Bitcoins als betaalmiddel accepteren: een goed idee?

15 maart 2019 14:33

Bitcoins als betaalmiddel accepteren: een goed idee?

In jouw winkel laat je klanten waarschijnlijk niet alleen contant betalen. Pinnen is immers net zo eenvoudig. En zo geef je dieven geen kans. Maar er zijn ook alternatieven. Contactloos betalen en diverse applicaties doen bijvoorbeeld hun intrede. Maar ook Bitcoins worden vaker als betaalmiddel gebruikt.

Hoe kan je Bitcoins als betaalmiddel accepteren?

Als online webwinkel is dat helemaal niet zo moeilijk. Er bestaan verschillende providers met kant-en-klare oplossingen. Mollie en BitKassa zijn daar slechts twee voorbeelden van. Hiernaast kan je het ook zelf in jouw webwinkel integreren. Eventueel zal je wel even jouw websitebouwer om hulp moeten vragen.

Heb je een fysieke winkel? Ook dan kan je Bitcoins als betaalmiddel accepteren. Via Bitkassa genereer je bijvoorbeeld een QR-code die de klant moet inscannen om jou rechtstreeks met Bitcoins te betalen. Ook andere providers zoals Coinbase bieden gelijkaardige applicaties aan.

Het is wel belangrijk om goed de prijzen en transactiekosten te vergelijken. Sommige providers rekenen bijvoorbeeld een vaste transactiekost aan, terwijl anderen werken met percentages. Tegenwoordig zijn er ook gratis providers te vinden, hoewel zij vaak ook beperkingen opleggen.

Voor- en nadelen van Bitcoins als betaalmiddel

Over veiligheid hoef je je geen zorgen te maken: Bitcoins zijn uiterst fraudebestendig. Ook is er geen valutarisico indien de Bitcoins meteen naar euro’s worden omgezet. Toch is er ook meer dan enkel dat. Zo zijn Bitcoins bijvoorbeeld 100% anoniem. Vooral binnen sommige sectoren is dat heel relevant. Tot slot helpt het ook gewoon om een nieuwe doelgroep aan te spreken. En misschien etaleer jij jezelf wel gewoon als een heuse trendsetter!

Zijn er dan geen nadelen verbonden aan Bitcoins? Natuurlijk wel. Zo verlopen de betalingen eigenlijk vrij traag en zijn klanten ook afhankelijk van hun wallet. Zonder smartphone, geen betaling. Ook wissel je de Bitcoins maar beter meteen om naar euro’s, anders krijg je af te rekenen met stevige koerswisselingen. Tot slot maakt het accepteren van betalingen in Bitcoins het ook boekhoudkundig een stuk moeilijker terwijl de Belastingdienst met argusogen toekijkt. Dat kan dan weer resulteren in extra administratiekosten.

Is Bitcoins als betaalmiddel accepteren een goed idee?

Of het al dan niet een goed idee is om Bitcoins als betaalmiddel te accepteren, is afhankelijk van verschillende factoren. Het is belangrijk om zich niet blind te staren op de voor- en nadelen maar eerder te focussen op jouw doelgroep: willen zij Bitcoin als betaalmiddel zien? Onderstaande voorbeelden tonen dat aan.

Speciaal voor mannelijke dertigers

In de eerste plaats moet je nagaan of de Bitcoins wel aansluiten bij jouw doelgroep. Vooral mannelijke (95%) early adopters blijken het te gebruiken. Indien jouw winkel zich voornamelijk op vrouwen (5%) focust, blijkt het dus weinig meerwaarde te bieden.

Onderzoek heeft bovendien aangetoond dat de gebruikers in de leeftijdscategorie 30 tot 35 jaar vallen en een fulltime baan hebben. Past dit alles binnen jouw doelgroep? Dan kan het accepteren van Bitcoins als betaalmiddel een goed idee zijn.

Niet voor elke sector even geschikt

Toch lijkt lang niet elke sector even aanlokkelijk te zijn voor Bitcoinbetalingen. De eerste Bitcoinbetaling deed men nog om twee pizza’s te kopen van zo’n 25 dollar. Toen had ene Laszlo Hanyecz er nog 10.000 Bitcoins voor over. In Duitsland blijkt 5% van de omzet van Takeaway.com nog steeds afkomstig te zijn van Bitcoinbetalingen. Blijkbaar houden mannelijke early adopters van pizza. We geven hen geen ongelijk.

Maar ze hebben natuurlijk ook andere interessegebieden. Niet geheel onverwachts moeten we ons daarvoor naar de IT-sector begeven. Maar liefst 26% van alle Bitcoins worden gebruikt voor IT-services, voor de aankoop van software en voor hostingdiensten. Eigenlijk is het ook logisch dat mensen die zich inlaten met cryptomunten en Bitcoin Robots, ook meer interesse hebben in IT.

Ideaal bij een buitenlands cliënteel

Een van de voordelen van Bitcoins is dat het geen grenzen kent. Zo hoef je geen geld om te wisselen en kan je zonder wisselkoersen gewoon vlot betalen. Dat zorgt ervoor dat Bitcoin in het internationaal handelsverkeer aan een opmars bezig is. Verkoop je regelmatig aan buitenlandse klanten? Ben je gevestigd in de buurt van een hotel of in een toeristische regio? Dan kunnen Bitcoins een handig betaalmiddel zijn. Het is alleszins een beter idee dan dollars of de Japanse yen als betaalmiddel te accepteren.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.