Levensader tussen Rotterdam en Ruhrgebied

3 oktober 2017 09:32

Levensader tussen Rotterdam en Ruhrgebied

Railoperator Distri Rail verbindt Rotterdamse terminals met dé Europese hub Duisburg en is daarmee verantwoordelijk voor de aanlevering van goederen in grote delen van Europa. Op korte termijn breidt het aantal dagelijkse ritten zich uit. “Het wordt bijna een tramschema.”

In de modal split, de verdeling van transportwijzen, neemt spoor nationaal gezien een bescheiden positie in. De Nederlandse waterwegen geven binnenvaart immers een hoofdrol en voor fijnmazig transport is wegvervoer de koploper. Rail speelt zich dan ook vooral internationaal af, met Duitsland als voornaamste bestemming. De private railoperator Distri Rail, gevestigd in Rhoon, heeft sinds 2006 een permanente connectie met de Oosterburen. Dagelijks vertrekken er gemiddeld twee treinen vanuit Rotterdam naar containerterminals in Duisburg. Duisburger Hafen, ’s werelds grootste binnenhaven, is de vaste partner van het bedrijf. Vanuit de stad met bijna een half miljoen inwoners in het Ruhrgebied, vervoert Distri Rail producten naar onder andere Ludwigshafen. Er zijn ook directe lijnen naar Mannheim en Wörth am Rhein/Karlsruhe. “We houden een levensader in stand”, vertelt Johan Booij, directeur van Distri Rail. “Duisburg is de logistieke hotspot van Europa, een schakelpunt waar containers verder het hinterland in Noord-, Midden- en Oost-Europa bereiken. Steden als Kopenhagen, Wenen, Boedapest, Praag, zelfs Istanbul zijn zo op de stroom goederen, halffabricaten en grondstoffen aangesloten. Het belang van rail in de modale mix neemt langzaamaan toe. Opdrachtgevers ontdekken spoor als betaalbaar alternatief. De tolsystemen in landen als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk spelen daarbij een rol. Rail is ook verreweg het duurzaamste transportmiddel. Kijk naar het traject Maasvlakte - Duisburg, 245 kilometer verloopt elektrisch, slechts 5 kilometer gaat op diesel.”

Aanleg Derde Spoor

Distri Rail doet tien terminals aan op de Maasvlakte, in de Botlek en de Waalhaven. Het netwerk bestaat tevens uit terminals in het Moerdijkgebied. Een vooruitgeschoven post voor de Rijnmond, vindt Booij. “In principe is de Moerdijk tot en met het uiterste puntje van de Maasvlakte één groot industrieel gebied. Wij leggen er de verbinding tussen de belangrijke terminals. Een positief effect is dat de wegen en knooppunten worden ontlast. De A15 is de enige hoofdweg richting de Rotterdamse haven, als daar iets gebeurt, is de economische schade enorm. Qua veiligheid wint rail het glansrijk van wegtransport. Treinongelukken worden breed uitgemeten, maar feitelijk ligt het aantal ongelukken op en om het spoor vele malen lager dan op de weg.” De bedrijvigheid op Tweede Maasvlakte, waar in 2015 een aantal grote innovatieve containerterminals open ging, komt op stoom. Naar verwachting gaan er in de nabije toekomst meer treinen van en naar de Maasvlakte rijden. Ook de uitbreiding van de Betuweroute draagt daaraan bij. Duitsland start dit jaar met de aanleg van het Derde Spoor, een traject van zeventig kilometer tussen Emmerich en Oberhausen. Aan de Nederlandse kant van de grens wordt een klein deel extra spoor aangelegd. De werkzaamheden moeten in 2022 gereed zijn. Het Derde Spoor is noodzakelijk om verder te kunnen groeien, zegt Booij. “De Betuwelijn werkt in Nederland op zich goed, maar aan de Duitse zijde kan de aansluiting beter. Uitbreiding van het spoornetwerk zet de deur naar economische ontwikkeling verder open, vandaar dat overheden, koepelorganisaties en bedrijfsleven dit project samen dragen. Over pakweg zes jaar is de capaciteit van de Betuweroute vergroot, tot die tijd moeten we de overlast zien te beperken. Opdrachtgevers zullen er niet heel veel van merken. Goederentreinen worden waar nodig omgeleid via de Brabantroute richting Venlo.”

“Klanten zien aan de hand van GPS waar hun container zich bevindt”

Vreemde eend in de bijt

Het liefst zou Johan Booij landelijk twee Betuweroutes én dubbelspoor op de Maasvlakte zien verschijnen, maar Nederland is nu eenmaal geen Duitsland, waar railinfra in industriële gebieden de boventoon voert. Toch ontwikkelt de sector zich. “We nemen een mooie middenpositie in tussen binnenvaart en snel wegtransport. Ook de overheid onderschrijft de waarde van rail, vorig jaar ontvingen we als geste een kleine financiële tegemoetkoming. Onze dienstverlening breidt zich verder uit. Dit jaar gaat er bijna dagelijks een derde trein naar Duisburg rijden. Op termijn willen we naar vier, vijf, misschien zelfs zes ritten per dag. Bijna een tramschema dus. Als er een trein wordt gemist, is er altijd een volgende.” Distri Rail begeeft zich binnenkort voor het eerst in België. Er staat dagelijks één rit naar de Antwerpse haven gepland. “In Antwerpen gebeurt veel, de haven is zeer actief op intermodaal gebied. Wij streven naar de beste vervoersoplossing voor opdrachtgevers. Wat dat betreft zijn we een vreemde eend in de bijt. Railoperators, dus eigenlijk concurrenten, zijn klanten van ons, dat geeft wel aan hoe we erin staan. Liever samen het vervoer voor lange afstanden optimaliseren en slimme concepten bedenken, dan elkaar beconcurreren. We laten ook geen treinen vanuit Rotterdam naar Hongarije of Tsjechië rijden. Als klanten dat willen, kunnen we een ander goed bedrijf aanbevelen. We kunnen in elk geval treinen voor heel Europa regelen, zonder dat de klant daar omkijken naar heeft.”

Vooruitstrevende track & trace

Een nieuwe onconventionele move van Distri Rail is de ontwikkeling van een uitgekiend track-&-trace-systeem. Klanten van het Rhoonse bedrijf krijgen volgens Booij een platform dat honderd procent transparant is. Een hele verandering in een wereld waar veel gegevens nog handmatig worden ingevoerd. In januari 2017 gaat het platform online binnen een beveiligde omgeving. “Klanten zien aan de hand van GPS waar hun container zich bevindt. Ze kunnen bekijken wanneer de lading staat ingepland voor vervoer en waar containers zijn geladen en gelost. De weg die een container aflegt, kan met een speciale app gedetailleerd worden gevolgd. Het systeem is tevens interactief, opdrachtgevers kunnen op het platform rapportages, invoices en andere documenten downloaden. We zetten met dit systeem een behoorlijke stap. Het wordt vooruitstrevend in spoorwegland.” «

Distri Rail B.V.
Rivierweg 1 3161 GM Rhoon
Telefoon 010 - 300 49 10
www.distrirail.nl

Tekst: Martin Neyt/Fotografie: Hans Boutkan

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.