De nieuwe kant van de accountant

15 december 2016 11:43

De nieuwe kant van de accountant

accountant“Je moet als ondernemer grip op je bedrijf hebben. Weten welke parameters bij jou van belang zijn – en dus niet alleen de financiële. Dán kun je samen gaan sparren.”

Aan het woord is Patrick Westerink, Senior Manager van accountantskantoor Baker Tilly Berk in Almelo, één van de zeventien landelijke vestigingen van de organisatie. “Het gaat niet alleen om omzet en kosten, maar ook om andere relevante cijfers, zoals de omvang en samenstelling van je orderportefeuille. Randvoorwaardelijk is dat de administratie altijd up-to-date is. Dan beschik je over actueel, real-time inzicht en kun je als ondernemer snel en onderbouwd bijsturen. Hier is voor veel bedrijven winst te behalen. Wij zorgen voor die perfecte, zoveel mogelijk geautomatiseerde administratie en geven inzicht met handige dashboards. Daarmee verschuift onze rol, en geven we als accountant doorlopend inzicht in de cijfers. In plaats van achteraf de jaarcijfers vast te stellen, bespreken we nu tussentijds de cijfers van gisteren en kijken met prognoses vooruit.”

Hij legt uit dat dat in principe altijd op locatie plaatsvindt: “We zitten bij de klant aan tafel, gemiddeld eenmaal per kwartaal. Dat is overigens veel breder dan enkel de cijfers; we bespreken verbeterpunten in bedrijfsvoering en sparren met de ondernemer over zijn strategie. Baker Tilly Berk biedt deze totaaloplossing van een perfecte, geautomatiseerde administratie met dashboards en een betrokken adviseur onder de noemer ‘Be in Control’. Daarmee ondersteunen wij de mkb-ondernemer om grip te krijgen (en houden) op zijn boekhouding, bedrijfsvoering en strategie. Knelpunten als gebrek aan tussentijds inzicht in de financiële situatie, last-minute boekjaarcorrecties en onvoldoende op elkaar afgestemde processen zijn daarmee verleden tijd. Zo kan de ondernemer sneller, flexibeler en doeltreffender reageren en anticiperen op ontwikkelingen in de markt.”

Geautomatiseerde administratie


“De rol van de accountant ten 
opzichte van de ondernemer verandert en wordt steeds relevanter”

Die geautomatiseerde administratie kan zowel bij de klant zelf als bij het accountantskantoor ‘draaien’. “Besluit de ondernemer om zijn financiële en/of salarisadministratie geheel of gedeeltelijk uit te besteden, dan nemen wij veel werk uit handen. De klant kan dan digitaal al zijn gegevens zoals inkoop-/verkoopfacturen et cetera aan ons beschikbaar stellen, zodat deze op efficiënte en betrouwbare wijze worden verwerkt in de systemen. Daarvoor zetten we slimme tools in zoals een scan- en herkenoplossing voor bonnetjes en facturen, een online pakket voor boekhouding en salarisadministratie, en rapportage via dashboards. Klant en accountant kunnen zo samen aan de administratie werken en binnen dat proces een flexibele taakverdeling afspreken.”
Ondernemen wordt ondanks alle digitalisering steeds complexer, waardoor ondernemers vaker de kennis en kunde van specialisten inroepen. Baker Tilly Berk heeft deze specialisten in huis en heeft de afgelopen jaren zijn reguliere accountantswerkzaamheden uitgebreid met adviesdiensten op verschillende terreinen.

Juridisch advies


“Ik kom bij veel van onze kantoren, en zie dat ‘Be in Control’ een grote vlucht neemt”, zegt Lorijn van Leersum, Partner Corporate Finance. “Wij zijn actiever betrokken bij de dagelijkse praktijk van de ondernemer. Als Patrick bijvoorbeeld een specifiek vraagstuk signaleert bij een klant, dan schakelt hij één van ons in. Zo word ik vaak betrokken bij overnames, waardebepalingen en de (ver)koop van bedrijven, en mijn collega Lisa bij kwesties inzake arbeidsrecht.

