit dashboard is er al voor de ZeelandPas en wordt momenteel uitgebreid in het project Profit door het Kenniscentrum Kusttoerisme en Economische Impuls Zeeland. Er vinden pilots plaats in Goes, Oostkapelle en Renesse. “We benutten hiervoor de ‘big data’, zoals gegevens over het gebruik van de ZeelandPas, het surfgedrag op websites en apps van VVV Zeeland. En dat combineren ze met verkeerstellers, weerdata en data van de ondernemers zelf”, legt Polie uit. “Als je als ondernemer het gedrag en de wensen van je klant kent, kun je daar vervolgens ook goed op in spelen. Zo kunnen we toeristen en inwoners een optimale beleving en dienstverlening bieden.” «

Tekst: Caroline Houmes

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.