Hoe kan je online succes hebben in competitieve branches?

15 februari 2019 10:23

Hoe kan je online succes hebben in competitieve branches?

Ben je net een eigen webshop begonnen en merk je dat het moeilijk is om online goed vindbaar te zijn door de moordende concurrentie? Heel veel beginnende ondernemers hebben hier last van, omdat ze vaak niet genoeg financiële middelen hebben om het op te nemen tegen de grote jongens in dezelfde sector. Toch is het niet geheel onmogelijk, maar dan moet je wel een dusdanige strategie bedenken dat aanslaat en doeltreffend werkt. Echter is dat makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe pak je dat aan?

Stel KPI’s vast

Om online succes te hebben moet je weten wat je wil bereiken en hoe je dat wil gaan aanpakken. Heb je als doel om zoveel mogelijk omzet te genereren? Of wil je het langzaamaan doen en stapje voor stapje groeien met je bedrijf. Belangrijk is dat je doelen stelt die realistisch zijn. Een miljoen omzet per jaar is daar een slecht voorbeeld van, maar als je bepaalde posities wil realiseren in de organische resultaten waardoor er steeds meer verkeer binnenkomt, klinkt dat al een stuk beter. Ga dus voor jezelf na wat je precies wil bereiken, binnen wat voor termijn je dat wil doen en vooral hoe je dat wil gaan vormgeven. Uiteindelijk kan je vanuit die basis verder werken door te kijken wat er voor nodig is om jouw KPI’s te behalen.

Pas zoekwoorden toe op je webshop

Om door te gaan op het aantrekken van meer bezoekers naar je website, is de volgende stap het bedenken hoe je dat gaat bereiken. Allereerst moet je nagaan hoe bezoekers op jouw webshop terechtkomen. Eén manier kan zijn door middel van organische zoekresultaten. Doordat mensen bepaalde keywords gebruiken om te gaan zoeken, zien ze een aantal resultaten die aan die zoekcriteria voldoen. Dat komt voornamelijk doordat deze websites en webshop dezelfde zoektermen toepast op hun eigen site. Middels geschreven content, paginatitels en andere elementen komt een keyword of zoekwoordcombinatie steeds meer naar boven waardoor Google het verband kan leggen tussen een webshop en de zoekvraag. Door uit te zoeken waar jouw doelgroep naar op zoek is, welke woorden ze gebruiken en hoe vaak ze dat per maand doen, kan je hier gericht op inspelen en zorg je ervoor dat jouw webshop terug te vinden is in de organische resultaten

Zorg voor een goede gebruikerservaring

Maar niet alleen de inhoud van je webshop moet in orde zijn en de juiste keywords bevatten, ook het design en de gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk onderdeel om online succes te boeken. Als een webshop niet logisch in elkaar zit volgens een bezoeker, dan kunnen ze wel op jouw shop terechtkomen, maar uiteindelijk gaan ze niet converteren. Analyseer daarom wat bezoekers precies doen op je webshop. Zijn er bepaalde pagina’s waar ze uitstappen? Zo ja, hoe vaak gebeurt dat en waarom? Al deze vragen zijn belangrijk om de juiste gebruikerservaring te bieden en daardoor bezoekers te laten converteren.

Hoe ziet dat er uit?

Het hebben van online succes is voor iedereen verschillend, omdat iedere ondernemer zijn eigen doelstellingen heeft, operatief is in een andere branche en daardoor steeds een andere strategie moet toepassen. Het voorbeeld van Muscle Concepts kan je wel helpen om te kijken hoe je er aan zou kunnen pakken. Deze webshop in voedingssupplementen is werkzaam in een competitieve markt, maar heeft op zijn manier online succes behaald. Door duidelijke KPI’s te stellen, zoekwoorden op de juiste manier inpassen en het goed analyseren van hun doelgroep, gingen steeds meer bezoekers converteren. Inmiddels kunnen zij zeggen dat ze online succes hebben behaald op hun manier.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.