Hoe je contentmarketing kunt gebruiken om e-commerce conversies en gebruikerservaring te stimuleren

5 juli 2021 15:00

Hoe je contentmarketing kunt gebruiken om e-commerce conversies en gebruikerservaring te stimuleren

Wanneer je aan contentmarketing denkt, dan denk je misschien dat dit alleen iets voor digitale bureaus en online dienstverleners is, en niet zozeer voor e-commerce bedrijven. Maar contentmarketing kan nuttig zijn voor elk type bedrijf! Daarom staan we in dit artikel stil bij de definitie van contentmarketing, en leggen we je uit hoe je deze activiteit kunt inzetten in de e-commerce.

Wat is contentmarketing?

De letterlijke definitie van contentmarketing is: ‘De strategische marketing aanpak gericht op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden, om uiteindelijk winstgevende klanten acties te stimuleren.’ Het is dus logisch dat digitale- en marketing bureaus zich veel bezighouden met deze activiteit. Maar publiek aantrekken en behouden, dat is toch een doel van elk commercieel bedrijf? Om die reden is contentmarketing relevant voor heel veel bedrijven, waaronder e-commerce bedrijven! We gaan nu in op de specifieke voordelen die e-commerce bedrijven zullen ervaren wanneer zij aan contentmarketing gaan doen.

Voordelen van contentmarketing voor e-commerce bedrijven

Ten eerste kun je met content echt van waarde zijn voor jouw doelgroep: je deelt namelijk content die inspeelt op hun behoeftes, zoals content waarin vragen die spelen bij jouw doelgroep beantwoord worden. Dit is een goede manier om relaties op te bouwen met potentiële klanten. Andere voordelen zijn dat je meer kans maakt om organisch gevonden te worden in zoekmachines en dat je jouw bedrijf neerzet als een autoriteit in de branche, waardoor de positieve perceptie van je merk en bedrijf online toeneemt.

Klanten zijn eerder geneigd om uiteindelijk bij jou te kopen, omdat je een merk bent dat ze vertrouwen. Ze zullen ook weten dat ze meer van jouw webwinkel kunnen verwachten als ze niet per se op zoek zijn naar een winkel, zoals nuttige blogs, gidsen en andere inspirerende content.

Nu je de voordelen van contentmarketing voor e-commerce kent, wil je vast starten met het maken van content om e-commerce conversies te stimuleren. Daarom hebben we vier van de beste contentmarketing tactieken samengesteld, speciaal voor e-commerce bedrijven.

Vier contentmarketingstrategieën om e-commerce conversies te stimuleren

1. Productbeoordelingen delen

Je kunt reviews over je product die op verschillende websites en blogs verschijnen delen als content en als ‘social proof’. Zoek uit welke goede dingen mensen over jouw merk zeggen en markeer vervolgens de meest overtuigende stukken uit de recensie om op je eigen platforms te delen.

Je kunt ook screenshots maken van social media conversaties over je producten en deze delen op je website. Deze posts leveren sociaal bewijs aan toekomstige klanten en maken het gemakkelijk voor hun bestaande klanten om te delen met hun netwerken, waardoor het bereik verder wordt vergroot en ze meer klanten krijgen die hun producten willen kopen.

Hieronder is een voorbeeld te zien hoe Hellofresh dat doet.

2. Ga (gast)bloggen

Bloggen kan veel voordelen hebben voor jouw e-commerce winkel. Je kan in een blog informatie geven over een product en uitleggen hoe men jouw product het beste kan gebruiken, of een blog dat jouw doelgroep inspiratie geeft over onderwerpen die met jouw product te maken hebben. Hiermee zul je meer bezoekers naar jouw webshop trekken. Ook gastbloggen kan voordelig zijn voor e-commerce winkels. Met gastbloggen kun je jouw boodschap publiceren op een andere website die al een eigen publiek heeft. Kies blogs en sites die passen binnen jouw niche en markt, en bereik een heel nieuw deel van jouw doelgroep!

Stel, een e-commerce winkel verkoopt alles wat met koffie te maken heeft, dan kun je samenwerken met bekende foodbloggers, om gratis content op hun site te creëren.

De blogpost kan terug linken naar een van jouw belangrijke pagina’s, en zo krijgt je site meer backlinks, wat voordelen heeft voor je organische vindbaarheid. Maar nog belangrijker: het spreekt ook de lezers aan die deze blogs lezen voor het verkrijgen van nuttige informatie over dingen waar ze geïnteresseerd in zijn. Op de blog kunnen ook de producten van jouw e-commerce winkel worden vermeld, zodat lezers ook kunnen zien waar ze kunnen winkelen als ze interesse hebben in het product.

3. Plaats infographics

E-commerce shopping biedt consumenten niet de mogelijkheid om producten persoonlijk te zien, vast te houden en te voelen, dus kunnen ze soms aarzelen om een aankoop te doen.

Neem hun twijfels weg door alle FAQ's en vragen over uw producten te beantwoorden door belangrijke informatie en afbeeldingen in een infographic te bundelen. Dit is een visuele manier om informatie te presenteren, zoals maattabellen, afmetingen en zelfs verzorgingstips.

Een voorbeeld van een infographic is die van Zalando, een online kleding webshop. Je hebt hier niet de mogelijkheid om te passen, en daarom delen ze deze informatie, zodat klanten beter hun juiste pasmaat kunnen kiezen. Hierdoor zijn ze eerder geneigd iets te kopen en krijgt de webshop minder vaak retouren terug.

4. Maak how-to video's

How-to-video's behoren tot de gemakkelijkste vormen van content die je kunt opnemen in je e-commerce contentmarketingstrategie. Uit een onderzoek van Social Marketing Writing bleek dat how-to posts en case studies volgens hen de meest geloofwaardige content types waren, terwijl Omnicore meldt dat 61% van de consumenten een aankoop doet op basis van een aanbeveling op een blog, waarbij how-to content de beste algemene responspercentages oplevert.

Een groot voordeel van het maken van how-to video's is dat je producten meteen kunt laten zien. Hier zijn een paar voorbeelden van hoe goed je how-to video's kunt gebruiken om e-commerce conversies te stimuleren en de algehele gebruikerservaring van jouw producten te verbeteren: 

Om een voorbeeld te noemen pakken we even de recepten van Albert Heijn erbij. De supermarkt kan how-to video's publiceren met recepten van verschillende gerechten die vervolgens de producten in hun winkel uitlichten.

Hieronder zetten we nog wat voorbeelden op een rij van hoe how-to video’s kunnen worden ingezet bij verschillende e-commerce bedrijven:

  • Schoonheidsmerken kunnen how-to video's maken die mensen helpen een specifieke make-up look te bereiken of een betere huid te krijgen.
  • Sportwinkels kunnen korte workout video's maken waarin hun producten gebruikt worden.
  • Meubelwinkels kunnen online how-to video's publiceren die mensen stap-voor-stap leren hoe ze hun producten moeten installeren.

Er zijn natuurlijk nog andere creatieve manieren waarop je how-to video's kunt gebruiken in jouw contentmarketingstrategie, dus think outside the box en streef ernaar de verlangens van jouw (potentiële) klanten te beantwoorden met hoogwaardige content die een aanvulling vormt op jouw e-commerce producten.

Ga aan de slag met contentmarketing!

E-commerce winkels kunnen profiteren van contentmarketing, omdat het je merk kan onderscheiden de concurrentie, terwijl het je relatie met jouw publiek versterkt. Stimuleer  jouw e-commerce conversies en verbeter de gebruikerservaring met behulp van de bovenstaande contentmarketing tips die je vandaag nog kunt implementeren!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.