Het belang van merkregistratie

20 februari 2019 11:37

Het belang van merkregistratie

Bij het opstarten van je eigen bedrijf komt veel kijken. Zo moet je een groot aantal juridische zaken regelen. Eén van de zaken die je belangrijk is om te regelen is de registratie van je merk. In dit artikel leggen we uit waarom merkregistratie belangrijk is voor jouw bedrijf, de eisen hieraan en hoe je dit kunt laten regelen.

Het is allereerst goed om te weten wat we precies verstaan onder een merk. Het wordt omschreven als een symbool dat de diensten en/of producten van jouw bedrijf kan onderscheiden van de concurrentie. Hierbij staat wel als eis dat het merk grafisch kan worden getoond. Een merk kan niet alleen een woord zijn, maar ook een beeld zonder tekst of een combinatie van tekst en beeld. Een merk is jouw uithangbord en zorgt ervoor dat de consument jouw bedrijf herkent tussen de concurrenten. Jouw teken is pas een merk wanneer jij deze hebt geregistreerd. Doe je dit niet, dan heb je geen merkrechten en dus ook geen bescherming. Er zijn diverse soorten merkregistratie, onder meer afhankelijk van het land of regio waarop je bedrijf zich richt.

De belangrijkste voorwaarde aan een logo als merk is onderscheidend vermogen. Wanneer je teken je dienst of product beschrijft kun je deze niet laten beschermen. Wanneer dit niet het geval is kun je wel merkregistratie aanvragen. Een mooi voorbeeld hiervan is Apple. Voor de producten waarvan we het merk kennen, mag de registratie worden aangevraagd. Maar een groenteman mag dezelfde naam niet voor zijn bedrijf laten registreren.

Wanneer je merkregistratie is afgerond ben je beschermd tegen concurrenten die jouw merk of beeld overnemen. Je hebt het alleenrecht op jouw merk. Dit bevordert de groei van je onderneming. Bovendien ben je aantrekkelijker voor investeerders. Regel je registratie daarom op tijd. Al gebruik je al jaren het beeldmerk, wanneer een nieuwe concurrent eerder een merkregistratie aanvraagt, moet jij alles aanpassen. Dit gaat ten koste van je opgebouwde merkbekendheid. Een merkregistratie is tien jaar geldig en kan iedere keer opnieuw worden verlengd.

Het onderzoek naar de mogelijkheden om jouw merk te laten registreren kan behoorlijk tijdrovend en ingewikkeld zijn. Zo zijn er liefst 45 verschillende klassen bij merkregistratie. Om jouw merk perfect te beschermen is de juiste combinatie van verschillende klassen noodzakelijk. Het is daarom aan te raden om je merkregistratie uit te besteden aan professionals. Zij zoeken alles voor je uit en kijken waar eventuele problemen zich kunnen voordoen. Wanneer het onderzoek is afgerond, wordt de registratie ook volledig voor je geregeld, zodat jij hier geen omkijken naar hebt.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.