Heeft uw organisatie straks de juiste formatie?

11 oktober 2017 16:46

Heeft uw organisatie straks de juiste formatie?

deloitte De personeelsformatie afstemmen op de capaciteitsbehoefte doet elke organisatie. Maar veel organisaties kijken hooguit een jaar vooruit, en verwachten altijd wel arbeidskrachten te vinden die doen wat gedaan moet worden. Dat is een steeds riskantere benadering; mismatches in competenties kunnen wel degelijk de strategie stagneren. Voldoende reden voor strategische personeelsplanning.

Markten zijn tegenwoordig zo onvoorspelbaar dat strategische planning weinig relevant lijkt. Waarom zouden organisaties überhaupt moeite doen om zich voor te bereiden op een bepaalde toekomst, in het besef dat hun invloed op die toekomst beperkt is? De reden is dat de leiders van die organisaties de wil hebben om te leiden. Ze willen vorm geven aan de toekomst, juist door eigen keuzes te maken.

Toenemende complexiteit betekent meer risico’s

Bij het maken van strategische keuzes is één ontwikkeling cruciaal: de complexiteit van menselijke arbeid neemt toe. Niet alleen vragen werkgevers om meer hoogopgeleid personeel, maar voor vrijwel alle werkenden gaan bovendien de eisen omhoog. De oorzaken? Veeleisende klanten en stringentere aansprakelijkheid bij falen. Technologie neemt eenvoudiger werk over. Dienstverbanden en product-life-cycles worden korter. Innovatie is van toenemend belang; dat betekent meer projectmatig, multidisciplinair werk en meer ‘eerste keren’. De samenwerking wordt door al deze factoren complexer, voor ieder op het eigen niveau.

Organisaties kunnen er vanwege de toenemende complexiteit niet zonder meer van uit gaan dat de benodigde menskracht altijd wel ergens te vinden zal zijn:

- De arbeidsmarkt gaat steeds meer kleine segmenten van ‘specialisten’ bevatten;

- Medewerkers kunnen niet zomaar ander werk oppakken, ze zijn minder breed inzetbaar;

- Werkgevers zijn strikter in hun eisen aan nieuwe medewerkers, het moet precies kloppen;

- Werk en ontwikkeling zijn sterker met elkaar vervlochten, er is meer tijd nodig om te leren;

- Medewerkers vragen meer persoonlijke aandacht van leidinggevenden.

Strategisch formatiemanagement kan kosten voorkomen

Voor werkgevers wordt het lastiger om medewerkers te werven die al over de nodige ervaring beschikken. En als de strategie van de organisatie leidt tot behoefte aan andere competenties, dan kunnen huidige medewerkers die niet zonder meer vervullen. Organisaties doen er dus verstandig aan om vooruit te kijken, en in kaart te brengen welke medewerkers in ieder geval aan boord moeten zijn om de strategische doelen te realiseren. Of gedetailleerder nog, welke competenties in de toekomst nodig zijn. Daarmee wint de organisatie de tijd om bedreven te raken in een nieuwe manier van samenwerken. Zeker als voor bepaalde medewerkers geen plaats meer zal zijn in de toekomstige organisatie, is het raadzaam om dat vraagstuk zo vroeg mogelijk te kwantificeren. Oplossingen zijn dan een stuk goedkoper.

Formatiemanagement bestaat uit vier stappen:

1. Prognose van de toekomstige arbeidscapaciteit bij ongewijzigd beleid;

2. Projectie van de gewenste toekomstige arbeidscapaciteit;

3. Evalueren van de risico’s als niet wordt ingegrepen;

4. Formuleren van benodigde maatregelen.

Strategisch formatiemanagement zal een steeds belangrijker thema worden voor organisaties die het voortouw willen nemen. Wilt u meer weten over formatiemanagement?

Neem dan contact op met David Breugem via +31 (0)6 5204 8182 of via dbreugem@deloitte.nl

J.H.D. (David) Breugem RA

Workforce in Control

Senior Manager | Business Process Solutions | Deloitte Accountancy & Advies B.V.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.