Beleving in de sanitaire ruimte

6 juni 2018 09:52

Beleving in de sanitaire ruimte

Beleving en de klantreis – thema’s die bij veel organisaties hoog op de agenda staan. Wist u dat u ook van een toiletbezoek een beleving kunt maken? Door het toepassen van kleur, geur, licht en geluid in de sanitaire ruimte worden de zintuigen geprikkeld. Dat zorgt voor een positieve associatie met de omgeving en draagt bij aan meer gemotiveerde en vitale medewerkers, cliënten, gasten of bezoekers.

Prikkeling van de zintuigen

Zien, horen, ruiken, voelen en proeven: ons brein wordt elke dag geprikkeld. Wij associëren dit met herinneringen en ervaringen die we hebben meegemaakt. Een positieve ervaring brengt je tot rust en zorgt voor extra vitaliteit. Een omgeving die hiertoe is ingericht, draagt bij aan de positieve ervaring.

Design Your Senses”, ontwikkelt door CWS in samenwerking met Boloo, is ontstaan vanuit de trend waarin de beleving en klantreis centraal wordt gesteld. Het geeft een frisse nieuwe look aan de toiletinrichting door te spelen met wanden, deuren, plafonds en windowframes – zonder grote renovatie. Zo is het een duurzaam alternatief voor een verbouwing, maar ook zeker bruikbaar binnen nieuwbouw.

Per toiletruimte creëren organisaties hun eigen, unieke sfeer. Met kleuren en beelden die passen bij de identiteit van de organisatie, trekken we de beleving door tot in de sanitaire ruimte. Want wist u dat mensen gemiddeld vijf keer per dag van het toilet gebruik maken? En dat personeel in toenemende mate waarde hecht aan de (werk)omgeving? Beleving van de (werk)omgeving is een belangrijk aspect van de arbeidsomstandigheden. Op een fijne werkplek voelt iemand zich comfortabeler, daalt het ziekteverzuim en neemt de productiviteit toe.

Besteed aandacht aan het effect van geur, kleur, geluid en licht op de beleving in de sanitaire ruimte!

Geur

75% van de dagelijkse emoties worden veroorzaakt door geur. Geur kan onbewust aanzetten tot gedragsverandering en is daarmee een belangrijk element voor de beleving. Bovendien beïnvloedt geur het gevoel van hygiëne. Uit onderzoek blijkt dat als mensen een geur van citroen ruiken, zij meer de behoefte hebben om schoon te maken. Chloor geeft een gevoel van hygiënisch schoon. Bloemengeuren die kruidig ruiken, worden vaak in toiletruimtes ingezet. Filters die bepaalde geuren absorberen dragen bij aan de beleving.

Kleur

Kleur heeft een sterk visueel effect en wordt direct ervaren wanneer de bezoeker een ruimte binnengaat. Kleuren roepen verschillende gevoelens en emoties op. Zo blijkt dat mensen zich in groene en blauwe ruimtes bijvoorbeeld kalmer en veiliger voelen dan in rode ruimtes. Deze kleur zorgt voor meer stress en opwinding. Wit wordt geassocieerd met hygiëne. Vaak wordt door middel van folie een kleur toegevoegd aan de toiletruimte.

Geluid

Muziek beïnvloedt de atmosfeer. Zo zorgt de juiste achtergrondmuziek er voor dat consumenten die moeten wachten in een rij minder geïrriteerd zijn. Dit kan een rij in de winkel zijn, maar ook een rij in de toiletruimte. Wanneer de omgeving en de muziek bij elkaar passen, wordt de omgeving positiever ervaren. Muziek kan op verschillende manieren worden ingezet: via boxen in het plafond, maar tegenwoordig zijn er ook handdoekautomaten met een geïntegreerd beeldscherm. Hierbij is er een combinatie van beeld en geluid, waarmee gecommuniceerd kan worden met de bezoekers van de toiletruimte.

Licht

Uit onderzoek blijkt dat de sterkte en kleur van het licht invloed heeft op het gedrag van mensen. Zo bleek dat in een werkruimte die rood was verlicht, minder fouten werden gemaakt. In een ruimte die wit was verlicht, werden de meeste fouten gemaakt.

CWS Nederland

info.nl@cws.com

073 - 6 338 480

https://www.youtube.com/watch?v=CbJ3K-6aZ9w

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.