“Het moet elke dag iets beter”

17 juli 2017 11:26

“Het moet elke dag iets beter”

ATS ZEIST B.V. valt als autobedrijf onder de paraplu van een grote Automotive Holding, waaronder ATS de merken KIA en Toyota verkoopt en onderhoudt. Met gevoel voor duurzaamheid, stijl en klantbeleving is ATS Zeist hard bezig om op al deze fronten een nieuwe stap voorwaarts te zetten. Fabian de Vries geeft tekst en uitleg.

Sinds 1 april van dit jaar is Fabian de Vries degene die de eindverantwoording heeft gekregen bij ATS Zeist. Fabian wil graag samen met alle twintig collega’s de toekomst ingaan met nieuwe ideeën. Hij geniet ervan om iedereen op een hoger niveau te krijgen door te inspireren. Met voortvarendheid is Fabian dagelijks bezig om het bedrijf en de mensen aan de Blanckenhagenweg te verfrissen. Tijdens de wandeling van de koffiecorner naar zijn kantoor wijst hij bovendien enthousiast op de transformatie naar duurzaamheid die tijdens het gesprek met Hét Ondernemersbelang volop gaande is. “Boven ons hoofd hangt nu bijvoorbeeld overal ledverlichting, we hebben alle conventionele verlichting inmiddels vervangen. Behalve dat het duurzamer is, oogt het ook fraaier. Daar voelt de klant zich prettig bij en zo komen de auto’s in onze showroom nóg mooier tot hun recht.”

Het zijn nog maar enkele voorbeelden van de veranderingen die Fabian voorstelde gedurende de korte tijd op zijn nieuwe werkplek. De koffie schenken ze bijvoorbeeld in bekertjes die honderd procent CO2-neutraal zijn. De toewijding om met zijn team het bedrijf te upgraden gaat ver. Tegelijkertijd is hij zelf de eerste om dat te relativeren: “Alle begin is wat moeilijker, maar ik heb het absoluut over voor het resultaat dat ons hier voor ogen staat.” Fabian is de afgelopen weken ook thuis druk geweest om de planning voor de toekomst concreet vorm te geven. Zo wordt er in de vijfde versnelling gewerkt om uiterlijk eind juni het complete plan uit te rollen.

Fabian startte er het gesprek mee: mooie auto’s en een klant die zich lekker voelt bij Auto Totaal Service Zeist zijn essentieel. Dat alle energie erop gericht is dat voor elkaar te krijgen, is niet gebaseerd op alleen het gevoel dat de verkoop daarmee zal plussen. Het wordt namelijk ook proefondervindelijk ondersteund. “Uit klantonderzoek kwamen interessante resultaten naar voren. Bijvoorbeeld dat prijs er helemaal niet toe doet bij de aankoopbeslissing. Qua prioriteiten zagen we een top drie ontstaan waar beleving en service als het belangrijkste voor klanten uit de bus kwam. Dus van het eerste kopje koffie bij ontvangst tot en met het vertrek in de leenauto. Maar liefst 85 procent van de ondervraagden zette dat op één. Dat je auto meteen goed gerepareerd wordt, kwam als tweede op het prioriteitenlijstje. Gevolgd door prijs. Dat is dus helemaal niet zo’n issue. Want hoe werkt het met prijs? Als je iets goed doet, is het de klant het geld ook waard en wordt het je ook gegund.”

“Want hoe werkt het met prijs? Als je iets goed doet, is het de klant het geld ook waard en wordt het je gegund.”

Gunning als de smeerolie voor het verkopen van mobiliteit en die verwerf je door vriendelijke service en een prettige ambiance te bieden. Die onderzoeksuitkomst valt samen met hoe Fabian zijn klanten wil bedienen. “Daar hamer ik ook op bij mijn team: hoe meer je geeft, hoe meer je terugkrijgt. Als de service goed is komen je klanten vanzelf en volgt de rest óók vanzelf.” De mooie moderne showroom aan de Blanckenhagenweg trekt veel klanten. De merken Toyota en Kia hebben allebei moderne zuinige auto’s met een goede prijsstelling die ze ook nog eens aanvullen met zeer scherpe actie’s. Zoals bijvoorbeeld de nieuwe Toyota Yaris een mooi staaltje innovatie is en ten opzichte van zijn voorganger liefst negenhonderd nieuwigheden kent. “Dat is erg veel, maar je moet bedenken dat er op allerlei gebieden zaken nog verder zijn verbeterd. Van isolatie, aerodynamica en gewicht tot ergonomie. Bovendien denkt Toyota ook altijd aan duurzaamheid. De nieuwe Yaris Hybrid rijdt elektrisch verder, haalt hogere snelheden en alle onderdelen zijn volledig herbruikbaar.” Kia is recent met de Hybride Niro gekomen, die als een van de weinige hybrides 1300KG mag trekken wat een mooie aanvulling is bij Kia. Dit maakt dat ATS Zeist succesvol is.

"Elektrisch rijden is een tussenstation, waterstof is waar het uiteindelijk heengaat"

De Toyota bedrijfsfilosofie is Fabian uit het hart gegrepen: het moet elke dag iets beter. Die ambitie komt ook mooi tot uiting in de ‘cutting edge’ technologie die Toyota al lang geleden ontwikkelde: rijden op waterstof. “Dat heeft de toekomst en is de reden waarom Toyota nooit het volle gewicht in het ontwikkelen van elektrische auto’s heeft gegooid. Elektrisch rijden is een tussenstation. Waterstof is waar het uiteindelijk heengaat.” Sharon Dijksma, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu in kabinet Rutte II, rijdt een van de in totaal twee Toyota’s Mirai die momenteel in Nederland op waterstof rondrijden. “Zij is daarmee een bekend en slim rolmodel, want waterstof kost minder dan andere brandstoffen, je stoot geen CO2 uit en rijdt dus met zero emission en bovendien kom je er verder mee dan met een elektrische auto. Dat is overigens maar goed ook, want er zijn in Nederland momenteel nog maar twee tankstations voor waterstof.”

Tot slot heeft Fabian nog een boodschap voor de politiek. “Dat draait de nek van duurzaamheid om, want het terugdraaien van de bijtellingsregeling is natuurlijk dramatisch. De regeling was een goede beleidsmatige impuls in duurzaamheid en veel dealers hebben geïnvesteerd in laadpalen. Die staan nu allemaal leeg. Het is echt nodig dat de overheid duurzaam duurzaamheidsbeleid gaat ontwikkelen, want zo komen we nergens en kost het ook nog eens veel geld.” «

Auto Totaalservice Zeist B.V.

www.toyota-zeist.nl

Tekst: Baart Koster / Fotografie: Ruud Voest

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.