Lisa Pieters: “Naast de veranderende rol van de accountant, bieden we de klant extra advies door de inzet van specialisten op het gebied van HRM, IT en Corporate Finance. We voegen dan een specialist toe aan een team als specifieke expertise nodig is. Op die manier ontstaan gelegenheidsteams op maat.” “Deze specialisten opereren vanuit onze verschillende vestigingen, maar wij bedienen onze klanten altijd als team” vult Patrick Westerink aan. “Zo werken wij voor deze regio aan de opzet van een German Desk, voor specifieke vragen van klanten aangaande de Duitse markt.”

“Ik maak deel uit van het team Employment Advisory”, vertelt Lisa Pieters. “Dat bestaat uit arbeidsrechtjuristen, loonheffingspecialisten, salarisadviseurs en HR-professionals. Wij zijn een full-service kantoor. Als een klant bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst nodig heeft, dan schakelde hij voorheen een advocatenkantoor in. Nu lossen we ook dit soort vragen voor de ondernemer op. We begrijpen daarbij maar al te goed dat de ondernemer bij personele aangelegenheden wil weten waar hij aan toe is als het gaat om de kosten. Zo hebben we bijvoorbeeld een Helpdesk Abonnement ontwikkeld, waarbij we op afstand voor een vast tarief klaarstaan voor alle vragen op het gebied van arbeidsrecht, HR, enzovoort. Daarnaast delen we onze kennis over actuele onderwerpen door regelmatig bijeenkomsten te organiseren. We merken dat er nu veel onduidelijkheid is over de Wet DBA; voor menige ondernemer én zzp’er lastig om goed toe te passen in de praktijk. Daarom organiseren we daarover diverse workshops door het hele land.”

IT Advisory


Een andere discipline die steeds belangrijker wordt binnen het aanbod van de accountant anno 2016 is advies en begeleiding op IT-gebied. “Wanneer wij in beeld komen, hebben we doorgaans te maken met klanten met eigen applicaties en softwaresystemen”, vertelt Martin van Ernst, Partner IT Advisory. “Dan heb je het over een complex geheel van diverse beschikbare informatiebronnen bij de klant, waar de financiële administratie maar één onderdeel van is. Wij helpen de klant met het kiezen van systemen. Daarnaast adviseren wij ondernemers in de inzet van applicaties en hoe deze geïntegreerd kunnen samenwerken. Vervolgens kijken we samen met de ondernemer welke informatie hij daaruit nodig heeft om zijn bedrijf strak aan te sturen. Zo hebben wij voor een klant van Patrick in de transportbranche een dashboard ontwikkeld en alle applicaties daaraan gekoppeld. Dat dashboard geeft precies die informatie om dagelijks zijn processen aan te sturen. Onze accountantscollega’s bespreken vervolgens periodiek met de klant de resultaten en kunnen de cijfers direct vanuit het dashboard samen met de klant analyseren.”

Corporate Finance


Een landelijk Corporate Finance team van vijftien specialisten houdt zich hoofdzakelijk bezig met koop, verkoop en waardering van bedrijven. “Je ziet dat onze werkzaamheden de afgelopen jaren steeds breder zijn geworden”, zegt Lorijn van Leersum. “We schrijven ook businessplannen, rekenen businessmodellen door en verzorgen klanttevredenheidsonderzoeken en market entry strategieën. Naast de cijfers ook strategisch meedenken met de ondernemer, dat is onze toegevoegde waarde. Mijn expertise ligt oorspronkelijk dan wel op het gebied van koop en verkoop van bedrijven en het vinden van de juiste kopers bij bedrijfsovername, maar wij bespreken steeds vaker ook strategische vraagstukken met onze klanten. Zo heeft Baker Tilly Berk als hedendaags, innovatief accountants- en belastingadvieskantoor zijn dienstenpakket steeds aangepast aan de veranderende behoefte van de ondernemer.” «

www.bakertillyberk.nl

Tekst: Theo Bennes / Fotografie: Wim van `t Hoff

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.