“Mensen zullen altijd nodig blijven”

8 mei 2017 15:03

“Mensen zullen altijd nodig blijven”

Smart Industry biedt ongekende perspectieven, maar zorgt bij veel mensen ook voor een knagende onzekerheid. Bedrijven maken in hun productieomgeving steeds meer gebruik van big data en vervangen mensen door robots. ‘Hoe zit dat eigenlijk met mijn baan …?’, ‘Heb ik bij dit bedrijf nog wel toekomst ...?’

Waar veel mensen bang zijn dat de opkomst van de Smart Industry ertoe leidt dat veel arbeidsplaatsen verloren zullen gaan, denkt Iwijn Hendriksen dat het zo’n vaart niet zal lopen. Integendeel. De CEO van Xando BV - een Apple Premium Reseller met vestigingen in Enschede, Zwolle en Nijmegen en een uitgebreide webshop die daar naadloos op aansluit - is ervan overtuigd dat de werkgelegenheid zich juist zal doorontwikkelen en dat er tal van jobs ontstaan waar we nu nog helemaal geen weet van hebben.

Andere werkgelegenheid

Hendriksen verwacht dat de Smart Industry ons voor grote uitdagingen zal stellen. “Natuurlijk zullen er arbeidsplaatsen verloren gaan, maar er zal op diverse terreinen andere werkgelegenheid voor in de plaats komen”, licht hij toe. “Ik denk bijvoorbeeld dat het aantal banen in de ICT-sector zal exploderen. Robots moeten immers worden aangestuurd, er zal software voor moeten worden geschreven en er zal onderhoud moeten worden toegepast. Daar zijn allemaal mensen voor nodig. Mensen komen echt niet langs de zijlijn te staan.”

“Ver vooruitkijken is bijna niet meer mogelijk”

Industriële revolutie

“Eigenlijk is die ontwikkeling ook niet nieuw”, gaat Hendriksen verder. “Zo gaat het al honderden jaren. Transitie van werkgelegenheid is van alle tijden. Denk maar eens terug aan het begin van de industriële revolutie. Ook toen ontstond er andere werkgelegenheid en was er zeker geen sprake van minder arbeidsplaatsen. Dat zal met de opkomst van de Smart Industry de komende jaren niet anders zijn.”

Samenwerking

Volgens Hendriksen impliceert de Smart Industry in feite ‘goede samenwerking met elkaar’. “Bedrijven moeten zich vooral richten op hun corebusiness en daarnaast connecties aangaan met andere bedrijven om hun klanten tegen de meest efficiënte prijs optimaal te bedienen. Gebruikmaken van elkaars resources dus. Maar is dat ook al niet van alle tijden? Ondernemers hebben toch altijd al verbinding gezocht met anderen? Het verschil met vroeger is alleen dat de kennis toen bij mensen in het hoofd zat en niet in de computer …”

Gekoppelde systemen

Hendriksen illustreert z’n visie met een praktijkvoorbeeld uit eigen bedrijf. “Wij bieden onze klanten uiteraard goede service, maar repareren niet zelf. Daar zouden we zoveel voor moeten investeren dat het niet rendabel zou zijn. Reparaties besteden we daarom uit aan een ander bedrijf. Onze systemen zijn aan de systemen van dat bedrijf gekoppeld. Het servicetraject is zo volledig geautomatiseerd en zodanig effectief ingericht dat de kosten ook nog eens laag kunnen worden gehouden.”

Specialisten

De CEO van Xando constateert dat veranderingen in de informatievoorziening in de huidige tijd zo snel gaan dat bedrijven in feite continu moeten bijsturen om op nieuwe ontwikkelingen te kunnen inspelen. “Ver vooruitkijken is bijna niet meer mogelijk”, stelt hij vast. “Vooral voor grotere ondernemingen wordt het steeds moeilijker om optimaal te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. Daarom zie je ook steeds vaker dat kleine gespecialiseerde bedrijven grote bedrijven ondersteunen om zo goed mogelijk op veranderingen en kansen te kunnen inspelen. Gebruikmaken van de kennis van die kleine specialisten is volgens mij een prima tactiek. Tegen deze achtergrond geloof ik ook heilig in het toekomstig perspectief voor het mkb.”

Onderwijs

“Ook het onderwijs zal anders moeten worden ingericht”, filosofeert Hendriksen verder. “Mensen moeten heel anders worden opgeleid. Bovendien zal dat allemaal veel sneller gaan dan voorheen. Om de juiste vakkrachten te kunnen leveren, zal het onderwijs de verbinding met het bedrijfsleven moeten blijven zoeken. Op dit terrein zal intensief moeten worden samengewerkt.”

Ongewisse toekomst

“De komende tien tot vijftien jaar zullen de ontwikkelingen steeds sneller gaan”, werpt Hendriksen tenslotte nog een blik in de ongewisse toekomst. “De robotisering zal enorm toenemen. Maar hoe snel en intensief de automatisering ook gaat, mensen zullen altijd nodig blijven, in veel gevallen waarschijnlijk wel in heel andere functies dan nu. Wat voor functies dat precies zullen zijn, is nu nog niet te overzien …” «

www.xando.nl

Tekst: Harry Knevelbaard / Fotografie: Gerrit Boer

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.