De toekomst van digitalisering in het bewegingsonderwijs

4 januari 2019 12:27

De toekomst van digitalisering in het bewegingsonderwijs

De digitalisering heeft al een tijdje het onderwijsleven bereikt. Docenten en leerlingen hebben online agenda’s, cijfers worden online bijgehouden en ouders kunnen inloggen en de prestaties zien. Smartborden hebben hun intrede in het klaslokaal gedaan en ga zo maar door. Ook voor de (gym)docent of de leraar in het bewegingsonderwijs, zijn er diverse mogelijkheden om digitalisering toe te passen binnen het vakgebied. In deze blog laten we een aantal mogelijkheden zien voor jou als gymdocent, of sportleraar.

Het gebruik van de nieuwste technologie

Steeds meer docenten maken in hun gymles gebruik van de nieuwste technologieën. Waar je vroeger al ‘hip’ was door het gebruik van een tablet in je les, zijn er nu tal van technologieën en apparaten die je kunt gebruiken voor je gymles. Denk aan bewegingssensoren, agilty apps, tijdssytemen, meetapparatuur, de mogelijkheden van VR en ga zo maar door. Deze vormen van digitalisering helpen de gymdocent goed op weg. Maar het (goed) toepassen van deze (hulp)middelen blijkt nog wel eens lastiger dan gedacht. Kies de middelen die bij je past en krijg ze onder de knie.

Inspiratie opdoen

Waar je vroeger boekwerken had om je gymles voor te bereiden, kun je tegenwoordig het internet afstruinen. Je kunt op YouTube op zoek gaan naar inspiratie voor je les en zijn zelf speciale platformen met sport- en gymspelletjes op beeld voor je gymles! Ideaal als je inspiratie op wilt doen of kennis wilt maken met een nieuwe tak van sport. Daarnaast kan je door middel van klikken een complete gymles voorbereiden. Het maken en voorbereiden van een les kan tegenwoordig binnen enkele minuten geregeld zijn.

Het gebruik van de cloud

Ook het gebruik van de ‘cloud’ neemt toe onder bewegingsonderwijs docenten. Wat dacht je van de mogelijkheden die Google Drive of Office 365 bieden. Je kunt samen met andere docenten werken in gezamenlijke documenten, planningen maken, voorbereidingen maken en ga zo maar door. Als docent bewegingsonderwijs kun je ook niet meer om het gebruik van de cloud heen. Maak dit je dan ook eigen.

De toekomst

Waar de overheid in Nederland steeds meer lijkt te korten op bewegingsonderwijs, groeien de bomen van de technologie haast tot in de hemel. Het is voor docenten een stuk makkelijker om lessen te maken, maar ook op resultaten en ontwikkeling te sturen. Aan de overheid de taak om de mogelijkheid te blijven bieden om dit te behouden.

Waar de toekomst dan toe leidt? Dit is de vraag, maar ook het sportonderwijs kan niet meer om de digitalisering heen. Als docent is het tijd om nu in te stappen, anders mis je de boot.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.