Gepubliceerd op 21 november 2018

Beter vindbaar in zoekmachine Google?

Iedere organisatie heeft te maken met hevige concurrentie, ongeacht de branche waarin de organisatie zijn diensten/producten aanbiedt. Ook in de online wereld neemt deze concurrentie sterk toe. Het is daarom steeds lastiger om online klanten te werven.

Hoe zorg jij er dan voor dat potentiële klanten jouw bedrijf vinden online? Het begint allemaal met een goede vindbaarheid in Google. Als iemand een vraag over een product of een dienst heeft gaat men 9 van de 10 keer op zoek naar een oplossing via een zoekopdracht in een zoekmachine. Google is hierin de marktleider met liefst 90%. Dit betekent dat jouw website goed vindbaar moet zijn.

Een prachtige website geeft geen garantie voor meer websitebezoekers. Hiervoor zal je ook de juiste content op de website moeten plaatsen. Oftewel, je kan wel een mooie glanzende auto hebben, maar zonder benzine gaat de auto niet rijden. Een mooie website zonder goede onderdelen, daar moet aan gesleuteld worden. Dus wil je beter gevonden worden en meer websitebezoekers? Dan moet je de de website optimaliseren.

Wij zullen hieronder uitleggen hoe je de vindbaarheid van jouw website kunt verbeteren waarbij er onderscheid is tussen organisch en betaald verkeer naar jouw website vanuit Google.

Organisch zoekverkeer vanuit Google

Elke zoekpagina heeft ruimte voor 18 zoekresultaten, waarvan 8 Googleadvertenties en 10 organische zoekresultaten. De volgorde van de zoekresultatenpagina ziet er als volgt uit:

  1. Maximaal 4 advertentieruimtes;
  2. 10 organische zoekresultaten;
  3. Maximaal 4 advertentieruimtes.

Om hoog in de organische zoekresultaten te komen moet je als website “punten scoren” bij Google. Google zet hierbij altijd de bezoekers centraal. Dat houdt in dat het algoritme van Google alle websites scant op kwaliteit en relevantie voor een betere gebruikerservaring van bezoekers op een website.

Bijvoorbeeld:

Persoon A zoekt op “rode rozen” in Google. Vervolgens krijgt deze persoon diverse zoekresultaten te zien die verwijzen naar een webpagina die over rode rozen gaat. Stel je hebt als bloemenwinkel een website, maar geen aparte pagina over rode rozen, dan wordt je minder of helemaal niet gevonden worden op deze zoekterm.

Om een hoge positie te krijgen in de organische zoekresultaten van Google moet er met veel websitezaken rekening gehouden worden. Als eerste moet er gekeken worden naar de technische gezondheid van de website. Denk hierbij aan 404 pagina’s (pagina niet gevonden) en trage snelheid. Daarnaast zijn er andere factoren die invloed hebben op de ranking van jouw website op bepaalde zoekwoorden. Denk hierbij aan een meta-description, afbeeldingen en juiste URL-structuur.

Het is een langdurig proces om goed te scoren in de organische zoekresultaten. Belangrijk is om de focus te leggen op de relevantie en gedurende dit proces de website up to date te houden en de technische gezondheid te optimaliseren.

Betaald verkeer vanuit Google

Google heeft naast organische zoekresultaten ook de mogelijkheid om te adverteren in de zoekresultaten met Google Ads. Met behulp van Google Ads kun je adverteren op diverse zoekwoorden waarbij de adverteerder betaalt per klik op een advertentie.

Voorbeeld van een Google Ads tekstadvertentie:

Zoekmachine optimalisatie (organisch) is een langdurig proces. Daarom kiest men voor een snel resultaat voor Google Ads. Een Google Ads campagne kan in een week worden opgezet en geactiveerd. Daarvoor is het belangrijk om de juiste zoekwoorden in te zetten, pakkende advertenties te schrijven en passende campagnes in te activeren. Voordat je het in de gaten hebt staat jouw website op de 1e pagina in één van de 8 advertentieruimtes.

Mede door de online concurrentie en de moeilijkheidsgraad van zoekmachine marketing is het mogelijk hier een online marketingbureau voor in te schakelen die allerlei specialisten in dienst hebben. SocialLane is één van de online marketingbureaus in Den Haag die online succes weet te realiseren middels zoekmachine marketing.

Is jouw website niet goed vindbaar of wil je meer weten over zoekmachine marketing? Neem dan een kijkje op de website van online marketing bureau SocialLane voor de mogelijkheden.