Hoe laat jij je startup snel groeien?

29 juni 2020 09:45

Hoe laat jij je startup snel groeien?

Startups kom je in vrijwel elke branche tegen. Een beginnend ondernemer komt al snel voor het complexe vraagstuk te staan; wat maakt mijn organisatie uniek en hoe ga ik er voor zorgen dat ik anders (en beter) dan mijn concurrenten ben. Als startup kom je in een proces waarin je gaat groeien. Jij, je dienst, je werknemers en alles wat erbij komt kijken gaat zich ontwikkelen, het liefste  in een hoog tempo. Om te groeien, en te blijven groeien, zul je een aantal stappen moeten zetten. Op het gebied van de kennis die je in huis hebt, de manier waarop je processen uitvoert en hoe jouw product of dienst er uitziet. Stilstaan is geen optie, want dan lopen concurrenten je voorbij. Blijven groeien op deze gebieden kan op een aantal manieren.

Kennis opdoen

Niemand is perfect, jij als ondernemer waarschijnlijk ook niet. Er zijn altijd wel kennisgebieden waarin jij of je medewerkers enorme stappen voorwaarts kunnen maken. Deze kennis is op veel plekken te vinden. Online is er genoeg te vinden in de vorm van cursussen, workshops, seminars en andere kennissessies. Zeker in een startup is het aan te raden om via verschillende bronnen zo veel mogelijk kennis te vergaren. Je wordt hier immers nooit slechter van. Als je wat verder gaat zoeken, zul je zien dat je zo diep kunt gaan als dat je zelf wil. Online stukken lezen kan erg handig zijn, maar hoe verhoudt zich dat tot een kennissessie met een ervaren persoon die de klappen van de zweep door en door kent in jouw vakgebied? Iedereen verzamelt de informatie uit zijn of haar eigen favoriete bronnen, maar onze tip is vooral; blijf dat volhouden. Je bent nooit uitgeleerd.

Consultancy

Een andere manier om te groeien als persoon en als bedrijf, is consultancy. Jij weet natuurlijk alles over je bedrijf, de branche waar je werkzaam bent en alles er om heen, maar het kan nooit kwaad om een expert van buitenaf naar jouw organisatie te laten kijken. Zo kan er gekeken worden naar het stimuleren van de klantgerichtheid of het digitaliseren van de operatie. Zij stellen precies de juiste vragen om samen te kijken naar dat belangrijke vraagstuk; wat kan er beter in mijn organisatie om de volgende stap te zetten? Een belangrijk deel van consultancy is ook het bepalen van de vervolgroute. De verbeterpunten die hieruit gekomen zijn moeten namelijk nog wel in de praktijk worden gebracht. Hoe kom je daar? Consultancy kan daar bij helpen. Een voorbeeld van een partij die hier in gespecialiseerd is, is Nextview.

Groeien in kennis en kunde is essentieel om als bedrijf te groeien en te blijven groeien. Iedereen doet dat op zijn of haar eigen manier. Daar waar je je goed bij voelt, werkt ook vaak goed.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.