Met je website ondernemen in het buitenland!

28 maart 2018 14:19

Met je website ondernemen in het buitenland!

Waar moet u allemaal aan denken als u online succes wilt behalen buiten de eigen landsgrenzen? Het internationaliseren van uw SEO kan een tijdrovende klus zijn, maar met een aantal handige tips kunt u op korte termijn met uw website de landsgrenzen betreden. Waar moet uw website aan voldoen om internationaal veel bezoekers te trekken? En wat moet u doen om uw internationale conversie te verhogen.

Omdat de meeste bedrijven zich niet volledig focussen op het internationaal behalen van resultaten, krijgt dit gedeelte nog te weinig aandacht.

Internationale domeinstructuur

Het begin van een internationale website is het opstellen van een domeinstructuur. Er zijn meerdere opties mogelijk, maar het is eerst van belang of het een meertalige of multiregionale website dient te worden. Een meertalige website richt zich namelijk om meerdere talen, terwijl een multiregionale website zich op specifieke landen richt. Zo zijn de verschillen tussen de Britten en de Amerikanen heel groot, bij een meertalige website worden deze verschillen gelijk getrokken.

Wat is de beste keuze voor een internationale domeinstructuur? Wanneer u zich focust op een multiregionale website dan is een ccTLDs de beste optie. Bij een ccTLDs domeinstructuur is het namelijk gelijk duidelijk welk land wordt getarget. Voor een meertalige website heeft een subdirectory de voorkeur, deze is vaak gemakkelijk te implementeren en alles blijft onder één domein. Dit heeft als voordeel dat de autoriteit niet opnieuw hoeft worden opgebouwd.

ccTLDs yourbrand.en
SubDirectories yourbrand.com/en/
SubDomains en.yourbrand.com/

Behaal succes met de juiste zoekwoorden

Zowel op lokaal niveau, als op nationaal- en internationaal niveau kunt u zich richten op specifieke zoekwoorden die relevant zijn voor het desbetreffende niveau. Alle on-page SEO elementen dienen te worden geoptimaliseerd voor de zoekwoordenlijst die is opgesteld voor het specifieke land. Hierbij mogen ook on-page SEO elementen niet worden vergeten, denk aan de meta-descripties, paginatitels en alt-attributen. Door deze af te stemmen op lokale focus zoekwoorden, wordt er meer resultaat behaald.

Internationaal Linkbuilden

Om de online vindbaarheid van uw website te verbeteren, is het van belang dat u een internationale linkbuildingstrategie opzet. Het verkrijgen van kwalitatieve links van lokale websites is van groot belang voor uw SEO. Wanneer u in Engeland online succes wilt behalen, dan moet u ervoor zorgen dat lokale websites met een .en domein naar uw website toe linken. Links op een .com domein, die geschreven zijn in de doeltaal dragen ook bij aan de lokale vindbaarheid.

 Conversiesucces door in te spelen op de cultuur

In ieder land gelden weer andere gebruiken en tradities. Door goed inzicht te verkrijgen in deze cultuurverschillen, kan er lokaal succes worden behaald. Rood kan bij ons agressief overkomen, maar staat ook voor de liefde. In China staat de kleur rood echter voor schoonheid. Wanneer er geen rekening gehouden wordt met deze cultuurverschillen, kan dit de conversie enorm drukken.

Richting succesvolle export

Missie en motivatie

Exporteren eist veel doorzettingsvermogen, maar het vergroot de kansen van je bedrijf enorm! Er zijn voldoende redenen om uw bedrijf internationaal te profileren. Hieronder zijn de twee voornaamste redenen opgesomd:

  1. Groei

    Het uitbreiden van uw bedrijf kan één van de belangrijkste redenen zijn om te gaan exporteren. Wanneer er enorme kansen in het buitenland liggen, is het een gemiste kans om deze te laten liggen. Het buitenland kan uw conversies namelijk sterk doen verhogen.

  2. Vernieuwde strategie

    Door het focussen op de verkoop van uw product/dienst buiten de landsgrenzen, dient er een nieuwe strategie te worden opgesteld. Deze vernieuwde strategie dient zich te richten op de kansen en zwaktes van de target markt. Nieuwe systemen en –personen dwingen namelijk om met een frisse blik naar de huidige strategie te kijken en deze te lokaliseren.

  3. Nieuwe afzetmarkten stellen de continuïteit van uw bedrijf zeker. Dus wilt u meer zekerheid creëren, focust u zich dan ook op doelmarkten buiten de landsgrenzen.

Ken je markt

Marktonderzoek is essentieel. Het internet bevat enorm veel informatie over de markt, waarover moet u informatie vergaren voordat u de buitenlandse markt betreedt?

  • Inzicht in de concurrentie, waar liggen hun valkuilen en wat zijn de sterktes van deze bedrijven?
  • Een SWOT-analyse van uw product
  • Binnen- en buitenlandse in- en uitvoerstatistieken
  • Markt- en branche rapporten
  • DESTEP-analyse
  • Culturele verschillen

Natuurlijk kan het marktonderzoek zo uitgebreid mogelijk gemaakt worden, maar deze onderdelen zijn essentieel voor het verkrijgen van inzicht in de markt.

Online heeft de toekomst

Het bereiken van de buitenlandse markt kan het eenvoudigst door het opzetten van een internationale website. Dit kan in de vorm van een meertalige website of in de vorm van een multiregionale website. Door het opzetten van een multiregionale website kunt u de content nog beter laten aansluiten bij de doelmarkt. Een multiregionale website is namelijk land gericht, zo kunnen er enorme verschillen zijn tussen de Amerikanen en de Britten terwijl de voertaal relatief weinig van elkaar afwijkt.

Foutloze vertalingen

Net zoals in Nederland haken veel bezoekers en potentiële klanten af wanneer een pagina over een gebrekkige tekst beschikt. Taalfouten zijn nou eenmaal erg slordig en stralen geen professionaliteit uit. Het is daarom verstandig om uw wordpress website te laten vertalen door professionals met native speakers.  Ook wanneer u met uw webshop de buitenlandse markt gaat benaderen is het verstandig om uw volledige shop incl. producten te laten vertalen door een vertaalbureau.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.