Van grip op cijfers naar grip op de continuïteit van je onderneming

6 oktober 2018 13:54

Van grip op cijfers naar grip op de continuïteit van je onderneming

Binnen het mkb vragen ondernemers zich af wat veranderende marktomstandigheden en technologische ontwikkelingen voor hun onderneming betekenen. Zijn deze veranderingen een bedreiging voor mijn onderneming of liggen er ook kansen? “Markten en technologieën evolueren sneller en ondernemingen zullen wendbaar moeten zijn als ze die kansen willen benutten.

Meer dan ooit hebben ondernemers behoefte aan een sparringpartner,” zegt Pascal Serno AA, accountant bij Baker Tilly Berk. De vraag hoe je als ondernemer de juiste beslissingen neemt om de groeikansen voor jouw onderneming optimaal te benutten en risico’s onderkent, is namelijk niet eenvoudig. Je accountant voorkomt dat je daar ’s nachts wakker van ligt.

“Ik zie het als mijn taak om de implicaties van de veranderingen voor mijn klanten te doorgronden. Wat betekenen die ontwikkelingen voor de onderneming? Daar ga ik het gesprek met de ondernemer over aan en samen kijken we vooruit. De ondernemer heeft behoefte aan actuele gegevens én een goed advies om op te kunnen sturen en zo grip te krijgen. Dat soort gesprekken gaan niet alleen over cijfers. Het gaat dan juist ook over grip op interne processen, op personeel, op trends in de markt, enzovoorts.”

Tijdig bijsturen

“Een startup wil direct zien of zijn product of dienst aanslaat in de markt; een volwassen onderneming wil tijdig bepalen of haar productie de maximumcapaciteit heeft bereikt of dat investeringen in uitbreiding zin hebben; een bedrijf dat in een neergaande conjunctuur zit, wil eerder kunnen ingrijpen en reorganiseren. Vroeger had de ondernemer daarvoor weinig meer dan zijn omzetcijfers en een banksaldo, die op zijn best de situatie van een maand terug weerspiegelde. Nu kan ik de ondernemer met behulp van online dashboards inzicht bieden in gedetailleerde managementinformatie en kan ik adviseren over bijvoorbeeld financieringsvormen of het bijsturen van de strategie. Voor dit soort vraagstukken zijn die inzichten van levensbelang.”

Coach

De rol van de accountant is dan ook veranderd. Zijn meerwaarde zit volgens Pascal in ondernemers attenderen op groeikansen, maar ook op de risico’s. “Ik ken de onderneming, maar houd ook rekening met trends en steun op benchmarking met andere bedrijven in dezelfde branche. Zo ben ik voor de ondernemer niet alleen de accountant, maar ook een coach. Bijvoorbeeld als de vraag aan de orde is of de juridische structuur van het bedrijf nog voldoet aan de activiteiten. En waar onderwerpen om specifieke expertise vragen, schakel ik met de specialisten intern. Bij ontslagzaken vraag ik een arbeidsrechtjurist de ondernemer bij te staan en als er overnameplannen zijn, schakel ik het team in die ondernemers begeleidt bij de aan- of verkoop van een bedrijf. We hebben eigen btw-specialisten, cybersecurity experts, juristen en HR-consultants. En als de ondernemer ook over de landsgrenzen opereert, dan zoek ik de samenwerking met onze partner van het internationale netwerk in het betreffende land.”

Ook de privésituatie

Het menselijke component in het contact met de klant wordt steeds belangrijker. “Natuurlijk kan de klant in deze digitale tijden even met je whatsappen of mailen. Het contact hoeft niet per se face to face te zijn”, zegt Pascal Serno. “Toch is het dat wel vaak. Voor mij is dat van belang, omdat ik de ondernemer ook als mens wil leren kennen. Je kunt wel de mogelijkheden van een overname of uitbreiding onder ogen brengen, maar wat als de privésituatie net nu veel van zijn of haar tijd gaat opeisen, bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding of een scheiding? Het leven bestaat uit meer dan alleen zakendoen en dat hoor je als accountant te onderkennen en bespreekbaar te maken.”

Altijd objectief

Maar hoeveel intensiever de advisering ook geworden mag zijn, Pascal blijft net als voorgaande generaties accountants altijd op de stoel náást de ondernemer zitten. Hij gaat nooit beslissingen vóór hem nemen en blijft op gepaste afstand. Serno: “Er zijn ondernemers die je in de loop der jaren heel goed leert kennen. Je beleeft hun successen, maar je maakt ook de tijden van teruggang met hen mee. Dat schept een band. Toch blijft het mijn taak me nooit te laten meeslepen door sympathieën en steeds neutraal te blijven. Als een ondernemer me vraagt de mogelijkheden van een bedrijfsovername te bekijken voert onze gespecialiseerde afdeling een onderzoek uit en krijgt hij een volkomen neutraal rapport en een objectieve toelichting van mij. Ik kan kansen en risico’s voor hem in kaart brengen, maar de uiteindelijke beslissing om ervoor te gaan of juist niet zal hij helemaal zelf moeten nemen. Hoe dicht ik ook naast de ondernemer kan en wil staan, in dat opzicht blijft hij altijd autonoom.” «

BAKER TILLY BERK

Pascal Serno

Manager MKB Accountancy & Advies

Telefoon 06 - 52 76 56 30

E-mail p.serno@bakertillyberk.nl

www.bakertillyberk.nl/accountancy

Tekst: Jeroen Kuypers // Fotografie: Marco Magielse

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.