Alleen een website hebben is niet genoeg

10 september 2020 16:06

Alleen een website hebben is niet genoeg

Ben je een bedrijf gestart? Een winkel, al dan niet alleen online, of ben je als ZZP’er aan de slag gegaan? Dan is de kans groot dat je daarbij ook een website wilt maken, of zelfs al online hebt staan. Helemaal goed, dan komen de bezoekers en daarmee de klanten vanzelf wel, toch? Helaas, het zit een beetje anders. Want om de juiste mensen naar je site te lokken, zal je goed zichtbaar moeten zijn in de zoekmachines. En dat optimaliseren, dat is een vak apart. Niet zo vreemd dat veel websites pas echt effectief hun werk gaan doen nadat een SEO specialist ermee aan de slag is gegaan.

Hoe werkt een zoekmachine?

Je zou denken dat als je een site over een bepaald onderwerp, of in een bepaalde branche, online hebt gezet, zoekmachines automatisch zullen helpen om bezoekers die hier interesse in hebben naar de site te verwijzen. Dit gebeurt ook wel, maar lang niet altijd zo effectief als je zou willen. Zoekmachines gebruiken namelijk uitgebreide algoritmes die voor een leek die niet altijd te doorgronden zijn. Zo kun je prima een website over, noem eens een onderwerp, interieurinrichting hebben, en toch niet of nauwelijks bezoekers trekken die daarnaar op zoek waren.

Wat voor nut hebben zoekmachines als ze dit niet eens kunnen, zou je zeggen? Toch behoorlijk wat. Want ze zijn zeker in staat om de juiste mensen naar jouw site te genereren, zolang jij maar heel duidelijk in je site weet te verwerken welke mensen dit dan zijn.

SEO is een specialiteit

Om zelf je site zo samen te stellen dat via zoekmachines precies de juiste mensen worden bereikt, en dan ook nog eens het liefst in een beetje grote getalen, dat is behoorlijk lastig. Veel ondernemers huren hiervoor een SEO bureau in, omdat zij simpelweg verstand van zaken hebben en de klus vaak snel gepiept hebben.

De grote truc is namelijk om op jouw site precies de juiste woorden en links te gebruiken waardoor zoekmachines precies weten wat jouw doelgroep is. Gaat bijvoorbeeld je hele website over interieurinrichting, maar gebruik je in je tekst alleen woorden die al op ontzettend veel andere sites te vinden zijn, zal je niet snel bovenin de zoekresultaten verschijnen. Weet je je te onderscheiden, dan is de kans al vele malen groter.

Een goed SEO bureau kan monitoren welke woorden op jouw site het meest effectief zullen zijn, en daarmee de meeste en juiste bezoekers zullen trekken. Geen overbodige luxe, nu een heel groot deel van de eerste contacten meer en meer online worden gelegd. Heb of wil je een website, en wil je ook graag dat deze goedbezocht wordt? Investeer hier dan altijd wat geld en ruimte voor. Zo wordt je website pas echt effectief.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.