Waarom een stockfoto op een website klanten wegjaagt

6 december 2016 16:40

Waarom een stockfoto op een website klanten wegjaagt

Een foto kan de reden zijn voor een klant om te bestellen. Of om af te haken. Welke foto overtuigt? Liesbeth van Asselt van Stapfoto is gespecialiseerd op dit gebied.

Haar ogen beginnen te glimmen en haar mondhoeken krullen omhoog als Liesbeth van Asselt in haar gezellige kantoor in Epe vertelt over haar werk. Prachtige foto’s sieren de wanden. De meeste foto’s maakt Van Asselt voor websites. Dat moet een mooie foto zijn, maar nog belangrijker: het moet een foto zijn die zijn werk doet.

Meer dan een verdubbeling van de omzet

“We hebben een test gedaan samen met een supermarkt. We plakten ’s ochtends een foto met sinaasappels op de deur. En wat denk je? Aan het einde van de dag waren er meer sinaasappels verkocht dan gemiddeld. En niet een beetje meer, maar meer dan een verdubbeling. En als je vraagt of mensen de sinaasappelen op de deur hebben gezien, dan hebben ze geen idee. Je wordt dus heel onbewust beïnvloed in je koopgedrag”, vertelt Van Asselt.

Hoe werkt dit? En hoe is deze materie om te zetten in sterke foto’s op een website? Van Asselt ging op zoek naar antwoorden. Ze volgde cursussen en trainingen en deed een studie op het gebied van online en neuromarketing.

“Het is een wetenschap die pas sinds tien jaar in opkomst is”, vertelt Van Asselt. “Vijftien jaar geleden was ik nog HR-manager en toen was ik hier ook al mee bezig. Neuromarketing stond in de kinderschoenen, maar er bestond al wel zoiets als eye-tracking onderzoek. Dat leerde dat mensen op een website eerst kijken naar plaatjes en vooral naar plaatjes van mensen.”

Het is zo simpel, maar met zoveel resultaat

“Als HR-manager in een regionaal ziekenhuis was ik destijds op zoek naar nieuwe verpleegkundigen. Ik besloot te adverteren in de bus. Ik maakte twee posters. Een poster met daarop een verpleegkundige en een poster met een monitor en een infuuszak. De posters werden 50/50 verdeeld over de bussen. Van alle sollicitanten was er niemand afgekomen op de poster met de monitor en de infuuszak. Terwijl iedereen zich de poster van de verpleegkundige herinnerde. Dat is vijftien jaar geleden. Het is zo simpel, maar met zoveel resultaat”, glundert Van Asselt.

Twaalf jaar is Van Asselt nu fulltime en gepassioneerd fotograaf. Als fotograaf zet zij ook haar kennis en ervaring in die zij opdeed als manager bij verschillende bedrijven. 
“Ik ben een fotograaf met een bedrijfskundige en marketing-pet op. Ik denk mee met mijn opdrachtgever. Hoe laat je zien dat je anders bent als bedrijf. Wie is de doelgroep, hoe zit de markt in elkaar. En hoe vertel je dit verhaal op een overtuigende manier met beeld.”

Een stockfoto wekt wantrouwen

Van Asselt merkt dat bedrijven het belangrijk vinden om online betrouwbaarheid uit te stralen. En juist deze bedrijven kiezen op hun website vaak voor een stockfoto, een gelikte algemene foto uit een databank.

Een gruwel, vindt Van Asselt. “Een stockfoto is het ergste wat je kunt doen. Uit onderzoek blijkt dat zo’n foto wantrouwen wekt. Alleen al door stockfoto’s te vervangen door goede persoonlijke foto’s betekent vaak een gigantische omzetstijging.”

Met een glimlach leest de fotograaf een referentie van haar website voor. “Na aanpassing van de website en het plaatsen van jouw foto’s is de bouncerate (bezoekers die op een website komen en meteen weer wegklikken) met 60% gedaald en het aantal paginaweergaven gestegen met 48%!”

“Hier doe ik het voor.” «

Stapfoto


info@stapfoto.nl

Telefoon 06 - 13 16 24 30

Tekst: Hermina de Vries // Fotografie: Martin Hogeboom

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.