Wie gaat fiscaal Nederland hervormen?

1 september 2020 11:31

Wie gaat fiscaal Nederland hervormen?

Tijdens het schrijven van deze column gaat de maand augustus over in september. Vakanties zijn voorbij, en iedereen gaat weer enthousiast aan de slag. Hoewel? “Corona” houdt ons nog steeds in de greep en legt een soort grauwsluier over een groot deel van de wereld en de (economische) verwachtingen voor dit najaar en daarna. Negatieve berichtgeving is aan de orde van de dag en onzekerheid over de (nabije) toekomst wordt door de media breed uitgemeten. Dat negativisme valt pas echt op als je, vanaf een zonnige alpenweide, op afstand van ieder menselijk contact, het nieuws vanuit Nederland leest.

September 2020 is ook de maand waarin onze regering haar plannen voor 2021 presenteert. Als fiscalist kijk je met meer dan gemiddelde belangstelling naar de fiscale voorstellen die in deze plannen verweven zitten. Volgend jaar zijn er verkiezingen. Dat betekent dat er meestal geen baanbrekende fiscale voorstellen worden gedaan, omdat dit zo maar eens gevoelig kan liggen bij het electoraat. Op “Prinsjesdag verwacht men dan ook niet meer dan een paar lastenverlichtende maatregelen als: verlaging van het tarief in de inkomstenbelasting, een reductie van de overdrachtsbelasting voor starters op de woningmarkt en een oprekking van het heffingvrije vermogen voor spaartegoeden in box 3. De ondernemers moeten het ontgelden. Want, eveneens naar verwachting, gaat de beloofde verlaging van het vennootschapsbelastingtarief niet door, wordt de zelfstandigenaftrek ingeperkt, en gaat gesneden worden in een aantal “aftrekposten” voor ondernemers met vestigingen in het buitenland. Wel komt er investeringsaftrek voor banencreatie.

Jammer dat de huidige crisis niet aangegrepen wordt voor een meer fundamentele aanpak van ons fiscale bestel. Door reparatiewetgeving is onze vennootschapsbelasting enorm ingewikkeld geworden. Daar moet een keer de bezem doorheen. Onze inkomstenbelasting staat bol van de detailregelingen met een politieke achtergrond. Ook daar zal een keer een fundamentele visie op moeten worden ontwikkeld.  Best ingewikkeld in een overgereguleerde samenleving als de onze, maar al die ellende met zorgtoeslag, falende Staatssecretarissen van Financiën (die overigens hun stinkende best doen en net zo goed vastlopen in een ondoordringbare jungle van ad hoc regelgeving) moeten we met zijn allen ook niet willen. Wie durft volgend jaar?

EY

 

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.