Het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2016

14 februari 2017 14:16

Het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2016

Het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2016: uitgevoerd door VMS-Insight is dit keer onderwerp van mijn blog. Ik verzeker u dat het gaat om een representatief onderzoek onder de zakelijke rijders in Nederland. Een bron van informatie en trends. Graag zet ik voor u de meest opvallende conclusies op een rij. Bekijk ook het YouTube-filmpje voor alle conclusies.

Vlaktaks van 22% bijtelling

Neem de nieuwe vlaktaks van 22% bijtelling. Deze is in 2017 ingegaan. De bedrijven zijn er blij mee, maar de berijders uiteraard niet. Ik voorzie een tweedeling: een harde kern van bijtellingsblije rijders die altijd op jacht zijn naar al het nieuwe omtrent elektrisch rijden en graag over willen naar 4% bijtelling. Maar ik verwacht eveneens een groep rijders die dit loslaat en naar een nieuw evenwicht zoekt tussen emotie en ratio. Zij zullen weer in een auto gaan rijden die past bij hun persoonlijke voorkeur.

Meer aandacht voor service van dealer

Een bijkomende opmerkelijke conclusie van mijn zijde is dat er meer aandacht is voor de service van de dealer! Daar bedoel ik mee dat er berijders zijn die gekozen hebben voor een bijtellingsvriendelijke auto en daar eveneens als ‘bonus’ een haperende en rammelende service gratis bij hebben gekregen. Blijkbaar vindt men dit niet langer aanvaardbaar.

Afname populariteit plug-in Hybride

De respondenten in het Nationaal Zakenauto Onderzoek gaan ook schuiven in hun beslissing in welk merk ze willen rijden en vooral de plug-in Hybride neemt af in populariteit. Daarmee komen merken weer in beeld die lang het gemis hebben gehad van bijtellingsvriendelijke varianten zoals Alfa Romeo.

Het mobiliteitsbudget

Je hoort veel over het mobiliteitsbudget. 20% van alle bedrijven acht de kans groot dat dit ergens in de komende drie jaar aangeboden gaat worden. Voor de analytici onder u: de inzet van mobiliteitsbudgetten is van 3% in 2015 gestegen naar 4,3% in 2016. Van alle zakelijke rijders overweegt 27% voor een mobiliteitsbudget te kiezen. Opvallend is dat dit een gelijk percentage is als in 2015. Daarnaast plaats ik er hier graag een kanttekening bij: de verwarring over de term én uitvoering van het mobiliteitsbudget is in de praktijk enorm groot. En daarmee zijn de consequenties voor de berijder niet helemaal te overzien.

Groei van Private Lease

Private Lease is in zijn bekendheid als product enorm gestegen naar 97%. In het Nationale Zakenauto Onderzoek wordt de conclusie getrokken dat berijders, die nu een lage bijtelling hebben en aan de hogere bijtelling in 2017 willen ontkomen, dit zouden kunnen doen via een mobiliteitsbudget gekoppeld aan een Private Lease contract. Dit klinkt makkelijk, maar hiervoor zal meer water door de rivier moeten stromen om dit rekensommetje vooral in het C- en D-segment dicht gerekend te krijgen.

Het belang van de zakenauto als arbeidsvoorwaarde groeit

Tot slot: het belang van de zakenauto als arbeidsvoorwaarde neemt (weer) toe! De geschiedenis gaat zich herhalen: in een krappere arbeidsmarkt wordt medewerkerstevredenheid een speerpunt in een close finish met “kosten voor het bedrijf”. Wellicht wat kort door de bocht, maar de belangrijkste uitdaging zijn natuurlijk de elektrificatie van het wagenpark en misschien de komst van IFRS.

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.