Advies nodig voor goede zakenrelaties?

22 juni 2018 14:51

Advies nodig voor goede zakenrelaties?

Alle ondernemers zijn er eigenlijk continu mee bezig, het opbouwen en behouden van goede zakenrelaties, Logisch ook, de klant zorgt uiteindelijk voor de omzet en winst en daar moet dus goed in geïnvesteerd worden. Hieronder geven we een aantal tips die eraan kunnen bijdragen om goede zakenrelaties op te bouwen.

Doen wat je belooft

Een heel belangrijk punt bij het opbouwen en behouden van een goede zakenrelatie is het nakomen van beloftes en toezeggingen. Het is maar al te gemakkelijk om bij een probleem aan de kant van de klant te zeggen dat je er naar gaat kijken en dat de klant nog van je hoort. Het gaat er om dat je die belofte ook echt nakomt, of het probleem nou wel of niet meteen kan worden opgelost. Een klant heeft meer aan transparantie, eerlijkheid en duidelijkheid dan erom heen draaien. Als een klant het gevoel heeft dat een ondernemer niet te vertrouwen is kan er uiteraard nooit een goede klantenrelatie ontstaan. Met andere woorden, ook in de wereld van het ondernemen geldt dat eerlijk het langst duurt.

Investeer in uw zakenrelaties

Het is traditie om ieder jaar rond de kerstperiode het personeel en zakenrelaties te verrassen met een leuk kerstpakket. Het is inmiddels alom bekend dat de traditionele kerstpakketten steeds meer plaats gaan maken voor originele kerstgeschenken voor zakenrelaties. De tijd van de doos met kaas, paté en een fles wijn is nu toch wel voorbij, we zien steeds meer originele kerstgeschenken voorbijkomen. Kaartjes voor een theatervoorstelling of een voetbalwedstrijd, een cursus parachutespringen, je kunt het zo gek niet noemen of het wordt verwerkt in het kerstpakket. Daar moet natuurlijk wel bij worden gezegd dat alles zijn prijs heeft, met een groter budget kunnen in de meeste gevallen ook originelere kerstpakketten worden gegeven.

Regelmatig contact met de klant

Zorg ervoor dat je voeding met je klanten houdt, bel ze af en toe of ga eens met ze dineren. We hebben het dan wel over wat grotere klanten uiteraard die voor een behoorlijk deel van de omzet zorgen. Niet dat de andere klanten niet belangrijk zijn, maar je gaat als ondernemer uiteraard niet lunchen met een klant die een keer iets online bij je heeft besteld. Je kunt als ondernemer bijvoorbeeld om de zoveel tijd goede klanten belonen voor hun loyaliteit met een korting of een gratis product, alles is uiteraard mogelijk op dit terrein.

Sta open voor kritiek

Als een klant kritiek heeft of aanmerkingen heeft over de dienstverlening of een bepaald product, neem dan de tijd om daarnaar te luisteren en schiet niet meteen in de verdediging. Van goede kritiek valt namelijk veel te leren waardoor de dienstverlening en het product kan worden verbeterd. Uiteindelijk levert dat op de lange termijn weer meer tevreden klanten op.

Als u bovenstaande punten toepast op uw eigen zakenrelaties is de kans groot dat het contact verbeterd met de klant. Het gevolg is uiteindelijk meer omzet en winst, dus investeren in goede zakenrelaties werpt zeer zeker zijn vruchten af.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.