Heb jij preventie al voldoende geïntegreerd in je bedrijf?

11 december 2018 14:51

Heb jij preventie al voldoende geïntegreerd in je bedrijf?

Verzuim van je medewerkers voorkomen en zorgen dat risico’s op de werkvloer vroegtijdig gesignaleerd worden; dat wil toch elke ondernemer? Een preventiemedewerker kan daarin van grote betekenis zijn. Preventie draagt tenslotte bij aan tevreden en gezonde medewerkers en kan vervelende situaties met emotionele of financiële nasleep voorkomen. Helaas laten veel ondernemers op dit vlak nog kansen liggen… En dat is jammer!

Preventie vormt vaak niet de hoofdprioriteit

Sinds 2015 is het verplicht om een preventiemedewerker aan te stellen binnen je bedrijf. Voor kleinere bedrijven tot 25 medewerkers geldt dat de ondernemer de functie van preventiemedewerker ook zelf mag invullen. De meeste bedrijven beschikken ondertussen over een preventiemedewerker, maar helaas blijft het nog al te vaak bij een soort ‘functie voor de vorm’. Concrete stappen op het gebied van preventie worden er nog niet gezet, simpelweg omdat preventie niet genoeg aandacht krijgt. Willem Jan Beens van V-Kam Education heeft hier een heldere verklaring voor: “Om de preventiemedewerker optimaal tot zijn recht te laten komen in het bedrijf, moet veilig en gezond werken geborgd zijn in het complete proces. Dat valt of staat met een goed preventiebeleid en wilskracht binnen het hele bedrijf. Het probleem is dat preventie vaak op de achtergrond raakt, omdat het niet de hoofdprioriteit van de ondernemer en collega’s is. En juist daar gaat het mis.”

Tips & Tricks voor een succesvol preventiebeleid

Goede informatievoorziening of opleiding is volgens Willem Jan van groot belang om het preventiebeleid wél tot een succes te maken. “Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de opleiding Preventiemedewerker cursus (1 dag) of de Preventiemedewerker opleiding (3 dagen) te volgen. Dit vormt een waardevolle basis voor (toekomstige) preventiemedewerkers en ondernemers. Je krijgt namelijk inzicht in de rol van preventiemedewerker en alle handvaten om het preventiebeleid in het gehele bedrijf te integreren.” Kies je ervoor om geen opleiding te volgen, dan is het belangrijk om je goed in te lezen en te laten informeren.

Volgens Willem Jan zijn er in dit geval een aantal zaken die speciale aandacht verdienen. “Als je hebt besloten om een medewerker aan te stellen als preventiemedewerker, is het van groot belang om met elkaar in gesprek te gaan en afspraken vast te leggen. Is het duidelijk wat het functieprofiel van de preventiemedewerker is? Weet hij/zij waar zijn taken en verantwoordelijkheden liggen en hoeveel ruimte er beschikbaar is om de nieuwe taak uit te voeren? Zowel jij als de preventiemedewerker moeten deze vragen zonder twijfel kunnen beantwoorden.”

Ook een goede Risico Inventarisatie en – Evaluatie (RI&E) is volgens Willem Jan van belang. “Op basis hiervan kun je vaststellen hoeveel uren er aan preventie besteed mag worden en waar de focus moet liggen.” En last but not least: preventiemedewerkers moeten weten dat ze er zijn ter ondersteuning van de ondernemer. Zorg dat je goed en duidelijk met hen communiceert en ook terugkoppeling geeft. Plan daarom regelmatig een kort overleg in en bind de preventiemedewerker op het hart om met kritische vragen te komen. Bereid je goed voor op het gesprek. Welke onderwerpen wil je bespreken? Wat wil je met preventie bereiken? Wat heeft de preventiemedewerker van jou nodig?”

Zelf aan de slag als preventiemedewerker?

Ook voor ondernemers die zelf de taak van preventiemedewerker op zich hebben genomen  heeft Willem Jan een aantal tips. “Realiseer je dat je niet zonder de steun van je medewerkers en collega’s kunt. Dat begint met het vergroten van het organisatiebewustzijn en het in kaart brengen van de verschillende taken binnen je bedrijf. Laat je medewerkers weten dat ze bij jou terecht kunnen voor problemen en zaken op de werkvloer, ook als dit wellicht gevoelig ligt. Dit vereist van jou een objectieve houding: als preventiemedewerker moet je zaken soms anders benaderen dan je wellicht van nature als ondernemer zou doen. En ook belangrijk: keep it simple. Over de taak van preventiemedewerker is veel gepubliceerd. Dit zorgt ervoor dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Willem Jans tip: “Gebruik altijd je RI&E en de Arbowet als basis. Kijk wat de Arbowet zegt, welke besluiten en Arboregelingen er zijn en vul dit eventueel aan vanuit de Arbo-infobladen en Arbocatalogi. Zo heb je meteen het wettelijke kader te pakken en zit je gegarandeerd in de goede richting.”

Nog meer tips en tricks lezen? Download dan de 10 gouden tips voor de preventiemedewerker!

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.