Gepubliceerd op 7 december 2018

Een tweedehands bestelbus aanschaffen in zes tips

Bestelwagens zijn steeds populairder, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS en branchevereniging BOVAG. Niet vreemd – de veelgevraagde vakmensen in de bouw en installatietechniek kunnen een bestelbus goed gebruiken voor hun dagelijkse werk. Maar uit dezelfde cijfers blijkt dat bestelwagens gemiddeld steeds ouder worden. Waar moet je op letten voordat je wegrijdt in zo’n oudere bestelbus?

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) telde begin 2017 in totaal 851.000 bestelwagens in Nederland. De gemiddelde leeftijd van deze voertuigen nam sinds 2010 met 25 procent sterk toe. Inmiddels, in 2018, is de gemiddelde bestelwagen op de weg maar liefst 8 jaar oud. De reden? Nieuwe bestelwagens werden sinds in 2008 de crisis uitbrak een stuk minder verkocht.

Aantal bestelbusjes groeit
Toch stijgt het aantal registraties van nieuwe bestelwagens alweer enkele jaren. Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging BOVAG. Werden er in 2015 zo’n 57.000 bestelwagens verkocht, in 2016 en 2017 stegen de verkopen naar respectievelijk 70.000 en 73.000 stuks. Bestelauto’s uit de Randstad en het midden van het land zijn beduidend jonger dan hun broertjes en zusjes in het noorden, oosten en zuiden van Nederland. Sowieso zijn bestelwagens in stedelijke gebieden jonger dan busjes op het platteland, weet het CBS.

Verfijnde techniek zorgt soms voor mankementen
Bestelwagens, zeker oudere exemplaren, hebben zo hun sores. Hoewel ieder merk zijn eigen zwakke punten heeft, zijn bijvoorbeeld roetfilterstoringen een algemeen probleem. Zeker als een bestelwagen behoorlijk wat kilometers op de teller heeft staan, nemen de gebreken toe. Verfijnde technieken die vervuiling in een auto tegen gaan, slibben na vele kilometer steeds verder dicht. En de onderhoudskosten van deze onderdelen zijn vaak hoog. Wil je dit soort problemen voorkomen? Bereid je dan voor op de aankoop van een oudere bestelbus. Dit zijn dé zes tips voor jou.

Tip 1: Controleer altijd de historie van je bestelbus
Niet iedere bus heeft hetzelfde leven geleid. Sommige bestelbussen zijn gereden door zzp’ers, die zelf volledig verantwoordelijk waren voor de staat van hun voertuig. Was het een zorgvuldige eigenaar en een nette chauffeur, dan is de bus waarschijnlijk goed onderhouden. Is de wagen gebruikt door chauffeurs van een koeriersbedrijf? Dan is de kans groot dat er wat ruiger gereden is. Er zijn dan ook garages die bewust geen bestelbusjes aankopen van grote koeriersbedrijven. Informeer dus altijd naar historie van je bus. Is er ooit schade mee gereden, zijn er onderdelen vervangen en welke werkzaamheden zijn er hiervoor mee verricht? Of de bestelbus van een nette eigenaar is geweest, of van de rondscheurende pakkettenbezorger, kan voor jou het verschil maken.

Tip 2: Pas de hoogte van je eigen risico aan jouw wensen aan
Een verzekering is vaste prik als je een bestelwagen gaat rijden. Veel kosten zijn afhankelijk van de branche waarin je actief bent of je schadevrije jaren. Ook het eigen risico heeft invloed op de premie en juist daar kun je mee spelen. Heb je bijvoorbeeld een buffer om eventuele kosten bij problemen met een oudere bus te dekken? Dan kun je het eigen risico verhogen, wat weer scheelt in de premie. Een ondernemer heeft vrijwel altijd een zakelijke bestelautoverzekering nodig. Er is een verschil tussen een particuliere en een zakelijke verzekering, ook in prijs. Zo gaat de vaak duurdere, zakelijke verzekering vaak uit van een hoger aantal kilometers en meerdere bestuurders.

