Loonbeslag: wat is de rol van een salarisadministrateur?

14 november 2018 11:46

Loonbeslag: wat is de rol van een salarisadministrateur?

Wat is onze rol als salarisadministrateur als één van onze collega’s te maken krijgt met een loonbeslag? Wat is onze invloed en wat kunnen we méér doen dan wat we nu doen? En willen we wel meer doen?

500.000 loonbeslagen per jaar

Per jaar wordt er door schuldeisers op ongeveer 500.000 lonen beslag gelegd. Dit betekent dat 6% van alle werknemers te maken heeft met loonbeslag. Dit heeft direct te maken met ons salaris-werk. Nu kunnen we hier op twee manieren mee omgaan.

Loonbeslag zadelt ons op met extra werk

  • We zien het enkel als mutatie: het loonbeslag is voor ons in dit geval slechts een feit en een probleem van de werknemer. Wij muteren zodat de reeds bepaalde beslagvrije voet wordt overgemaakt aan de werknemer en het resterende bedrag aan deurwaarder of incassobureau. Het is al vervelend genoeg dat wij worden opgezadeld met dit extra werk … toch?

Bij loonbeslag werpen we ons op als ‘salaris-coach’

  • We kunnen ook een bemiddelende rol spelen. Door onszelf te zien als hoeder van het salaris van al ‘onze’ werknemers, strijden we voor een rechtvaardige afhandeling van de schuldenzaak. We ontfermen ons over de financiële situatie van de betreffende medewerker. We zoeken na wat er binnen de organisatie mogelijk is aan leningen, voorschot op loon of laten de leidinggevende nakijken of inzet voor extra uren wenselijk is.

In dit geval bekijken we met de medewerker ook de vastgestelde beslagvrije voet. Is deze correct vastgesteld of zijn er zaken waar de deurwaarder geen rekening mee heeft gehouden? Want laten we wel zijn: er is niemand zo goed op de hoogte van het salaris, emolumenten en onkostenvergoedingen als wij. Als er iemand is die fouten kan traceren in deze beslagvrije voet, dan ben jij het!

We zijn feitelijk de salaris-coach van onze collega en nemen hem of haar hiermee veel stress weg.

Problemen pas naar voren ná loonbeslag

En dan is er nog een derde optie of eigenlijk optie 2b. Financiële problemen komen vaak pas aan het licht als er loonbeslag wordt gelegd. We staan dan voor een voldongen feit en kunnen niet de ondersteuning bieden die we anders wellicht hadden geboden.

Zijn er signalen die ons aan kunnen geven dat een medewerker financieel in zwaar weer zit? Is er voor ons als salarisadministrateur hier een signaleringsfunctie?  Of ligt deze bij directe collega’s en leidinggevende? En is het dan onze rol om ze te ‘mobiliseren’ hier alert op te zijn en ze de signalen te verhelderen?

Goed of fout? Er is ook nog een praktische kant

In een onderzoek uit 2014 (Eén Vandaag) geeft een derde van de respondenten aan dat bij een beslaglegging op het loon de werkgever zich medeverantwoordelijk zou moeten voelen. Ruim de helft vindt van niet.  Wat is er juist? Is er überhaupt wel een goed of fout?

Hoever een organisatie gaat in ondersteuning bij loonbeslag, is afhankelijk van het HR-beleid en de bedrijfscultuur. Als salarisadministrateur bewegen we binnen de heersende cultuur en hebben we ons te houden aan het beleid. Los van cultuur, beleid en principes is er echter een praktische kant.

Een medewerker met loonbeslag ervaart meer stress en neemt dit ook mee naar de werkvloer. Daarnaast is hij minder gemotiveerd, want hij ziet een groot deel van zijn salaris niet  terug. De productiviteit neemt af en alles bij elkaar zorgt voor snellere ziekmelding. De praktische kant is dus dat een werkgever wél faciliteert om de effecten van een loonbeslag voor de organisatie te beperken.

Bij een loonbeslag ben jij hoe dan ook key

Geef je jouw collega maximale ondersteuning of verzorg je slechts het meest minimale? Wat is onze rol hierin? Bij iedere goed-fout-dilemma oordelen we vanuit een bepaalde belevingswereld en cultuur. Wat goed voor jou is om te doen, is dus enkel te bepalen vanuit jouw eigen situatie. Bespreek het daarom met de verantwoordelijke voor het HR-beleid. Doe dit vooral als er nog géén sprake is van een loonbeslag. Zet het gewoon eens op de agenda.

Want iedere medewerker verdient de ondersteuning waarvoor de organisatie staat. En jij bent hierin key!

Ken jij signalen die duiden op een aanstaand loonbeslag?

 Dit artikel wordt u aangeboden door Salarisprofs.nl . Wij brengen Professionele Salarisadministrateurs en opdrachtgevers samen op het gebied van salarisadministratie. We doen dit middels detachering, consultancy en werving en selectie. Hiernaast bieden we trainingen en Opleidingen Salarisadministratie aan. Kijk ook eens naar onze salarisadministratie vacatures

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.