De Duitse markt biedt volop kansen voor toeristische bedrijven uit Oost-Nederland

19 juli 2019 14:05

De Duitse markt biedt volop kansen voor toeristische bedrijven uit Oost-Nederland

Het nieuwe INTERREG-subsidieproject GTI 2 is het vervolg op het succesvolle project Grenzeloze Toeristische Innovatie (GTI) en heeft als doel bedrijven te ondersteunen op het gebied van big data, digitalisering en het bewerken van de Duitse markt.

Meer dan 1.4 miljoen overnachtingen van Duitsers in 2018 in Gelderland en Overijssel en een stijging van 66% in vier jaar tijd: de Duitse markt net aan de andere kant van de grens biedt volop kansen voor toeristische bedrijven uit Oost-Nederland. Om dit potentieel te benutten, werken de toeristische organisaties uit Gelderland en Overijssel samen met die uit de Duitse grensstreek en de EUREGIO aan een nieuw INTERREG-project. GTI 2 is het vervolgproject van het project ‘Grenzeloze Toeristische Innovatie’, dat in de afgelopen vier jaar meer dan 130 midden- en kleinbedrijven uit Oost-Nederland heeft klaargestoomd voor het ontvangen van bezoekers uit het buurland en het gezamenlijk opereren op de buitenlandse markt.

Meerwaarde ontwikkelen voor de Duitse bezoeker

Wat vindt een Duitse bezoeker belangrijk? Waar kun je hem positief mee verrassen? De Duitse bezoeker stelt het bijzonder op prijs om informatie en inspiratie in de eigen taal te vinden en ter plekke te worden begroet in het Duits. Ook is het van belang om er achter te komen wat de Duitse gast graag wil zien en beleven, en een aanbod te kunnen ontwikkelen dat bij deze wensen aansluit.

Samen meer bereiken met grensoverschrijdend toerisme

De resultaten van het project GTI zijn erg positief: tijdens het project is het aandeel Duitse bezoekers in Oost-Nederland met meer dan 50% gestegen. Ter vergelijking: in heel Nederland steeg dit percentage maar met 13%. De deelnemende bedrijven zijn bovendien actiever geworden op de Duitse markt. Inmiddels hebben veel meer bedrijven een Duitstalige website. Belangrijk was ook het leggen en intensiveren van grensoverschrijdende contacten. Meer dan 1.000 deelnemers uit de toeristische sector hebben tijdens meer dan 30 workshops de markt in het buurland beter leren kennen. ‘Samen meer bereiken’ – dat was het motto dat bij alle activiteiten centraal stond. "Voor het toerisme in onze grensregio was het project van grote toegevoegde waarde", zegt Christoph Almering, directeur-bestuurder van de EUREGIO. Samen met de regionale toeristische organisaties kon de kennis over de markt in het buurland worden overgedragen aan de partners. Zo konden drempels worden weggenomen en het aantal bezoekers uit het buurland worden verhoogd.

Vervolgproject GTI 2 richt zich op digitalisering

Dat de toeristische sector nog steeds voor grote uitdagingen staat, blijkt uit de goedkeuring van het INTERREG-vervolgproject GTI 2, dat op 1 juli jl. van start is gegaan. Inhoudelijk is het een vervolg op het vorige project, het zwaartepunt ligt echter bij het thema digitalisering. De activiteiten zijn bedoeld om innovatieve oplossingen te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor het gericht gebruiken van big data of het omgaan met user generated content. Er is veel vraag naar passende oplossingen onder toeristische dienstverleners en de overgrote meerderheid van de bestaande partnerbedrijven heeft al aangekondigd dat ze geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan GTI 2. Het project staat natuurlijk ook open voor nieuwe bedrijven.

Geïnteresseerde bedrijven en organisaties kunnen meer informatie over GTI 2 aanvragen via www.toerisme-euregio.nl of de Regionale Bureaus voor Toerisme.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.