Waarom overschakelen op een boekhoudprogramma in 2019?

4 januari 2019 13:30

Waarom overschakelen op een boekhoudprogramma in 2019?

Nu 2019 is aangebroken is het tijd om de administratie van 2018 op orde te krijgen. De btw en inkomstenbelasting komen er immers aan. Dit is ook de tijd om eenvoudig over te schakelen op een boekhoudprogramma. Zodat je dit jaar minder tijd kwijt bent aan je administratie. Het jaar is immers net begonnen waardoor je gemakkelijk over kan schakelen en geen dubbel werk hoeft te doen. Twijfel je of je over wilt naar een boekhoudprogramma? Overschakelen is aan te raden voor elke zzp'er, en wel om deze vijf redenen.

Altijd inzicht

Hoeveel zzp'ers hebben nu echt goed inzicht in hun boekhouding? Natuurlijk: je weet (globaal) wat je omzet is, maar weet jij op willekeurige momenten hoe het staat met je omzetbelasting? En heb je midden in het jaar enig idee over een prognose voor je winstbelasting aan het einde van het jaar? Dit zijn dingen waar jij je als zzp'er misschien niet mee bezig wilt houden, maar die wél belangrijk zijn om te weten. Met een goed zzp boekhoudprogramma heb je altijd inzicht in je financiële reilen en zeilen. Zo kun je ten allen tijde aan je verplichtingen voldoen en heb je inzicht om tijdig bij te kunnen sturen.

Je bespaart tijd

Op welke manier dan ook: je zult een boekhouding moeten voeren. Waarom dan niet kiezen voor de manier die je tijd bespaart? Het handmatig bijhouden van een boekhouding kan zeer tijdsintensief zijn. Boekhoud software bespaart een hoop tijd, dankzij automatisering en ingebouwde tools. Je hoeft niet meer zelf zaken uit te rekenen: het programma doet het voor je. Simpelweg je mutaties invoeren is in de basis al voldoende om de benodigde data en gegevens te verkrijgen.

Je voorkomt fouten

Misschien werk je in een zelfgemaakt (of gedownload) Excel-formulier. Dit werkt, maar je maakt hierin wel eenvoudig fouten. Wat als je een verkeerd veld invult? Of wat als ergens een formule niet klopt? Met boekhoudsoftware voorkom je deze fouten. Je weet zeker dat alle achterliggende formules en rekensommen kloppen en als je ergens iets verkeerd invult, of het programma constateert dat er ergens iets niet klopt, weet je dit direct en heb je de kans om dit meteen te herstellen. Achteraf in een boekhouding van een kwartaal of misschien wel een jaar fouten opsporen is een klus die je liever wilt vermijden.

Je bespaart geld

Gebruikmaken van boekhoudsoftware is sowieso een goedkopere oplossing dan je administratie uitbesteden aan een boekhouder. De meeste programma’s beginnen namelijk al bij minder dan 20 euro per maand. Zeker als kleine zelfstandige wegen de kosten van een boekhouder of accountant vaak niet op tegen de baten. Wil je toch een final check van een expert, dan kun je dankzij je boekhoudprogramma kant-en-klare jaarrekeningen aanleveren, die alleen maar gecontroleerd hoeven te worden.

Je bespaart echter ook nog op een andere manier geld: dankzij de software zal je boekhouding nauwkeuriger worden en dit helpt met zaken als verrekeningen en aftrekposten. Omdat het programma regels en posten kent en berekeningen voor je kan doen waar jij als zzp'er zelf wellicht onvoldoende weet van hebt, kun je hier financieel voordeel halen.

Veilig opslaan en bewaren

Je hebt een bewaarplicht voor je administratie van 7 jaar. Je kunt je administratie op je computer bewaren of ouderwets op papier. Beide vormen zijn in de basis prima, maar kennen wel een risico: ze kunnen gewist worden, beschadigen of kwijtraken. Veel boekhoudsoftware biedt je de mogelijkheid om je boekhouding veilig op te slaan in de cloud, zodat je weet dat deze nooit verloren gaat.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.