Winstplan: “We kijken verder dan de cijfers”

5 december 2016 11:25

Winstplan: “We kijken verder dan de cijfers”

foto_11_opt

‘Winstplan berekent uw succes’, zo valt te lezen op het entreebord van dit Rotterdamse administratiekantoor. Directeur Wasiem Bakhtali en zijn team maken deze belofte meer dan waar. Kleine en grote ondernemers uit verschillende branches kloppen bij hen aan voor al hun financiële en bedrijfsmatige vraagstukken.

“Wij helpen ondernemers hun ambities waar te maken”, vertelt Wasiem. “Komt er bijvoorbeeld een zzp’er bij ons die binnen tien jaar een eigen bv wil met vijf man personeel, dan stellen we samen met hem een plan op. De eerste drie jaar plannen we in detail, de overige jaren in grote lijnen. Elk kwartaal maken we een overzicht van de financiële stand van zaken, die we met de ondernemer bespreken. Dit doen we aan de hand van business intelligence rapporten, of simpeler gezegd: we maken de cijfers inzichtelijk met diagrammen en grafieken. Aan de hand daarvan kijken we of de planning nog gevolgd wordt. Is dat niet het geval, dan sturen we bij.”

Achterliggende oorzaak

Op de vraag wat dat bijsturen inhoudt, antwoordt Wasiem: “Soms gaat het om iets heel concreets, zoals telefoonkosten die uit de pas lopen. Wij wijzen de ondernemer daarop en adviseren hem bijvoorbeeld op een andere provider over te stappen. Het kan ook gebeuren dat de financiële resultaten tegenvallen, terwijl concurrenten het wel goed doen. Wij gaan dan op zoek naar de achterliggende oorzaak. Is er een probleem met het product? Of verkoopt de ondernemer zichzelf niet goed? Vaak zien we dat het product, het ondernemersplan en de marketingstrategie beter op elkaar afgestemd moeten worden. Wij helpen de ondernemer daarbij. Sommige ondernemers krijgen coaching, bijvoorbeeld om meer als manager te denken en te handelen.”

Uitgebreide branchekennis

Bij het adviseren van de klant maken Wasiem en de relatiemanagers van Winstplan gebruik van hun uitgebreide kennis en ervaring in verschillende branches. “Met meerdere horecabedrijven in ons klantenbestand weten we inmiddels waar je het beste je vlees kunt inkopen”, legt Wasiem ter illustratie uit. “Daarnaast zijn veel branches met elkaar verweven. Ambachtelijke slagers en bakkers bijvoorbeeld. Of autogarages en elektrotechnische bedrijven. Gaat het in de ene branche goed, dan volgt de andere niet lang daarna. Die kennis nemen we mee in onze adviezen, bijvoorbeeld als een ondernemer op het punt staat een investering te doen.”

Ondernemers koppelen

Het mag duidelijk zijn dat de dienstverlening van Winstplan meer omvat dan administratie en boekhouding. “Wij kijken verder dan de cijfers”, zegt Wasiem. “Het gaat ons ook om de persoon achter de onderneming. We willen weten hoe hij zijn bedrijf runt en waarom, maar ook wat zijn thuissituatie is. Iedere ondernemer gaat daar op zijn eigen manier mee om en heeft zijn sterke en zwakke punten. Omdat wij dicht op onze klanten zitten, hebben wij hier een goed beeld van. En zien we ook mogelijkheden om ondernemers van elkaar te laten leren, door kennis uit te wisselen op vakinhoudelijk of ondernemersgebied. Wij koppelen ondernemers aan elkaar, zodat ze elkaar kunnen coachen of onderling zaken kunnen doen. Dat is in mijn optiek een stuk effectiever dan een netwerkborrel.” 

Winstplan
Van Vollenhovenstraat 56A
3016 BK Rotterdam
Telefoon 010 – 226 68 90
E-mail info@winstplan.nl

Tekst: Patricia van der Beek / Fotografie: Jann Nass

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.