Lastige mensen …

11 juli 2017 14:41

Lastige mensen …

“Pfff … al die lastige mensen”, verzuchtte een manager tijdens het begin van onze coachingssessie. Dan rijst onmiddellijk de vraag: Wat noem je lastig? Of jij (het gedrag van) iemand al dan niet als lastig ervaart is namelijk jouw oordeel.

Mensen verschillen van elkaar. Met sommige mensen hebben we direct een klik, met anderen is het alsof we op een verschillende golflengte communiceren. We kijken namelijk allemaal door een patrijspoortje naar dezelfde werkelijkheid en zien allemaal iets anders. Je weet misschien vast wel dat tien getuigen bij een ongeluk alle tien een andere versie van het ongeluk hebben ... We begrijpen elkaar simpelweg niet, omdat die ander zo anders denkt en doet dan wijzelf. Het ingewikkelde van communicatie is dat we niet weten wat de ander denkt, voelt of bedoelt. We interpreteren andermans gedrag vanuit ons eigen perspectief en met onze eigen ervaringen, behoeften en bedoelingen. Vaak bestempelen we dit dan als lastig of moeilijk gedrag. We vullen in, er ontstaat ruis en miscommunicatie.

Bekijk het eens uit het perspectief van de ander. Moeilijke mensen zijn ‘moeilijk’ omdat ze iets anders willen of iets anders doen dan jij (of de meerderheid of de rest van de wereld). Ze doen het op hun manier, en dat botst. Bekijk eens of je geen begrip kan opbrengen voor hoe zij dingen aanpakken, of misschien moet je wel vaststellen dat zij het eigenlijk niet zo slecht bekeken hebben. Door een andere bril kijken, kan je veel opleveren!

Belangrijk is dus dat jij actie gaat ondernemen. Wachten tot de ander gaat ‘veranderen’ geeft alleen maar ergernis, vooral bij jezelf, want de ander is zich vaak van geen kwaad bewust. Degene die je het makkelijkste kunt veranderen ben je zelf. In de omgang met de voor jouw lastige persoon is je natuurlijke reactie vaak niet de meest effectieve, immers, anders had het al gewerkt en zou je die ander (of feitelijk het gedrag van die ander) niet lastig vinden!

Bepaald gedrag roept namelijk onbewust ander gedrag op. Een aanvallende manier roept onbewust een verdedigende reactie op. Als jij bijvoorbeeld een daadkrachtig persoon bent en je hebt te maken met een meer bedachtzame collega of klant die meer tijd nodig heeft (lees: in jouw ogen afwachtend of passief is) en jij gooit er nog een schepje bovenop door nog iets meer druk uit te oefenen op die ander, dan zal die ander van nature alleen nog maar minder gaan doen (en in jouw ogen nog passiever worden). Dan kun jij roepen doe eens wat meer schiet nu eens op, etc. maar dat gaat niet gebeuren. Op het moment dat jij wat meer geduld hebt, het even meer loslaat, komt de ander in beweging. Sterker nog, je krijgt opeens veel van ze gedaan. Wie zei er ook weer dat je een lastige collega hebt? «

Ellen Sinke, eigenaar HR Consultancy B.V.

www.hr-consultancy.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.