SEO voor de kleine ondernemer

12 april 2021 13:33

SEO voor de kleine ondernemer

SEO is geen abracadabra. Echter ervaren veel mensen het als een gecompliceerd vraagstuk. Veel mensen willen het uit handen geven aan SEO-specialisten, omdat ze er zelf geen tijd of energie aan kwijt willen zijn. Maar hoe doe je dit als kleinere ondernemer? Kun je dan zelf punten oppakken om jouw SEO te verbeteren?

Ja, zeker! In dit artikel leggen we de basiselementen uit van SEO. Deze kun je gewoon als kleinere onderneming uitvoeren en optimaliseren. Zo speel je toch mee in de zoekmachines met jouw bedrijf. Lees snel verder!

Maak gebruik van gratis SEO tools

Er zijn veel gratis SEO tools beschikbaar, waarmee jij jouw voortgang zelf bij kan houden. We zetten handige gratis SEO tools voor je op een rij.

- Google Search Console: koppel je website aan Google Search Console en verkrijg informatie over onder andere je indexering, gerelateerde zoekwoorden en crawlfouten. Bekijk zo welke pagina’s verbetering nodig hebben op jouw website.

- Google Analytics: Google Analytics is onder de gratis web data dashboards nog steeds de meest gebruikte ter wereld. Het dashboard werkt goed samen met de andere Google tools zoals Search Console en Data Studio. Het hebben van een data dashboard is cruciaal om de resultaten van je SEO strategie te kunnen doormeten. Je wilt tenslotte weten hoeveel organische bezoekers je per pagina hebt en of deze converteren.

- Google Mijn Bedrijf: Door Google Mijn Bedrijf te gebruiken speel je vooral in op local SEO. Je vindbaarheid wordt vergroot en je kunt hier ook handige extra’s invullen (bijvoorbeeld beoordelingen of je telefoonnummer).

- Yoast SEO plugin voor WordPress: Yoast is dé SEO plugin voor WordPress websites. Deze plugin geeft per individuele pagina inzichten over hoe je de de content op de pagina kunt optimaliseren voor de zoekmachines.

De juiste zoekwoorden

Gebruik Google Suggest als input voor zoekwoorden. Het is belangrijk om op de juiste zoekwoorden in te spelen. Maar hoe vind je deze? Voer jouw bedrijf, product, dienst of niche in op Google. Onderaan de pagina zie je Google Suggest. Dit zijn gerelateerde zoektermen die hieraan gekoppeld worden. Op deze zoektermen zoeken andere mensen dus. Gebruik deze dan ook voor op jouw website. Bekijk daarnaast ook goed de zoekwoorden van je concurrenten. Bekijk hun pagina’s grondig en schrijf de zoekwoorden waar zij op in spelen op. Speel hier zelf ook op in. Je vindt de zoekwoorden vaak in de URL van een pagina of wordt gebruikt in de titel.

Zorg dat je op Google Maps staat

Ook als je geen fysiek bedrijf hebt: meld je altijd aan voor Google Maps. Hiermee leg je de focus op lokale SEO.

Creëer kwalitatieve content

Bij Google staat gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit en relevantie in een hoog vaandel. Alleen de beste zoekresultaten worden hoog in de zoekresultaten pagina's weergegeven. Dit houdt in dat je kwalitatieve content moet leveren aan jouw bezoekers. Laat zien dat je veel over je niche weet, producten of diensten kan aanraden, ontwikkelingen bijhoudt enzovoorts. Schrijf over meerdere onderwerpen, maar wel die gerelateerd zijn in jouw niche of specialisatie.

Geschreven door Ralf van Veen, SEO specialist bij RalfvanVeen.com.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.