Welke tools zijn er om jouw bedrijf meer datagedreven te maken?

22 september 2021 08:45

Welke tools zijn er om jouw bedrijf meer datagedreven te maken?

Als bedrijf verzamel je allerlei data over je verkopen en je klanten. Die data kan informatie bieden die de sleutel kan zijn naar meer omzet wanneer je meer datagedreven gaat werken. Zo kan het je inzicht geven in waar je het grootste deel van je omzet vandaan komt, welke producten of diensten veel samen afgenomen worden en het kan zelfs inzicht geven in de prestaties van je sales personeel. Maar om op handige manier te kunnen profiteren van deze data, moet het wel allemaal op één plek opgeslagen worden in plaats van verspreid over verschillende plekken. We bespreken een aantal tools die jouw bedrijf kunnen helpen om meer datagedreven te gaan werken.

Hubspot CRM

Een erg handige tool om te gebruiken voor je klantrelaties is het gratis Hubspot CRM systeem. Het is geschikt voor zowel het MKB als grote organisaties. Hubspot biedt mogelijkheden voor contactbeheer, het maken van notities, het versturen van e-mails en mailings en het maken van templates hiervoor, het segmenteren van contacten, direct bellen vanuit het systeem, het maken van een takenlijst en een tijdslijn en het integreren van agenda’s. Met betaalde services kunnen de mogelijkheden nog verder uitgebreid worden, maar het gratis Hubspot CRM systeem heeft al heel veel te bieden voor bedrijven.

Google Data Studio

Ook Google Data Studio is gratis te gebruiken. Het biedt de mogelijkheid om verschillende databronnen aan elkaar te koppelen, zodat je vanuit de Data Studio bij alle gegevens kunt. Dank daarbij aan data uit Google Search Console, Google Spreadsheets, YouTube, Google Analytics en Google Ads. Voor het importeren van data uit bijvoorbeeld Mailchimp, Facebook, LinkedIn, Instagram of Bing heb je echter een betaalde partner connector zoals SuperMetrics nodig. Je kunt in Google Data Studio gemakkelijk data filteren om resultaten van een bepaalde tijdsperiode of om het gedrag van een bepaalde groep te zien.

Tableau

Tableau is een visueel analyseplatform dat ondersteunt bij het inzichtelijk maken van je data. Het bestaat uit verschillende toepassingen, waarvan de belangrijkste Tableau Desktop is, dat je 14 dagen gratis uit kunt proberen. Hiermee koppel je meerdere databronnen en kun je je data visualiseren in de vorm van interactieve rapportages en dashboards. Het is mogelijk om verbinding te maken met lokale data en data in de cloud. Ook kan er een koppeling gemaakt worden met Google Analytics en Salesforce.

De inzichten die de data die je in feite toch al verzamelt biedt zijn goud waard. Dat weten andere bedrijven ook. Daarom is datagedreven werken in deze tijd meer een must dan een optie voor bedrijven die bij willen blijven.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.