Wat u zelf doet, doet u niet beter

31 augustus 2020 11:15

Wat u zelf doet, doet u niet beter

U least uw bedrijfswagens omdat u het bedrijfskapitaal niet wilt vastzetten in ‘blik’, maar waarom zet u dan vervolgens wel kostbare arbeidstijd vast in eigen wagenparkbeheer?  Hoe meer auto’s, hoe ingewikkelder en tijdrovender het beheer ervan wordt en vooral: hoe groter de kans op fouten en hoe duurder het vaak wordt. Wie A zegt hoeft niet per sé ook B te zeggen. U kunt immers ook zelf gaan liggen sleutelen aan uw bedrijfswagens. Maar of dat veiliger en goedkoper is…. ?

Waarom kiezen bedrijven voor lease? Niet alleen om geen tonnen op tafel te hoeven leggen voor de aankoop van auto’s, ook omdat een leasemaatschappij schaalvoordelen door kan spelen aan haar klanten. Ze koopt in grote aantallen in, berekent tot op de euro de restwaarde van een voertuig en weet ook in andere opzichten financiële voordelen te behalen, van verzekering tot onderhoud. Een leasemaatschappij beschikt over kennis van zaken. Waarom? Omdat haar medewerkers de hele dag met niets anders bezig zijn. Ze stellen een ‘fleet’ samen uit de aanbiedingen van alle leveranciers, bestuderen de polissen van elke verzekeraar, beschikken over kengetallen als het over de vervanging van banden en distributieriemen gaat en kennen de subsidieregels van de overheid op hun duimpje.

Wagenparkbeheer kost veel aandacht

Hoe anders is dat met uzelf? U en uw medewerkers zijn misschien experts als het op warmtepompen aankomt, op hekwerk, op mediterrane groente en fruit of op tandprotheses, maar waarschijnlijk niet als het om voertuigen gaat. En toch wilt u het beheer van uw wagenpark in eigen hand houden, want dat scheelt geld. Stel dat uw organisaties twaalf personenwagens heeft (geleased of in eigen bezit, dat maakt niet uit), dan zijn dat evenzovele aandachtvragers. Elk aanrijdinkje moet u zelf afhandelen, over elke reparatie moet u zelf gaan onderhandelen met het garagebedrijf, elk jaar moet u zelf nagaan of en wanneer welke auto vervangen moet worden. Elk van die klusjes kost u meer tijd dan u ervoor had uitgetrokken, maar vooral: bij elk ervan knaagt in uw achterhoofd het gevoel dat u bedot wordt. Heb ik werkelijk  de meest gunstige polis gekozen? Heeft die garagehouder me geen overbodig onderdeel aangesmeerd? Had ik die ene auto misschien toch nog een jaar langer kunnen laten rijden? Het gaat soms slechts om enkele tientjes, soms om vele honderden euro’s, en uw inwendige rekenmachine telt de bedragen op en houdt ze voor u bij in een spreadsheet die op ongewenste momenten in uw brein open klikt. U staat op een receptie, lekker met een glas Campari in de hand, en ineens begint uw gesprekspartner over bedrijfsauto’s. Wedden dat uw gezicht betrekt, omdat de onaangename gedachten over elkaar heen buitelen? Het wagenparkbeheer geeft u nooit rust, in tegenstelling tot uw eigenlijke werk, en de reden is heel simpel: in uw werk bent u een kei; u weet wat u er goed en fout in doet. Maar dat wagenparkbeheer blijft voor u als Frans voor een leerling met een wiskundeknobbel: die voldoende op het rapport kan niet voorkomen dat hij blijft twijfelen over woordgeslacht en grammatica.

Beheer van bedrijfsmiddel

Een wagenpark is geen postzegelverzameling, het beheer van een bedrijfsmiddel geen hobby. Als u alles weet van filatelie moet u vooral met loep en plakboek in de weer gaan, maar als postzegels voor u slechts papiertjes zijn die u op enveloppes plakt kunt u die loep beter wegdoen. Het uitbesteden van het wagenparkbeheer aan een professional geeft u de zekerheid dat het goed en grondig gebeurt. U bent een vooraf vastgesteld bedrag er aan kwijt, u houdt tijd en aandacht over die u aan uw bedrijf kunt besteden. Last but not least: u voorkomt dat knagende gevoel dat u bedot wordt. En dat gevoel is geen achtervolgingswaanzin. U wórdt bedot, maar vooral door uzelf. Het is uw eigen onervarenheid, uw eigen gebrek aan kennis en uw eigen onzekerheid die maken dat u teveel betaalt, te laat vervangt, te hoge brandstofrekeningen genereert en teveel CO2 uitstoot. Vanuit een oogpunt van kostenbeheersing en duurzaamheid is één simpele beslissing vaak het beste: besteed het beheer van uw wagenpark uit aan een professional.

Tekst: Jeroen Kuypers

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.