Artificial Intelligence: de basis

3 september 2018 14:15

Artificial Intelligence: de basis

Tegenwoordig kan niemand meer om Artificial Intelligence heen. Er wordt volop over gesproken en elk bedrijf zou er wat mee moeten doen. Doet uw bedrijf nog niets met Artificial Intelligence, ofwel kunstmatige intelligentie? Dan is het nu de tijd om daar wél wat mee te gaan doen. En dan is het wel zo handig als u precies weet wat het nu eigenlijk is, en hoe het werkt. In dit artikel vertellen we u alles over de basis van Artificial Intelligence; alles wat u niet meer durft te vragen, leest u hier terug.

Wat is Artificial Intelligence precies?

Laten we bij de echte basis beginnen; de definitie van Artificial Intelligence. Letterlijk vertaald staat het natuurlijk voor kunstmatige intelligentie, maar dat zegt misschien nog steeds niet zo heel veel. Er zijn veel definities te vinden, maar de beste definitie is toch wel dat gesproken wordt van Artificial Intelligence wanneer computers taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Er wordt dan ook vaak gesproken van twee soorten kunstmatige intelligentie:

  • Narrow AI: deze versie van Artificial Intelligence gebruiken we eigenlijk elke dag. We vinden het in zoekmachines en spamfilters, maar ook in andere apparatuur zoals robot-stofzuigers.
  • General A:. Er wordt over General AI gepraat wanneer het gaat om computers die in de toekomst volledig zonder de mens kunnen functioneren. Voor veel mensen klinkt dit als science fiction, maar het komt er zeker weten aan.

Voorbeelden van AI

U weet nu wat de definitie van Artificial Intelligence is en dat er twee verschillende soorten zijn. Maar het kan lastig zijn om de vertaalslag van theorie naar praktijk te maken. En dat is toch waar u naar op zoek bent; voorbeelden van AI om te kunnen zien hoe het in uw bedrijf toegepast kan worden. Hoewel er talloze voorbeelden zijn, hebben we er een paar weten uit te kiezen:

  • Een belangrijk voorbeeld dat al snel bij mensen opkomt als ze aan kunstmatige intelligentie denken, is het concept van zelfrijdende auto’s. AI leest hierbij de route, vermijdt obstakels en voorkomt ongelukken. Voor veel mensen klinkt dit nog steeds erg futuristisch, maar er wordt al hard gewerkt aan een volledig autonome auto. Systemen als de autopilot van Tesla zijn weliswaar nog niet compleet autonoom, maar bieden nu al verbluffende resultaten.
  • AI kan helpen bij het herkennen van patronen en het verwerken en interpreteren van data. In combinatie met AI kan men betere diagnoses stellen, meer uit applicaties halen en betere algoritmes maken.
  • In de nabije toekomst kan AI zelfs taken overnemen van menselijke specialisten. Zo kan AI complexe productieprocessen overnemen, maar kan het bijvoorbeeld ook ingezet worden bij microchirurgie.

Wat zijn de voordelen van kunstmatige intelligentie?

U krijgt nu hopelijk al een beter beeld van wat Artificial Intelligence inhoudt, maar waarom is het zo belangrijk dat uw bedrijf hierin investeert? We noemen graag een aantal voordelen van AI:

  • Wanneer bepaalde werkzaamheden in uw bedrijf niet goed zijn voor de gezondheid van uw werknemers, kunnen AI en robotica deze overnemen. Denk hierbij aan werkzaamheden op plaatsen die giftig of gevaarlijk zijn voor mensen.
  • Wanneer uiterste nauwkeurigheid en precisie nodig is, bijvoorbeeld bij het verwerken van een grote hoeveelheid data. Wanneer een mens een zeer groot bestand door moet nemen en daar zelf ook nog conclusies uit moet trekken, kan dat zeer lang duren. Intelligente, cognitieve software kan dit werk overnemen. Diagnoses kunnen met meer zekerheid gesteld worden en er kan met meer nauwkeurigheid naar data gekeken worden.
  • Wanneer er steeds terugkerende, bijvoorbeeld administratieve taken gedaan moeten worden, is het slim om AI in te zetten. Een medewerker raakt snel verveeld en kan in routine verzeild raken waardoor fouten ontstaan. Machines hebben hier geen last van. Ze worden niet moe en hebben ook geen pauzes nodig. De inzet van AI stelt uw menselijke medewerkers bovendien in staat om zich weer te focussen op creatieve taken en uitdagingen.
  • Daarnaast biedt AI talloze consumentenoplossingen die het gemak vergroten. Denk bijvoorbeeld aan handige applicaties die klantcontact verbeteren of thermostaten die snappen wanneer er verwarmd of gekoeld moet worden.

Artificial Intelligence in uw bedrijf

Aan de hand van deze uitleg zal het een stuk duidelijker zijn wat Artificial Intelligence precies inhoudt en er zijn wellicht al ideeën in u opgekomen over het gebruik van kunstmatige intelligentie in uw bedrijf. In welke branche u ook werkzaam bent, voor vrijwel elk bedrijf kan AI waardevol zijn. Hoe precies, is altijd nog de vraag. Het kan lastig zijn om dit goed te implementeren of wellicht loopt u tegen andere obstakels aan. U kunt dan altijd een specialist inschakelen van Accenture Insights die u en uw bedrijf hierbij kan helpen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.