Breed advies op basis van up-to-date informatie

15 december 2017 11:47

Breed advies op basis  van up-to-date informatie

De dynamiek in ondernemersland is totaal omgeslagen. Juist in deze fase kan de inbreng van een breed georiënteerde adviseur, die de financiële situatie van het bedrijf door en door kent, een grote steun zijn.

Veel ondernemers hebben de crisis achter zich gelaten en worden nu geconfronteerd met allerlei nieuwe uitdagingen, constateren Eelco Hutten en Dennis Schoemaker van Lentink in Huizen.

“Er heerst een totaal andere dynamiek. Soms speelt het recente verleden nog mee, bijvoorbeeld als potentiële opdrachtgevers vragen naar cijfers uit voorgaande jaren. Dan is het voor ons een kwestie van onderbouwen hoe de ondernemer tot de huidige situatie is gekomen en hoe de toekomst eruit ziet. Ondernemers zijn ook weer bezig met investeringen in hun bedrijf. De bank vindt het prettig als wij als adviseur ernaar hebben gekeken. Er zijn ook ondernemers die inmiddels ruim in de liquide middelen zitten, daar bij de bank onvoldoende rendement uit krijgen en ons vragen mee te denken over investeringen. Het draait soms om overnemen of overgenomen worden. Dankzij onze brede kennis, ook op het gebied van corporate finance, kunnen wij daar goed in adviseren.”

“De klant wil duidelijkheid over de situatie nu en straks en geen verrassingen of kosten achteraf”

Brede adviesorganisatie

Lentink is gespecialiseerd in accountancy, belastingadvies, audit en corporate finance en heeft vestigingen in Huizen en Almere. “De advisering op basis van up-to-date informatie uit de administratie en het opstellen van de jaarrekening en belastingaangifte vormen het fundament voor onze dienstverlening. We focussen ons op het belang van de klant. Die wil duidelijkheid over de situatie nu en straks en geen verrassingen of kosten achteraf. Dat vormt de basis om gecalculeerde risico’s te kunnen nemen.”

In de adviesdienstverlening van Lentink gaat het om de vraag hoe je meer kunt betekenen voor de klant ofwel extra waarde kunt toevoegen. “Onze organisatie is erop ingesteld om zelf het initiatief te nemen. We vormen een team om de klant heen, waarbij we alle disciplines betrekken, zonder dat de klant bang hoeft te zijn dat elke keer de teller gaat lopen. We gaan regelmatig even een bak koffie drinken om contact te houden en kennis uit te wisselen over nieuwe ontwikkelingen.” Zo’n nieuwe ontwikkeling kan bijvoorbeeld de privacywetgeving zijn. “Op 25 mei 2018 wordt de Europese wetgeving van toepassing, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Dat kan aanzienlijke consequenties hebben voor de manier waarop organisaties met informatie omgaan en er staan hoge boetes op als er niet aan wordt voldaan. Dat geldt uiteraard ook voor onze organisatie, dus wij zijn ons er al volop op aan het voorbereiden. Omdat dit ook voor onze klanten geldt, kaarten we het aan en stellen we onze kennis graag ter beschikking.”

Door de crisis is de scherpte terug in ondernemingen. “Het is nu belangrijk om die scherpte vast te houden, voortdurend te weten wat er speelt en eerder bij te sturen. De betalingstermijnen zijn daar een mooi voorbeeld van. Waar ondernemers daar de afgelopen jaren voordeel konden behalen, zie je dat het nu soms niet de aandacht krijgt, waardoor het voordeel van je af kan lopen. Uiteraard is de keuze aan de klant, maar hij of zij moet het wel goed kunnen afwegen. Doordat wij het hele palet aan mogelijkheden laten zien, kan onze klant een goed afgewogen beslissing nemen. Dat is onze sterkte.” «

Lentink

www.lentink.org

Tekst: Wendy van Schie // Fotografie: Luuk Gosewehr

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.