Tip 3: Buit je schadevrije jaren uit
Je kunt een tweedehands bestelbus kopen, maar je kunt ook een nieuwe bestelwagen leasen. Daarbij hoort een allrisk verzekering die doorgaans bij de leaseprijs is inbegrepen. Een leasemaatschappij krijgt echter een gemiddelde prijs van de verzekeraar voorgeschoteld. Omdat daarbij niet wordt gekeken naar je eigen schadevrije jaren, zou het zomaar kunnen zijn dat je veel schadevrije jaren hebt. In dat geval kan het zelf aanschaffen van een bestelbus voordeliger zijn dan leasen. Schadevrije jaren zijn vrijwel altijd een interessant schaakstuk binnen de verzekeringen. Een verzekerde met een groot aantal schadevrije jaren, betaalt een lagere verzekeringspremie. Investeer het geld dat je hiermee overhoudt bijvoorbeeld in een WA-verzekering met beperkt casco of een WA-verzekering met volledig casco – een zogenaamde allrisk verzekering. Zo ben je beter gedekt tegen schade en rompslomp.

Tip 4: Vervang een nieuwe bus na zes jaar
Voor de verzekering maakt de ouderdom van een bestelbus niet uit. Maar de leeftijd heeft wel invloed op de nieuwwaarderegeling. Wordt een nieuwe bus in het eerste jaar gestolen of rijd je ‘m total loss, dan zorgen sommige bestelautoverzekeringen ervoor dat er een nieuwe bus voor de deur staat. In de daaropvolgende jaren wordt bij vervanging of diefstal gekeken naar de dagwaarde. Die daalt na de aankoop snel, want op auto’s wordt fors afgeschreven. Wanneer kun je dan het beste voor die nieuwe bus kiezen? Verzekeraars zien na zes jaar een omslagpunt in de bedrijfsautoverzekeringen. Er wordt in verzekeringen dan veel teruggeschakeld van WA volledig casco naar WA beperkt casco. De waarde van een bus is dan lager, of de bestelbus heeft zijn beste tijd gehad. Voor veel ondernemers is het dan tijd voor een nieuwe. Of voor hen die op zoek zijn naar een oudere bus, dé kans om een mooi, gebruikt exemplaar op de kop te tikken.

Tip 5: Kijk goed waar je koopt
Niet ieder autobedrijf werkt met dezelfde hoge kwaliteitseisen. De prijs van een tweedehands bestelbus kan weliswaar aantrekkelijk zijn, goedkoop kan uiteindelijk duurkoop blijken te zijn. Wil je zeker zijn van je zaak? Koop je bestelbus dan bijvoorbeeld bij een gecertificeerde BOVAG-garage, of doe vooraf onderzoek naar de garage waar je de bus zag staan. Waar kopen ze hun bussen in, is de onderhoudshistorie beschikbaar en welke standaarden houdt de garage er zelf op na? Kies, wanneer mogelijk, voor een vertrouwd adres. Overweeg je om een wagen van een particulier over te nemen? Onderzoek dan de fiscale consequenties voor jouw bedrijf met je accountant.

Tip 6: Onderzoek of je met je bus de milieuzones nog binnen mag
Steeds meer steden in Nederland en het buitenland kennen een milieuzone. In deze zones, vaak in de binnensteden, worden oudere bestelwagens, met voornamelijk dieselmotoren geweerd, om zo het milieu te sparen. Doe je veel klussen voor klanten in de binnenstad? Kijk dan goed of jouw potentiële bus wel de milieuzone binnen mag rijden. En reken er ook op dat de regels voor deze milieuzones aangescherpt kunnen worden. En dat meer steden overwegen een milieuzone in te stellen. Loop dan op de zaken vooruit, want misschien is een nieuwere bus met het oog op de toekomst verstandiger.