Luba selecteert en ontwikkelt

15 augustus 2018 11:06

Luba selecteert en ontwikkelt

De vaste baan voor het leven verandert in een opeenvolging van projecten en klussen. Steeds meer werkgevers en werknemers vullen hun behoefte aan werk op een flexibele manier in. Daardoor wordt de rol van de intermediair belangrijker, als matchmaker én als begeleider. Luba Uitzendbureau zorgt voor een optimale selectie van kandidaten maar ook voor een ontwikkelplan, zodat flexwerkers in de toekomst inzetbaar blijven.

De digitalisering heeft ook effecten op het werven en selecteren van personeel. De opkomst van sociale netwerksites als LinkedIn en Facebook, en de revolutie van de videotechniek, hebben het kandidaten makkelijker gemaakt zichzelf online te profileren. In theorie zou het ook voor werkgevers eenvoudiger moeten zijn geworden kandidaten digitaal te screenen en te selecteren, maar in praktijk zijn de voordelen beperkt. “Digitaliseren is belangrijk om processen te automatiseren”, zegt Letty Mons. “Een uitgebreid cv kunnen wij met één druk op de knop doormailen naar de werkgever. Maar de selectie van kandidaten blijft mensenwerk, dat het beste face to face plaats vindt. Als we de werkgever vijf in plaats van twee kandidaten voor een gesprek sturen moet hij alsnog ons werk doen. Dat bespaart hem geen tijd en vergroot het risico van een verkeerde keuze.”

Blijven aanscherpen Letty Mons is vestigingsmanager in Utrecht en Amersfoort. Ze werkt al tien jaar bij Luba, wat niet uitzonderlijk is voor dit uitzendbureau. Het geeft aan welk belang de organisatie hecht aan kennis én ervaring van haar eigen personeel. Dat heeft alles te maken met de structurele manier waarop dit uitzendbureau zijn klanten behulpzaam wenst te zijn. “Zoals we persoonlijk contact zoeken met de uitzendkrachten, zo bezoeken we graag de bedrijven waar ze tewerkgesteld worden. En bij allebei inventariseren we wat ze nodig hebben om het werk optimaal te kunnen verrichten. Bij de werkgever denken we actief mee met zijn planning, dúrven we mee te denken moet ik zeggen, want als leverancier van flexibele werkkrachten moet je ook kunnen corrigeren op wat wordt gevraagd als je ziet dat het bedrijf daarmee zijn eigen doelstellingen niet gaat halen. De werknemer bieden we een ontwikkelplan. Zo blijft hij zijn kennis en vaardigheden aanscherpen en blijft hij een aantrekkelijke kandidaat voor bedrijven.”

Duurzame binding En die aanpak werkt! Daarvan getuigt niet alleen de gestage groei van het aantal vestigingen van Luba, zoals de komst naar Amersfoort in 2010, maar ook de duurzame binding met bedrijven en uitzendkrachten in elke regio. Sommige mannen of vrouwen werken al jarenlang voor Luba. “Willen ze passen in een veelheid van organisaties, dan moeten ze mee-ontwikkelen, en dat doen deze mensen”, zegt Letty Mons. “Maar variatie verschaft ook afwisseling en plezier, terwijl goede werkprestaties je ook nog eens met trots vervullen. Er hangt soms een negatief aura om de term flexwerk, in die zin dat het de werknemer onzekerheid zou bieden. Onterecht. Wij kunnen de zekerheid van een vaste baan namelijk voor de zekerheid van werk vervangen. Die zekerheid blijken we trouwens ook aan werkgevers te kunnen bieden. Wij hebben opdrachtgevers die al vanaf het begin geregeld een beroep op ons doen. We hebben zelfs klanten die hier ooit als uitzendkracht zijn begonnen en nu hun eigen bedrijf hebben. “Ik kies voor Luba, omdat ik uit eigen ervaring weet hoe jullie de juiste persoon voor de juiste job selecteren.” Een mooier compliment hebben we nooit gehad.” «

Luba Uitzendbureau - www.luba.nl

Tekst: Jeroen Kuypers / Fotografie: Ruud Voest

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.