Perfecte koffiekwaliteit nu binnen bereik van het mkb

11 december 2017 09:08

Perfecte koffiekwaliteit nu binnen bereik van het mkb

De zakelijke markt staat aan het begin van een kleine koffie revolutie. Nestlé lanceert namelijk een nieuw en breed NESCAFÉ espressobonen concept. De timing kon niet beter, want er is in de Groot Amsterdamse markt duidelijk behoefte aan, weet Paul Watjer, directeur van Preferred supplier Urbain Trade. Samen met Nestlé is hij klaar om er een succes van te maken. “Amsterdam zit te wachten op dit nieuwe concept.”

Nestlé staat bekend om haar hoogkwalitatieve instant koffie. In oktober van dit jaar kreeg een stap vorm waar het bedrijf achter de schermen al langere tijd aan werkte: een nieuw én breed espressobonen concept. Nederland is het eerste Europese land waar dat gelanceerd zal worden. Behalve de drie zeer smaakvolle lijnen NESCAFÉ espressobonen blends brengt Nestlé bovendien drie stijlvolle machines op de zakelijke markt. Paul Watjer is enthousiast. “Met de Superiore, Selezione en Espresso brengt Nestlé heerlijke blends van Arabica- en Robustabonen binnen bereik van ondernemers. Hetzelfde geldt voor de nieuwe NESCAFÉ machines, de Milano Divino, de Milano Primo en La Cimbali S30.

Daar kunnen ondernemers mee voor de dag komen, zowel qua looks als qua smaak. Overigens zijn het de NESCAFÉ Milano machines die Nestlé exclusief voor de espressobonen heeft ontwikkeld.”

“Dat goede koffie het verschil 
maakt, zit diep in het Nederlandse 
DNA verankerd”

Als geen ander kennen Watjer en zijn collega’s de Nederlandse zakelijke markt voor koffieproducten, -systemen en andere warme dranken. Zeker die in en rond Amsterdam. “Wij zijn gevestigd in Amsterdam Zuidoost aan de Klokkenbergweg 1 en bewerken onder andere deze markt al ruim een kwart eeuw. De vraag naar hoogkwalitatieve bonenkoffie ligt er en het is mooi dat we die nu ook met NESCAFÉ kunnen invullen.” Watjer verwacht vooral in de behoefte van zijn core klantenbestand, namelijk mkb-ondernemers, te zullen voorzien. Niet alleen omdat goede koffie op de werkvloer belangrijke brandstof is voor medewerkers, maar ook omdat een ondernemer die zijn zakelijke bezoekers kan trakteren op een prachtig product uit een fraaie koffiemachine, goede sier maakt binnen zijn netwerk. “Heerlijke koffie binnen handbereik kan zelfs het verschil betekenen tussen deal or no deal”, weet Watjer. “Het is smaakbeleving maar ook emotie. Dat goede koffie het verschil maakt, zit diep in het Nederlandse DNA verankerd.”

Verantwoord genot

Ook adjunct directeur Jeroen Rutjes van Urbain Trade is ingenomen met wat hij ‘een revolutionaire verandering binnen het concept’ noemt. Vooral de doordachtheid ervan spreekt hem aan. “Adel verplicht en Nestlé vervult als wereldwijde marktleider die rol door verantwoordelijkheid te nemen voor duurzaamheid in de hele koffieketen. Genieten wordt zo verantwoord genieten.” Daarmee doelt Rutjes op de certificering die de espressobonen-lijnen hebben. “Rain Forest Alliance staat voor duurzame koffie en waarborgt dat boeren tegen goede en veilige werkomstandigheden hun plantages kunnen runnen. En dat allemaal in goede harmonie met de lokale gemeenschap waarvan zij deel uitmaken.”

Die duurzame invalshoek is overigens onderdeel van een ambitieuzer en groter plan van NESCAFÉ, vervolgt Rutjes. “Het NESCAFÉ Plan berust op drie pijlers: verantwoorde landbouw, waar we net over spraken, verantwoorde productie en verantwoorde consumptie. Verantwoorde productie heeft betrekking op maatregelen die de fabrieken treffen als het over energie en waterverbruik gaat, maar ook over recycling en vermindering van afval, zodat het milieu ontzien wordt.” De laatste intrigeert misschien nog het meest: verantwoorde consumptie. Hoe ziet dat eruit? “Dat heeft betrekking op de nieuwe koffiemachines en het advies dat daarover gegeven wordt. De ontwikkelde machinelijnen helpen ondernemers om behoorlijk te besparen op hun energieverbruik. Goed voor het milieu en, eigenlijk overbodig om te zeggen, ook voor de portemonnee van de ondernemer. Daar denken we graag in mee.”

Amsterdam is the place to start

Nestlé’s uitbreiding naar bonen is dus in zeer goede aarde gevallen bij Urbain Trade, dat als preferred supplier al vele jaren intensief met Nestlé samenwerkt waar het de verkoop en distributie van NESCAFÉ instantkoffie en machines betreft. “Deze uitbreiding komt op het juiste moment”, zegt Watjer. Ook roemt hij zijn leverancier om het feit dat de Europese lancering in Nederland start. “Dit land, en zeker Amsterdam, is the place to be én to start”, zegt hij met een glimlach. “Amsterdam inspireert, het is een heel dynamische markt die openstaat voor veranderingen en innovaties en die echt zit te wachten op het nieuwe bonenconcept van Nestlé. Wij zijn dan ook blij om met een marktleider samen te werken die dat begrijpt. Die innoveert en aansluit op de wensen van de markt en in dit geval in het bijzonder van onze doelgroep, ondernemers. We kijken dan ook vol vertrouwen naar de toekomst waarin we hopen nog veel mooie productuitbreidingen van NESCAFÉ te mogen aanbieden aan onze klanten.” En wat betreft de nabije toekomst? Watjer: “Die staat vooral in het teken van het introduceren van het nieuwe NESCAFÉ espressobonen concept.”

Tekst: Baart Koster // Fotografie: Blinkfotografie

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.