De zwarte lijst voor HR en management

Met slimme marketing breng je alles aan de man: een auto die je libido verhoogt, een drankje waar je slank van wordt. dus waarom niet een training waardoor uw medewerkers 10% productiever worden? Of een test die precies de juiste kandidaat selecteert voor die vacature?

Als ondernemer bent u dagelijks bezig met het verbeteren van processen, vernieuwen van structuren en ontwikkelen van strategieën. Graag maak je dan gebruik van een effectieve methode of aanpak die zijn nut bewezen heeft. In de wondere wereld van hr en management zijn de meeste instrumenten en theorieën die in omloop zijn, niet bewezen. Sterker nog: van een deel is zelfs aangetoond dat ze niet doen wat ze beloven. De bij sollicitaties veelgebruikte MBTI persoonlijkheidsvragenlijst, laat bij hertest na 3 maanden in 50% van de gevallen een andere uitkomst zien. NLP-technieken toepassen om de verkoop te bevorderen werkt aantoonbaar niet. En strategische modellen als Why-How-What van Simon Sinek of de Blue Ocean Strategy klinken aannemelijk, maar zijn nooit echt goed onderzocht.

Je kunt als ondernemer veel geld besparen door onzinnige instrumenten en methoden te mijden. Richard Engelfriet behandelt ze allemaal in zijn boek “De succesillusie“: het 5-krachtenmodel van Porter, de 5/95 doorbraak, het 7-s model van McKinsey, de 7 niveaus van bewustzijn, adverteren, agile, “Why, How, What” van Simon Sinek, authenticiteit, Belbin, klantloyaliteit, best practices, Big Hairy Audacious goals, Blue Ocean Strategy, Boston Consultancy Matrix, Brainstormen, Brand loyalty, brein trainen, co-creatie, comfort zone (en het advies om daar uit te stappen), content is king, customer intimacy, denken in mogelijkheden, disruptive innovation, elevator pitches, het enneagram, succes is een keuze, 70 woorden voor sneeuw, flow, focussen, framing, Grit, hard werken, de ice bucket challenge, insights discovery, inspiratie, intuïtie, jezelf blijven kantelen, kernwaarden, kiezen, kikkers koken, klantbeoordelingen, Kotters 8 stappen, lean, long tail, lsd, management drives, marktonderzoek, Maslow, mindfulness, mission statements, MBTI, NPS, NLP, nudging, omdenken, USP’s, out-of-the-box denken, online marketing, plannen, PDCA Cyclus, positief denken, Prezi’s, Prince2, Random Acts of Kindness, reframing, de Roos van Leary, scenario planning, Scrum, Semco, situationeel leiderschap, Six Sigma, Smart doelen, Spiral Dynamics, storytelling, werknemerstevredenheid, time management, transformationeel leiderschap, visie, winnaarsmentaliteit, en de wisdom of the crowd.

Als u voor elk van de methoden, die u ooit hebt toegepast, € 10.000 in de haard zou gooien, hoeveel geld was er dan in rook opgegaan?

Er is meer onzin te vinden in management- en hr-boeken, dan echt goede informatie. Gelukkig zijn er mensen als Richard Engelfriet die zich in deze materie verdiepen en het kaf van het koren voor ons scheiden. Bij voldoende animo, nodigen we hem graag uit voor een spreekbeurt. Laat ons weten als u daar bij wilt zijn.

Voor meer informatie of  links naar de bronnen van het gebruikte onderzoek, kunt u contact opnemen met ondergetekenden

Maarten Freriks, directeur
Edwin van Zuuren, Adviseur Personeelsmobiliteit
id Plein netwerk BV
Outplacement, spoor 2 en re-integratie
www.idplein.nl

 

Onze partners