Belasting auto en fiets van de zaak op een rij

5 oktober 2018 14:53

Belasting auto en fiets van de zaak op een rij

Nu het belastingplan voor 2019 en verder is gepresenteerd lijkt ons dit een geschikt moment om de geldende en toekomstige fiscale regelingen voor de auto en de fiets op een rijtje te zetten. Het nieuws dat op dit gebied te vinden is in de plannen van de regering staat in de Fiscale Vergroeningsmaatregelen. Dat geeft al aan welke kant men op wil..

Fiets van de zaak

We beginnen met de fiets . Onderdeel van de vergroeningsmaatregelen is dat men meer werknemers op de (elektrische-) fiets wil. De fiscale mogelijkheden die er nu zijn, zijn blijkbaar onvoldoende om het gebruik van fietsen te bevorderen. Men mag op dit moment al een fiets ter beschikking stellen aan een werknemer, het privé voordeel moet dan echter wel belast worden. De vaststelling van dit privé voordeel is een probleem.

De werkgever mag de werknemer ook een lening verstrekken voor de fiets en deze terug laten betalen uit de belastingvrije vergoeding van 19 ct per km voor het woon werkverkeer.

Bovenstaande is niet voldoende, daarom wordt de fiets van de zaak geïntroduceerd met ingang van het jaar 2020. De werkgever mag aan de werkgever een fiets ter beschikking stellen, als deze mede voor privé wordt gebruikt dient er een bijtelling plaats te vinden van 7% van de consumentenadviesprijs (nieuwwaarde bij aanschaf) van de fiets. Woon werk verkeer wordt voor de fiets van de zaak als privé aangemerkt, dit in tegenstelling tot de regeling voor de auto van de zaak.

Voorbeeld: een fiets van € 2.000 levert op jaarbasis een bijtelling op van € 140. Voor een werknemer die in het 42% tarief valt betekent dit dat de fiets netto € 58 per jaar kost.

Er wordt geen onderscheid gemaakt in het soort fiets, het mag dus gaan om elektrische fietsen, bakfietsen, maar ook fietsen met een bromfietskenteken.

Voor de BTW veranderd er niets. Dat betekent dat de werkgever die tevens BTW ondernemer is in principe de BTW mag aftrekken, maar een correctie moet maken voor het privé gebruik. Voor de BTW gelden woon werk kilometers als privé gebruik. Voor een aan een werknemer ter beschikking gestelde fiets is goedgekeurd dat de BTW tot een inkoopprijs van € 749 inclusief BTW (na aftrek van een eigen bijdrage) aftrekbaar is. Het meerdere is niet aftrekbaar.

Auto van de zaak

Op het gebied van de auto veranderd er in het belastingplan niet veel. Meest in het oog springende is de afschaf van de teruggaafregeling in de BPM per 1 januari 2020. Dit raakt vooral de taxi en openbaar vervoer bedrijven. Idee hierachter is om te stimuleren dat milieuvriendelijke taxi’s worden aangeschaft.

Omdat er op het gebied van autobelastingen verder weinig veranderd lijkt het ons goed om de zaken hieronder nog eens op een rij te zetten.

Bijtelling auto van de zaak

  • Vanaf 2017 geldt een bijtelling voor privé gebruik van 22%;
  • Er is geen bijtellingskorting meer voor zuinige auto’s (CO2 uitstoot: 51-106 g/ km) en plug in hybrides (CO2 uitstoot 1-50 g/km);
  • Auto’s die geen CO2 uitstoten houden tot en met 2020 een bijtelling van 4%;
  • Let op, voor elektrische auto’s geldt vanaf 2019 de 4% bijtelling tot een cataloguswaarde van € 50.000. Over het meerdere moet 22% bijtelling worden betaald;
  • Voor young timers (meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik genomen) geldt een bijtelling van 35% van de actuele waarde in het economische verkeer;
  • Voor een bestelauto die door haar inrichting of gebruik met goed fatsoen niet voor privé gebruik inzetbaar hoeft niet te worden bijgeteld;
  • Wanneer een bestelauto door verschillende werknemers doorlopend afwisselend wordt gebruikt kan gebruik gemaakt worden van de eindheffing. De werkgever betaald € 300 op jaarbasis aan bijtelling, er hoeft dan in principe geen km-administratie te worden bijgehouden;
  • Woon werk verkeer is zakelijk.

Er zijn natuurlijk nog enkele mogelijkheden om de bijtelling te vermijden, ik zet ze op een rij:

  • Minder dan 500 km privé rijden per jaar, dit moet aangetoond kunnen worden met een sluitende km-administratie;
  • Voor een bestelauto kan een verklaring geen privé gebruik worden afgegeven. Er mag dan

    0 km privé worden gereden en er is geen km administratie nodig;

  • Voor DGA’s met meerdere auto’s in de B.V. kan op grond van een redelijke wetstoepassing, onder voorwaarden, bijtelling plaats vinden over één auto. Dit moet de duurste auto zijn en afstemming met de fiscus is verreist.

Met betrekking tot de BTW blijft ook voor auto’s die mede voor privé gebruik ter beschikking worden gesteld gelden dat de BTW mag worden afgetrokken maar dat er een correctie voor het privé gebruik gemaakt dient te worden.

Deze correctie moet gemaakt worden in de verhouding privé kilometers/zakelijke kilometers, hierbij moet de btw met betrekking tot het aankoopbedrag verspreid worden over vijf jaar. Goedgekeurd is om in plaats van de werkelijke verhouding een correctie toe te passen van 2,7% van de catalogusprijs of 1,5% van de catalogusprijs indien er bij aanschaf geen BTW is afgetrokken of na afloop van 4 jaar na het jaar van ingebruikname.

Let op, voor de BTW is woon werk verkeer niet zakelijk maar privé. Het is dus niet automatisch zo dat er geen BTW correctie nodig is als er geen bijtelling in de inkomsten- of loonbelasting plaats vindt.

Tot slot

Dit artikel is niet bedoeld als uitputtende weergave van de regelgeving voor auto’s en fietsen. Mocht u vragen hebben over uw auto/ fiets van de zaak of andere fiscale zaken dan kunt u altijd contact opnemen met de schrijvers van dit artikel.

Dit artikel is geschreven door Mr. Arjan Hof van Jongbloed Fiscaal Juristen N.V. – uw fiscaal adviseur voor internationale fiscale advisering.(Links)

We hebben dit artikel geschreven in samenwerking met Mr. Eric van Nugteren, belastingspecialist in Nederland-Duitsland zaken. (Rechts)

Meer informatie:

www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl

www.vannugteren.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.