Glasvezel: de digitale snelweg door het bedrijventerrein

27 februari 2017 09:43

Glasvezel: de digitale  snelweg door het  bedrijventerrein

“Het glasvezelnetwerk is van niet te onderschatten belang. Wij zien glasvezel als een autoweg met een oneindig aantal rijbanen. En iedereen krijgt zijn eigen highway tot in het pand.”

Aan het woord is Jeroen van de Lagemaat, directeur van NDIX in Enschede. “Als we kijken naar alle moderne ICT-voorzieningen die erover gebruikt worden, zijn bedrijven tegenwoordig volledig afhankelijk van glasvezel. En zonder die ICT kan geen bedrijf functioneren. Als ondernemersvereniging van een bedrijventerrein leg je bij voorkeur zelf op het terrein je eigen glasvezels neer. Vervolgens gaan wij die afzonderlijke glasvezelnetwerken verbinden met alle mogelijke aanbieders van ICT-diensten die nodig zijn om een bedrijf efficiënt en effectief te laten functioneren.” Dennis Seppenwoold (Project & Account Management) vult aan: “In onze missie hebben wij dat als volgt geformuleerd: ‘Het structureel verbeteren van het vestigingsklimaat en het bevorderen van bedrijvigheid en innovatie door het realiseren van een onbeperkte en grensoverschrijdende beschikbaarheid van ICT-diensten en breedbandverbindingen voor bedrijven en instellingen.’ Elke ondernemer moet zonder capaciteitsbeperkingen kunnen profiteren van alle moderne ICT-mogelijkheden. Glasvezel maakt dat mogelijk.” “Wij zijn een open en onafhankelijk breedbandnetwerk in Nederland én Duitsland”, zegt Jeroen van de Lagemaat. “Duitsland maakt momenteel een inhaalslag, daar lag voorheen niet zo veel glasvezel. De maakindustrie maakt binnen ‘Industrie 4.0’ steeds meer gebruik van ICT-voorzieningen. Hiermee wil ik maar aangeven dat ICT simpelweg de kern van je business is of heel binnenkort wordt.”

Glasvezel en ICT-mogelijkheden

De grensoverschrijdende digitale marktplaats die NDIX vormt, koppelt (in samenwerking met 45 glasvezelleveranciers) zo’n negentig ICT-aanbieders met circa 1750 bedrijven en instellingen. Jeroen van de Lagemaat: “Glasvezel voldoet aan alle moderne eisen van mogelijkheden en snelheid – er zal de komende jaren echt niet iets worden uitgevonden dat nog sneller en/of beter is.” “Glasvezel en zijn toepassingen maken sterk deel uit van het bedrijfsleven”, stelt Dennis Seppenwoold. “De ondernemer mag best meer gaan beseffen dat ICT een steeds grotere rol speelt bij zijn bedrijfsprocessen, in de manier waarop hij zijn producten vermarkt, maar ook direct in de producten en diensten die hij levert of in de toekomst gaat leveren.” “Dat geldt ook voor de doorsnee mkb’er, die merkt eveneens dat hij steeds afhankelijker wordt van de digitale wereld”, vult Dennis Snijder (Manager Verkoop) aan. “Bijvoorbeeld in de maakindustrie zorgen digitale voorzieningen ervoor dat diensten en producten anders geleverd, maar vaak ook anders gemaakt gaan worden. Je kunt meer leveren dan alleen de machine, onderhoud op afstand en naleveren van slijtdelen kan volledig geautomatiseerd worden. Het kan zover gaan dat in plaats van machines, productiecapaciteit on demand geleverd wordt bij de klant op locatie”, legt Jeroen van de Lagemaat uit. “En zaken als bedieningsinstructies kunnen live via Skype ter plekke worden aangeboden.”

“Meer samen-werken voor verglazing van bedrijventerreinen”

Onbeperkte bandbreedte

“Eigenlijk is dit nu het Internet of Things”, zegt Dennis Seppenwoold. Jeroen van de Lagemaat: “En dat is niet een buzzword, die ontwikkeling gaat steeds verder dan enkel het digitaal maken van processen.” “Om bijvoorbeeld honderden apparaten op afstand te kunnen bewaken en beheren voor klanten heb je wel een perfecte verbinding nodig”, vertelt Dennis Seppenwoold. “Er is inmiddels een omslag geweest”, zegt Dennis Snijder. “Vroeger was het bedrijfsleven leading in ICT. Dat is nu omgedraaid, de burgers lopen voorop ten opzichte van het bedrijfsleven; snelheid en efficiency hebben volop bandbreedte nodig – glasvezel dus.” “Een machinefabrikant die niet als bol.com gaat denken, raakt out of business”, vult Jeroen van de Lagemaat aan. Dennis Seppenwoold: “Je tv, je mobiele telefoon, zelfs je moderne koelkast: alles zit op het internet.” “En je markt wordt verveelvoudigd: wereldwijd kan immers iedereen wat bij je bestellen, of juist bij iemand anders”, zegt Dennis Snijder. Op Jeroen van de Lagemaat’s opmerking dat er momenteel alleen al in Nederland 75.000 webshops actief zijn, reageert Dennis Seppenwoold: “En 3,5 miljard mensen hebben wereldwijd toegang tot internet en gebruiken het ook daadwerkelijk.”

Innoverend parkmanagement

“Als er beslissingen moeten worden genomen is er altijd sprake van prioriteiten”, merkt Dennis Snijder op. “Want wat is het belangrijkste: nog een leaseauto voor een medewerker of een goede en doeltreffende aansluiting op het glasvezelnetwerk?” “Op een groot aantal bedrijventerreinen is het besef niet of lang niet voldoende aanwezig, dat glasvezel onontbeerlijk is om zowel effectief als efficiënt te kunnen blijven functioneren”, reageert Jeroen van de Lagemaat. “Men realiseert zich nog onvoldoende wat de mogelijkheden zijn, en dus ook niet in hoeverre men nog mee kan doen in de ontwikkelingen en concurrentie. Leden van ondernemersverenigingen op bedrijventerreinen moeten er absoluut van overtuigd worden om het nú wel te doen.” Dennis Snijder: “Tegelijk willen bedrijven op zo’n bedrijventerrein overgaan tot camerabewaking, en ook daarvoor is glasvezel nodig. De verglazing van bedrijventerreinen maakt grotere kans van slagen als glasvezels voor de bedrijven zelf én voor camerabewaking gecombineerd worden.” “Het is een kwestie van disruptive technology: businessmodellen gaan totaal op zijn kop”, stelt Jeroen van de Lagemaat. “Je moet je er als ondernemer bewust van zijn dat zich een anarchist in jouw markt bevindt, die heel snel jouw business kan overnemen op een digitale manier. Dat moet je dus nú aanpakken.” Dennis Seppenwoold zegt dat glasvezel hét middel voor innovatie is voor de ondernemer, waarop Dennis Snijder reageert: “Het is net als bij tv-kijken: on demand gaat ook spelen op allerlei andere terreinen.” Jeroen van de Lagemaat: “Voor de komende twintig jaar geldt absoluut: you ain’t seen nothing yet.” «

www.ndix.net

Tekst: Theo Bennes / Fotografie: Wim van 't Hoff

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.