Waarom je jongeren niet bereikt met mooie praatjes

27 maart 2019 10:03

Waarom je jongeren niet bereikt met mooie praatjes

Win the war for talent met de ideale vacature

Heb je het over generatie Z, dan heb je het over jongeren die niet vallen voor gladde praatjes. Jongeren die zo door loze beloftes heen prikken en banen voor het oprapen hebben. Hoe zorg je ervoor dat zij jouw bedrijf kiezen? Uitzendspecialist YoungCapital heeft in haar nieuwste recruitment guide onderzoek hiernaar gedaan. De kern hiervan is dat alles overzichtelijk, visueel en concreet moet zijn.

Maak vacatures scanbaar

Jongeren willen vacatures die je makkelijk kunt scannen, weet online marketing manager Margriet de Kroon.

“Te veel vacatures worden nog geschreven met een breed computerscherm in het achterhoofd, terwijl jongeren ze op hun smartphone lezen. Optimaliseer jouw vacature dus voor mobiel. Jongeren hebben een korte aandachtsspanne. Gebruik daarom bulletpoints en korte zinnen, zodat je vacaturetekst eenvoudig te scannen is. Begin je vacature met de belangrijkste info voor jongeren: het salaris, de doorgroeimogelijkheden, het aantal werkuren per week en de indeling van die uren. In aparte alinea's kun je vervolgens vertellen hoe een werkdag bij jouw bedrijf eruit ziet, naar wie je precies op zoek bent en wat het werk inhoudt.”

Laat jezelf zien

Volgens marketingmanager Deni Barisic willen jongeren een beeld vormen van de organisatie.

“Niet alleen het werk telt, kandidaten willen ook hun toekomstige team en werkomgeving zien. Vergroot de kans op een goede match door ze vooraf met video en fotografie een goed beeld te geven. Vraag jouw doelgroep wat zij willen weten. Zo kwamen wij er tijdens een gesprek met kandidaten voor een mechatronica-functie achter dat zij graag hun toekomstige werkplek willen zien. Dat kan nu dankzij een virtual reality tour. Jezelf laten zien betekent ook ‘eerlijk zijn’. Als je medewerkers aan het woord laat, censureer ze dan niet. Laat merken dat ze helemaal zichzelf mogen zijn en vraag desnoods ook wat ze minder leuk vinden. Jongeren prikken snel door reclamepraatjes heen. Eerlijkheid en echte mensen, dat willen ze zien.”

'Salestopper'? Wees concreet!

Vermijd containerbegrippen en richt je bij vacatures op concrete inhoud, adviseert contentmanager Eveline Praal.

“‘Je bent een echte spin in het web met een hands-on mentaliteit.’ Wat betekent dat nou eigenlijk? En wie voelt zich erdoor aangesproken? Jongeren in ieder geval niet. Schrappen dus, die clichés. Gebruik de ruimte om de vragen te beantwoorden die jouw sollicitanten hebben. Behalve wat ze gaan verdienen, willen jongeren weten wat de functie precies inhoudt. Niet hoog over, niet vaag, maar concreet. Met voorbeelden. Zo kunnen ze inschatten of ze het werk kunnen en leuk vinden. Daarnaast willen jongeren weten hoe de baan in hun leven past. Wat zijn de werkdagen en -tijden? Hebben ze zelf inspraak in het rooster? Ook belangrijk is de vraag: pas ik daar wel? Beschrijf dus de sfeer of ─ nog beter ─ laat in de hele vacaturetekst het karakter van je bedrijf doorsijpelen.”

Naast het gehele onderzoek over generatie Z, zijn er in de guide ook handige tips van experts te vinden voor het bereiken van de nieuwe generatie. Ook krijg je unieke inkijkjes bij bedrijven, zoals ABN AMRO en AH online. De YoungCapital Recruitment Guide is kosteloos te bestellen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.