Zo zet je e-mailmarketing in voor jouw bedrijf; 6 tips

18 september 2018 09:37

Zo zet je e-mailmarketing in voor jouw bedrijf; 6 tips

Je hebt besloten om meer aandacht te besteden aan e-mailmarketing voor je bedrijf. Een goed idee, want met een sterke e-mailmarketingstrategie bereik je op een directe manier precies jouw doelgroep. Alleen is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker in een tijd waarin we overspoeld worden met digitale post. Dus hoe zorg je er nu voor dat jouw e-mailmarketingcampagne wél opvalt bij je klanten? Wij geven je zes slimme tips.

1. Richt je tot de juiste doelgroep

In een ideale wereld zou je naar iedere klant een persoonlijke nieuwsbrief versturen. In de meeste gevallen is dit echter onrealistisch en niet haalbaar. Toch wil je de ontvanger van jouw nieuwsbrief het gevoel geven dat de boodschap speciaal voor hem of haar geschreven is. Segmenteren is daarom het toverwoord. Door goed na te denken over welke boodschap je aan wie wilt versturen, word je een stuk relevanter voor de ontvanger. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen segmenteren op nieuwe klanten of juist trouwe klanten, eerder afgenomen producten of diensten, klanten per regio, online klikgedrag, geslacht of leeftijdscategorie.

2. Maak het persoonlijk

Als je dan toch doelgroepgericht bezig bent, spreek dan meteen de ontvanger persoonlijk met zijn of haar naam aan. Daarmee maak je de kans dat je e-mail ook daadwerkelijk gelezen wordt een stuk groter. Ook andere gegevens kunnen je helpen om je nieuwsbrief nóg persoonlijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan felicitaties als iemand jarig is of het aanbieden van zaken die een link hebben met eerder afgenomen producten of diensten zoals een vervolgcursus, bijpassende producten of een verzekering.

3. Houd rekening met mobiele apparaten

Meer dan de helft van alle e-mail wordt tegenwoordig gelezen op een tablet of smartphone. Stem je content daarop af. Dat doe je onder andere door te kiezen voor een responsive nieuwsbrief design waarbij het ontwerp zich automatisch aanpast aan het mobiele apparaat dat gebruikt wordt. Dat betekent:

  • Een groter lettertype voor betere leesbaarheid;
  • Goed aanklikbare buttons;
  • Aangepaste grootte van afbeeldingen;
  • Veranderen van meerdere kolommen naar één kolom;
  • Betere weergave van links.

4. Timing is everything

Oftewel: kies het juiste verzendmoment. Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar het beste tijdstip om je nieuwsbrief te versturen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat veel mensen op kantoor rond een uur of drie op zoek gaan naar wat afleiding en dat er op vrijdag veel minder mail gelezen wordt dan op maandag. Vaar echter niet blind op deze tijdstippen, want misschien geldt voor jouw doelgroep wel juist dat ze vooral ’s avonds in bed hun e-mail lezen of in het weekend. Test dit dus gerust uit en bedenk wanneer je doelgroep het meeste openstaat voor de boodschap die jij wilt overbrengen.

5. Trek meteen de aandacht

Dagelijks worden er vele nieuwsbrieven verstuurd die allemaal schreeuwen om de aandacht van de ontvanger. Het is dus essentieel om op te vallen. Dat begint al met een goede onderwerpregel. Een onderwerpregel die de aandacht trekt, vertelt de lezer in een oogopslag of de e-mail voor hem of haar interessant is. Heb je die eerste horde genomen, dan is het zaak om die kostbare aandacht vast te houden met aantrekkelijke content. Dat doe je met een sublieme vormgeving, goede leesbaarheid en verrassende extra’s zoals video’s, infographics of interactieve content. Een andere belangrijke troef om de aandacht te trekken is humor. Met humor sluit aan bij de belevingswereld van de ontvanger én zorg je ervoor dat je nieuwsbrief beter onthouden wordt.

6. Call to action

Je hebt besloten om je als bedrijf meer te focussen op e-mailmarketing. Je hebt daarom een geweldige nieuwsbrief gemaakt, perfect afgestemd op je doelgroep en op het juiste moment verstuurd, maar je bent één ding vergeten: een ijzersterke call to action. Een wat? Een call to action, ofwel een aanzet tot actie. Je wilt immers iets bereiken met je nieuwsbrief, maar als het voor de lezer niet duidelijk is wat er van hem of haar wordt verwacht dan streef je je doel alsnog voorbij. Zorg er daarom voor dat het duidelijk is wat je van de lezer verwacht en maak het niet te ingewikkeld. Een goede call to action is bijvoorbeeld: ‘Schrijf je vandaag nog in en ontvang 10% korting’.

Voor al deze tips geldt: e-mailmarketing is echt geen rocket science. Het draait allemaal om kennis van je doelgroep. Jij weet als geen ander waar jouw klanten wel en niet op zitten te wachten en hoe je ze het beste kunt bereiken. Door uit te testen wat werkt en wat niet en een flinke dosis gezond verstand te gebruiken, kom je een heel eind.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.